Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست تودیع و معارفه اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران، القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست تودیع و معارفه اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران، القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای مراسم جواهری سرپرست محاکم کیفری استان تهران به گزارشی از عملکرد هیات منصفه مطبوعات در دوره قبل پرداخت و گفت: اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دوره اخیر با شعب تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های کیفری یک استان تهران به ترتیب با شعب ٣،٦ و ٩ همکاری داشتند.

وی ادامه داد: در طی این دوره در مجموع ١٤٦ فقره پرونده با موضوع سیاسی و مطبوعاتی به شعب تخصصی ارجاع شده که از بین آن ١٤٢ فقره جرائم مطبوعاتی و چهار فقره آن جرائم سیاسی است.

جواهری با اشاره به نتایج رسیدگی به پرونده‌های جرائم سیاسی و مطبوعاتی، افزود: پس از اظهارنظر اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی، ٥١ فقره منجر به صدور حکم برائت، ٥٠ فقره منجر به صدور حکم محکومیت، ٢٧ فقره با گذشت شاکی منجر به مختومه شدن و تعداد ١٤ فقره تجدید جلسه رسیدگی شده است.

وی بیان داشت: در مجموع طی این دوره با حضور فعال و موثر اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی موجب شده رسیدگی مطلوب، اتقان آراء و اجرای عدالت و کمک به صدور احکام شایسته صورت گیرد.

محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی ضمن خیرمقدم گویی به اعضای حاضر در جلسه عنوان کرد: متاسفانه قانون و مقررات در کشور ما مهجور است و این پرده مهجوریت بر قانون سایه افکنده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: این حاکی از غفلت جامعه و افراد جامعه و به خصوص خواص است.

وی اظهار کرد: قشری که هیات منصفه با آن سر و کار دارد اهل مطبوعات هستند که متاسفانه برخی از این افراد از قانون غافلند در حالی که قانون ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجراست.

حشمتی مهذب با بیان اینکه عدم اطلاع رافع تکلیف نیست، گفت: عدم اطلاع از قانون، دور زدن قانون است و باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: اهل قلم باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و آحاد مردم باید از قانون مطلع باشند.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی جرایم مطبوعاتی اظهار کرد: باید یک ارزیابی در این زمینه صورت گیرد و باید به اطلاع اهل مطبوعات رسانده شود که فراوانی جرایم مطبوعات چیست؛ چرا که این اقدام از باب پیشگیری تاثیر دارد.

حشمتی مهذب تصریح کرد: اهل مطبوعات باید در نقل اخبار و گزارشات سالم باشند و برای بالا بردن تیراژ موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین و خسارت و تشویش اذهان عمومی شود که ما مجبور به تشکیل پرونده شویم.

رئیس کل دادگستری استان تهرام با بیان اینکه نهاد ناظر وظیفه مهم و اساسی دارد که به نظر می‌رسد در آن غفلت صورت می‌گیرد، گفت: نقش جراید، مطبوعات و خبرنگاران با نقش عالمان دینی مشابهت دارد و قاعدتا باید بر پایه صداقت، راستی و درستی باشد.

وی گفت: حضور اعضای هیات منصفه که از صنف‌های مختلف جامعه هستند باعث افتخار و آرامش محاکم است.

حشمتی مهذب گفت: از نظر کیفیت و ماهیت، کار دوستان اهمیت فوق العاده‌ای دارد. هیات منصفه می‌تواند نقطه اتکا و توجه برای ما و جراید و مطبوعات است.

رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: از طرفی هیات منصفه از ارزش‌های جامعه نظارت و مراقبت می‌کند و از طرفی هیات منصفه نقشی را بازی می‌کند که از بیان مطالب خوب، مفید و آگاه کننده در مطبوعات حراست می‌کند و از دو جهت این موضوع خیلی مهم است.

وی گفت: این وضعیت را به فال نیک میگیریم و فرصت مغتنمی است که از این عده قابل توجه که از قشر‌های موثر جامعه هستند در قالب هیات منصفه بهره میبریم.

حشمتی مهذب در پایان تاکید کرد: جرایمی که در این زمینه اتفاق می‌افتد قابل پیشگیری است.

در ادامه این مراسم، از اعضای سابق هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی تقدیر به عمل آمد و اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در مراسم تحلیف، سوگند یاد کردند.

تکمیل می‌شود...

برچسب ها: حشمتی القاصی مهر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حشمتی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران هیات منصفه دادگاه حشمتی مهذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد شفیعی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان تهران از برگزاری ۷ دادگاه بر خط در مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران خبر داد.

شفیعی با ذکر این مطلب که رسیدگی به هر ۷ پرونده در شعبه هفده این مجتمع با ریاست قاضی مهدی طیب‌لی انجام خواهد شد افزود: الزام به ایفای تعهد، ابطال سند رسمی، توقیف عملیات اجرایی، اعلام بطلان معامله، ابطال اجراییه، الزام به تنظیم سند رسمی اجاره، اعصار از پرداخت محکوم به، موضوعات دادگاه علنی این شعبه می‌باشند که به ترتیب از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۲ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شعبه مذکور برگزار خواهد شد.

وی گفت: علاقه‌مندان به مباحث قضائی، دانشجویان و محققان و اصحاب دعوی می‌توانند از نشانی https://skyroom.adliran.ir/ch/alani-tehran این دادگاه را به صورت بر خط مشاهده کنند.

شفیعی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری تمامی دادگاه‌های علنی برخط دادگستری استان تهران از طریق تارنمای رسمی دادگستری با نشانی https://dadgostari-th.eadl.ir اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • معارفه مدیرعامل جدید پتروشیمی فن آوران
  • مدیر حفاظت و اطلاعات بنیاد تعاون زندانیان معارفه شد
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود