Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از فعالان سیاسی در اشاره به سفرهای مردمی رئیس‌جمهور؛ این اقدامات را مطابق با سیره ائمه معصومین(ع) توصیف کرد. این در حالی است که می‌توان برای کمک به رئیس‌جمهور از قیاسات ناصواب استفاده نکرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کمک به رئیس‌جمهور بدون قیاسات ناصواب!

خانم لاله افتخاری، فعال اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری برنا پیرامون اهمیت سفرهای استانی رییس جمهور و تاثیر آن در ایجاد امید برای مردم و بهبود اوضاع اظهار کرده است: باید به جناب آقای رییسی خدا قوت گفت. روش آیت الله رییسی برای اداره کشور روشی است که در اسلام توصیه شده است و سیره ائمه معصومین (ع) است!

او می‌افزاید: در عهدنامه مالک اشتر آمده و در این خصوص حضرت سفارش می کنند که مبادا از مردم چهره بپوشید و باید با آنها باشید و باید با صنوف مختلف از جمله نظامیان و اصناف و بازاریان و صنعت گران و مردم عادی و نیازمندان، همه را مد نظر داشته باشید.

افتخاری تاکید کرد: این الگوی درست کشورداری است و انشاا... که ایشان بتوانند با فعالیتی که دارند و با پیگیری این مسائل، بارقه امید را در دل مردم ایجاد کنند و این موارد را پیگیری کنند.[1]

*اگرچه منظور واضح خانم افتخاری اشاره به سیره ائمه معصومین(ع) در مردمداری بوده و ایضا با اینکه خانم افتخاری نیز تأکید کرده‌اند که نیاز به پیگیری مسائل کشور وجود دارد اما خوبست فعالان سیاسی کشور در نقد یا تمجید از اقدامات دولت؛ ‌ سخنانی را بیان کنند که کمک‌کار و یاری‌گر رئیس‌جمهور باشد.

اظهار سخنانی که شائبه تمجید بی ضابطه از دولت را سبب شود و یا در مسیر خدمتگزاری‌های رؤسای جمهور ایجاد حاشیه کند؛ با منطق سیاست‌ورزی اصولی و انقلابی سازگار نیست.

***

"عاقبت تخلف از قانون گوشزد شود"

حرف آخر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره لزوم نظارت در بازار

آیت‌... علامه جوادی‌آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم در دیداری که چندی قبل با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داشتند؛ در لابه‌لای سخنانشان به نکته‌ای مهم در بحث اقتصاد و بازار اشاره کردند که راه حل اصلی و نوشداروی گرانی‌های امروز است.

ایشان در این دیدار گفته بودند: مجلس وقتی مجلس حکومت اسلامی است که مانند حضرت امیر که خود قانونگذار بود اما در بازار حضور پیدا می کرد، مجلس باید به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، آیت‌ا... جوادی‌آملی همچنین با ذکر مثالی در همین زمینه از دوران حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) تصریح کردند:

"حضرت امیر خود قانونگذار بود اما با این حال خود با تازیانه‌ای در دست در بازار می‌گشت و بر اجرای قانون نظارت می کرد، نه اینکه بزند بلکه قدرت خود و عاقبت تخلف از قانون را گوشزد می‌کرد. "[2]

*در بحث تأکید و اشارت علامه جوادی‌آملی باید دانست که راه کاستن از گرانی مبتلی‌به فعلی در ایران که هرگز قاعده بازاری، دلاری، تورمی و تحریمی ندارد؛ هیچ چیزی جز نظارت کارای دولتی و قضایی بر بازار نیست.

دقت شود که در بیان علامه از سیره امیرالمؤمنین(ع) به سه قید نظارت قانونی، ‌ نظارت میدانی و تازیانه اشاره شده است که هر سه بایستی برای دفاع از معیشت مردم مظلوم؛ نصب‌العین مسئولان امروزی کشور برای پیروی از یک راه حل درست عقلانی و دینی باشد.

چه اگر مسئولان ما مسلمان هم نبودند؛ ‌ راهی جز روش عقلانی علی(ع) در نظارت بر بازار و حل مشکل گرانی نداشتند.

