Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برابری صادرات و واردات بخش کشاورزی استان در نیمه نخست امسال،  اظهار کرد: در این مدت ماهانه ۲۴ میلیون دلار محصول کشاورزی از استان صادر و همین میزان به استان وارد شد.

وی افزود: سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی، ۱۸ درصد است درحالیکه که سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در بخش صادرات غیر نفتی ۲۰ درصد می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحی اضافه کرد: سهم  صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در کشور در سال های گذشته حدود ۵.۴ درصد بوده و در ۶ ماهه نخست سال جاری صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان حدود ۱۴۵ میلیون دلار تخمین زده می شود که نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است.

وی عمده اقلام صادراتی آذربایجان شرقی را در زیر بخش باغبانی حدود ۶۶ درصد عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ هزارتن کشمش  از آذربایجان شرقی با ارز آوری هر کیلوگرم  ۳.۱ دلار در سال گذشته از استان صادر شده است.

فتحی گفت: صادرات سیب درختی نیز با بهره گیری از  اجرای طرح بازار به ازای بازار به ۸۸۴ هزارتن در سال قبل رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی  از نظر تولید سیب درختی  رتبه  دوم را در بین استان های  کشور دارد  و کیفیت سیب  آن در مقایسه با دیگر نقاط کشور  بهتر است  بر این اساس بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده از کشور به تولیدات  این استان اختصاص دارد.  

فتحی گفت: سهم  صادرات  زیر بخش  دام و طیور استان نیز معادل ۱۴ درصد شامل شیر،  پنیر و غیره بوده و سهم صنایع تبدیلی ۱۶ درصد شامل رب گوجه فرنگی، آب  میوه و سایر موارد است.  

 رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: سهم زیر بخش زراعت نیز چهار درصد شامل پیاز، سیب زمینی،  کاهو،  کلم  و  موارد دیگری از این دست بوده است.  

فتحی به تعداد شرکت های بازرگانی فعال استان در صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۰ شرکت در این زمینه فعالند که از این تعداد ۷۰ شرکت در آذربایجان شرقی فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت خارج از استان در استان های یزد،   خراسان و گیلان فعالیت می کنند.

وی به الزامات توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: افزایش درآمدهای ارزی،  ایجاد فرصت های شغلی جدید،  تقویت بنیه اقتصادی تشکل های صادراتی،  دستیبابی به بازار های جدید، کاهش هزینه های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های بلا استفاده از جمله مزایای صادرات محصولات کشاورزی است.  

برچسب‌ها آذربایجان شرقی کشاورزی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی کشاورزی صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی کشاورزی صادرات غیر نفتی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفت‌وگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به چین را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵ سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به عنوان کالای غذایی صادرات انجام شد.

این مسؤول افزود: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سال‌های اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.

حریری لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان کرد: سال گذشته ماشین آلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه‌ها، کفش دست سوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شدیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تصریح کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرایند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.

کد خبر 6097279 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بارش برف بهاری در روستاهای شهرستان اسکو + فیلم
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی