Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: مخالفت هیات هماهنگی شیعیان عراق با تمدید نخست وزیری الکاظمی، برگزاری رزمایش مشترک دریایی عمان و انگلیس، درخواست امارات از شهروندان خود برای خروج فوری از لبنان، درخواست صدر برای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق و قدردانی شاه سعودی از مواضع کویت و بحرین علیه لبنان از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفت هیات هماهنگی شیعیان عراق با تمدید نخست وزیری الکاظمی

هیئت هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» بار دیگر مخالفتش را با تمدید دوره دوم نخست وزیری مصطفی الکاظمی اعلام کرد.

یک منبع به شفق نیوز گفت که فرستاده هیات هماهنگی احزاب شیعه عراق در پیامی به هیئت مذاکره‌کننده جریان صدر اعلام کرده "رهبران جناح‌های شیعه در جلسه قبلی توافق کردند نخست‌وزیر آتی به صورت توافقی و از درون احزاب شیعه باشد و با رضایت همگان و براساس منافع عالی عراق انتخاب شود."

این منبع افزود: در داخل هیات هماهنگی درباره مخالفت با تمدید دور دوم نخست وزیری مصطفی الکاظمی توافق و اجماع وجود دارد.

به گفته این منبع، چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی از جنبش صدر خواسته است تا "با نمایندگان احزاب شیعه برای رسیدن به توافق بر سر انتخاب فرد مناسب برای نخست وزیری رایزنی کند."

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر یکشنبه از قصد خود برای تشکیل دولت اکثریت ملی خبر داد و در عین حال اشاره کرد که به جز «مسئله اصلاحات داخلی و خارجی» با دیگر جناح‌های سیاسی اختلافی ندارد.

جریان صدر به رهبری مقتدی صدر همچنین در پاسخ به مخالفان نتایج انتخابات عراق اعلام کرد که دیدگاه سیاسی آن نسبت به گذشته تغییر کرده است و این بار سهمیه بندی و تقسیم قدرت را نمی‌پذیرد.

بر اساس اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات، جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی پارلمان در صدر نتایج انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۰ اکتبر برگزار شد، قرار دارد.

برگزاری رزمایش مشترک دریایی عمان و انگلیس

منابع خبری روز یکشنبه از برگزاری رزمایش مشترک دریایی عمان و انگلیس در دریای عمان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری عمان، این رزمایش مشترک دریایی که «کوسه سفید» نام دارد، با حضور ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی جنگی انگلیس در حال برگزاری است و تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

سیف بن ناصر الرجبی فرمانده نیروی دریایی عمان روز یکشنبه از محل برگزاری این رزمایش مشترک دیدن کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، این رزمایش مشترک دریایی در چارچوب تمرین‌های سالانه نیروی دریای عمان و با هدف افزایش توان رزمی و آمادگی ناوگان دریایی این کشور انجام گرفته است.

پیش‌تر وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده بود که ۲۳.۸ میلیون پوند برای توسعه پایگاه «الدقم» در عمان و افزایش دسترسی نیروی دریایی این کشور به اقیانوس هند اختصاص داده است.

درخواست امارات از شهروندان خود برای خروج فوری از لبنان

وزارت خارجه امارات عربی متحده شامگاه روز یکشنبه بر خروج شهروندان خود از لبنان تأکید کرد.

این نهاد اماراتی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «با توجه به رخدادهای کنونی و بنا بر تصمیم منع سفر شهروندان امارات به لبنان که با تصمیم خروح دیپلماتهای امارات از لبنان همزمان شده است، وزارت خارجه از همه شهروندان حاضر در لبنان می‌خواهد که در سریعترین زمان ممکن به امارات بازگردند».

شبکه خبری روسیا الیوم هم به نقل از «خالد عبد الله بالهول» معاون وزیر خارجه امارات گزارش داد که این اقدام به خاطر پیگیری دائمی وضعیت شهروندان اماراتی حاضر در خارج از این کشور و «تضمین سلامتی» آنان انجام شده است.

بالهول همچنین گفت که وزارت خارجه امارات آماده است همه توانمندی خود را برای کمک به شهروندان اماراتی حاضر در امارات به کار گیرد تا به کشور خود بازگردند.