راهی که امروزه مشاهده می‌کنیم حتی در کشورهای غربی و متبعان شماره یک تئوری‌های بازار آزاد آدام اسمیت هم پیموده می‌شود و آنها هم با گرانفروشان، برخوردهای تأدیبی جدی و بازدارنده می‌کنند.

رخدادی که تنها در یک شاهد مثال آن می‌توان به برخورد چند هفته قبل سازمان رقابت کشور هلند با شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی و قیمت‌گذاری دلخواه اشاره کرد.

برخوردی که منجر به جریمه 40 میلیون یورویی سامسونگ شد. [3]

در بحث نقش مجلس در نظارت بر بازار نیز لازم به اشاره است که رئیس مجلس تاکنون چندین مرتبه بر لزوم نظارت بر بازار تأکید کرده اما نظارت میدانی و تازیانه سمبولیکی که علامه جوادی‌آملی بنا بر سیره امیرالمؤمنین بر آن تأکید کرده‌اند؛ عملا کار قوای قضائیه و مجریه است.

تأکید اشاره شده در تیتر مبنی بر "حرف آخر" از این رو سخن بجایی محسوب می‌شود که عملکرد اقتصادی امیرالمؤمنین علی(ع) پیرامون قوانین اقتصادی و بازار، در منتهای عقلانیت حکومتی نسبت به اقتصاد است و راهی فراتر از آن وجود ندارد.

***

آقای دکتر ستاری، الوعده وفا!

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در بخشی از سخنان خود در مراسم تودیعش که به تازگی برگزار شد، اظهار کرده است: بقا و شکوفایی جوان عالم در هر ملتی به امید و عدالت است و وقتی جوانی در آغاز راه با رتبه دو رقمی کنکور در دانشکده پزشکی تهران پذیرفته نمی‌شود و فردی با رتبه چندهزار به همین دانشگاه راه می‌یابد، نه امیدی به آینده می‌ماند و نه عدالتی برجاست.

به گزارش ایسنا، او تاکید می‌کند: تحمل مشکلات راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و تعهدات گوناگون قانونی و غیر قانونی در پایان این مسیر دشوار؛ شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را افزایش داده است! آمار درخواست گوداستندینگ از سازمان نظام پزشکی-به منظور- مهاجرت، آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای کتمان و پاک کردن صورت مساله باید بیان شود و برایش چاره اندیشید. البته به شرط نگرش علمی و داشتن گوشی برای شنیدن نصایح مصلحان و کمی تحمل، چاره مناسب برای حفظ این سرمایه‌های گرانقدر ملت است.[4]

*از کنایه آقای ظفرقندی به بحث سهمیه‌ها که بگذریم؛ اظهارات انتقادی و ضربه آخر ایشان در روز تودیع جای سؤال و تأمل بسیار است.

خاصّه اینکه او سال‌ها وقت داشته که این انتقادات را در نزد خود بعنوان "مقام ذیربط" مطرح کرده و خودش آنها را پیگیری کند. اما به هر دلیلی این کار را نکرده است!

و اما بحث مهاجرت پزشکان و نخبگان...

اطلاعات میدانی و قیاسی ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کند زیرا شرایط زیستی پزشکان در کشورهای دیگر با توجه به مسائلی مثل مالیات‌ها، تعهدات، تعداد و سبک ویزیت‌ها و... به لحاظ صعوبت و سختی قابل مقایسه با شرایط اقتصادی بهتر آنها در ایران اسلامی نیست.

اما به هر روی آقای ظفرقندی مقام مسئول بوده‌اند و حرف‌های ایشان اگر هم غلطی دارد باید توسط مقام مسئول نیز پاسخ داده شود.

در این رابطه بایستی به صحبت‌های سال 98 دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری (که همچنان نیز بر همان مسند قرار دارند) اشاره کنیم.

دکتر ستاری در اشاره به مباحث مطروحه پیرامون ادعای "فرار نخبگان" گفته بود: بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی که سر کشور گذاشته‌اند...این یک حرکت سازمان‌دهی شده است. یک شبکه‌ای دارد این را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند.