در همین ارتباط، امارات شامگاه شنبه خبر داد که دیپلماتهای خود را از لبنان خارج کرده است. «خلیفه شاهین المرر» وزیر مشاور امارات در امور خارجه گفت که تصمیم خروج دیپلمات‌های این کشور، در همبستگی با عربستان اتخاذ شده است.

وی ادعا کرد که این اقدام ابوظبی در واکنش به «شیوه غیر قابل قبول برخی از مسئولان لبنانی» در قبال عربستان سعودی صورت گرفته است.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم» .

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی و بحرین دیروز سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم امروز ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، 48 ساعت به کاردار سفارت لبنان در کویت فرصت داد این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرد، این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

درخواست صدر برای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق

رهبر جریان صدر عراق شامگاه یکشنبه خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی شد.

به گزارش شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ما جز عشق به وطن با کسی اختلافی نداریم و معتقدم اولین کاری که باید انجام شود در آینده وطن، تشکیل یک دولت اکثریت ملی است.»

وی همچنین گفت: در پارلمان جدید عراق دو جناح وجود خواهد داشت؛ یک جناح وفادار که دولت را تشکیل می‌دهد و اصلاحات را در تمام سطوح سیاسی، دولتی، خدماتی، دیپلماتیک و سطوح دیگر به عهده می‌گیرد و یک طرف مخالف که برادران ما در وطن هستند و ما آنها را به حاشیه نخواهیم برد.»

صدر گفت: «ما مخالفتی با این که در هر یک از این دو طرف باشیم، نداریم زیرا هر دو جناح در چارچوب دموکراسی به کشور خدمت می‌کنند».

جریان صدر به رهبری مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی که دهم ماه جاری برگزار شد، ۷۳ کرسی در پارلمان جدید عراق به دست آورد.

قدردانی شاه سعودی از مواضع کویت و بحرین علیه لبنان

«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی روز یکشنبه با «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت تلفنی گفت‌وگو کرد.

شاه سعودی در این تماس تلفنی از تصمیمات کویت در واکنش به اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در خصوص جنگ یمن، قدردانی کرد و آن را نشانه همبستگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانست.

طبق گزارش شبکه سعودی العربیه، امیر کویت نیز گفت که این تصمیمات بیانگر وحدت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عمق روابط برادرانه بین ملت‌های این کشورهاست.

روز شنبه کویت در اعتراض به اظهارات قرداحی درباره یمن، سفیر خود از لبنان را فراخواند و ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان در کویت فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

شاه سعودی همچنین با «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین تلفنی گفت‌وگو و از تصمیمات بحرین نیز در واکنش به اظهارات قرداحی قدردانی کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا اسرائیل عربستان ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور برای تشکیل دولت اکثریت ملی هماهنگی شیعیان هیات هماهنگی شهروندان خود وزارت خارجه روز یکشنبه نخست وزیری احزاب شیعه مقتدی صدر نخست وزیر جریان صدر شاه سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک پرسپولیس؛ نمی توانید بلیت ها را بخرید!

سازمان لیگ با خرید بلیت های بازی پرسپولیس و سپاهان از سوی مالک سرخپوشان مخالفت کرد.

طرفداری | بانک شهر یکی از مالکان جدید باشگاه پرسپولیس قصد داشت برای اولین حرکت برای حمایت از سرخپوشان بلیت های بازی پرسپولیس و سپاهان را خریداری کند و در نهایت هواداران با پرداخت دو هزار تومان بلیت ها را تهیه کنند و ما التفاوت رقم بلیت را بانک شهر بپردازد اما با این درخواست باشگاه پرسپولیس مخالفت کرد.

پیش از این هم سازمان لیگ اعلام کرده بود هیچ باشگاهی از این پس حق ندارد بلیت بازی های تیمش را خریداری کند. البته پرسپولیس مدعی است که قصد رایگان کردن بلیت را نداشته اما با این حال باز هم سازمان لیگ با این خواسته موافقت نکرده است.

بازی پرسپولیس و سپاهان از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک پرسپولیس؛ نمی توانید بلیت ها را بخرید!
  • مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک باشگاه پرسپولیس برای خرید بلیت بازی با سپاهان
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • فوری | درخواست برخی چهره‌های حامی اغتشاشات برای بازگشت به ایران
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