او با بیان اینکه بر اساس پایش ها آمار خروج نخبگان رو به کاهش است، گفته بود: مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعاً این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که... مثلاً از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این‌قدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد. همین چیزها است که ما را اذیت می‌کند.

ستاری در مهمترین بخش صحبت‌های در این رابطه نیز مؤکدا گفته بود:

"من در این مدت هر جا که در مورد مهاجرت یک حرف غلطی مثلاً در یک همایشی می‌شنوم، دقیق رصد می‌کنم و آن فرد را پیدا می‌کنم و از او می‌خواهم که به ما بگوید با چه سند و منبعی آن را گفته است. بالأخره اغلب این افراد هم دانشمند یا تحصیل‌کرده‌اند و یک آدم تحصیل‌کرده نباید بدون منبع صحبت کند. اغلب هم می‌بینیم که جوابی برای این صحبت‌ها ندارند. بعد هم خیلی جدی به آنها فشار می‌آوریم که یا تکذیب کنید یا منبع آن را به ما بگویید. "[5]

با این سخنان اشاره شده از دکتر ستاری بایستی انتظار "این گوی و این میدان" را از معاون محترم رئیس‌جمهور داشته باشیم تا دکتر ظفرقندی را استنطاق و مشخص کنند که اظهارات او در بحث مهاجرت تحصیلکردگان درست است یا غلط!؟

خاصّه اینکه آقای ستاری نشان داده‌اند در دولت سیاه‌نمای رئیس‌جمهور روحانی هم شجاعت قیام علیه سیاه‌نمایی را داشتند، چه رسد به امروز که آن دوران عجیب و غریب تمام شده است و همه انتظار امیدآفرینی بیشتر از جانب مسئولان دولتی را داریم.

پیگیری اظهارات ظفرقندی، یک امتحان خوب و به‌موقع از دکتر ستاری در سمت معاونت ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم است تا مشخص شود اطلاعات و معقولات میدانی غلط است یا ادعاهای دکتر ظفرقندی!؟

***

1_ https://www.borna.news/fa/tiny/news-1254042

2_ hamshahrionline.ir/x7pS7

3_ http://fna.ir/47jtc

4_ https://www.isna.ir/news/1400080604293/

5_ mshrgh.ir/1006425

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان لاله افتخاری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم انتقاد آیت الله جوادی آملی گرانی گرانفروشی نظارت بر بازار نظارت برقیمت ها قوه قضاییه قوه مجریه وبلاگ مشرق سورنا ستاری مشرق نیوز ظفرقندی مهاجرت پزشکان فرار مغزها سیاه نمایی ایران سهمیه دکتر ستاری جوادی آملی رئیس جمهور بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از گردنبند مروارید در جاده ابریشم شکوفا کنیم؛ روابط تجاری ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجم اردیبهشت، پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

 سید محمدعلی رئیس الساداتی، کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت:سابقا رابطه تجاری بین ایران و سریلانکا در حوزه فروش نفت برقرار بود. پالایشگاه‌هایی در سریلانکا وجود داشت که خوراک آن‌ها نفت ایران بود و همانطور که مستحضر هستید اساساً پالایشگاه‌ها، ماشین آلات، دستگاه‌ها و سازمان تقطیر در پالایشگاه‌ها بر اساس ماده اولیه (نفت) شکل می‌گیرد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر از فروش نفت خام به سریلانکا غفلت شد؛ کم کم عربستان در این حوزه جایگزین ایران شد. اما با توجه به مشکلاتی که اسلام‌گرایی افراطی و وهابیت در سریلانکا به وجود آورد رفته رفته چهره عربستان در سریلانکا مخدوش شد.

 اما موضع گیری‌های ایران در برابر اسلام افراطی همچنین حمایت از حکومت مرکزی سریلانکا در برابر گروه بودایی افراطی ببر‌های تامیل در داخل سریلانکا، باعث شد روابط خوبی در دوره‌های قبلی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت سریلانکا شکل بگیرد.

 علاوه بر این اگر ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از پازل گردنبند مروارید و بخشی از پازل جاده ابریشم شکوفا کنیم، قطعاً روابط اقتصادی ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن