Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:33:42 GMT

رشد ۱۴۷ پله‌ای دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی جهانی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۴۷۱۶

رشد ۱۴۷ پله‌ای دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی جهانی

به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه تبریز، بر پایه ویرایش ۲۰۲۲ رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه بندی موسوم به «یو. اس. نیوز» که در ماه های پایانی سال جاری میلادی منتشر شده است، دانشگاه تبریز با کسب ۴۷.۱ امتیاز، رتبه ۶۸۴ جهان را کسب کرده، در حالی که این دانشگاه در سال گذشته رتبه ۸۳۱ جهانی را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه بندی دانشگاهی «یو.اس.نیوز»، ۴۴ موسسه دانشگاهی ایرانیدر بین موسسه‌های برتر جهان جای گرفته‌اند که بر مبنای آن، دانشگاه تبریز در سطح آسیا، رتبه ۱۵۵ و در سطح ایران نیز رتبه هفتم را به دست آورده است.

دانشگاه‌های «تهران»، «آزاد اسلامی»، «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران»، «صنعتی نوشیروانی بابل»، «صنعتی اصفهان»، و «صنعتی امیرکبیر» پنج موسسه‌ برتر ایرانی در ویرایش ۲۰۲۲ رتبه بندی «یو. اس.نیوز» هستند.

نظام رتبه بندی «یو.اس.نیوز» به رتبه‌بندی یک هزار و ۷۵۰ موسسه علمی و دانشگاهی برتر از ۹۰ کشور پرداخته که بر پایه ویرایش ۲۰۲۲ آن، دانشگاه هاروارد با بیشترین امتیاز، پیشگام دانشگاه های جهان است.

همچنین دانشگاه تبریز در رتبه بندی موضوعی نظام رتبه بندی «یو.اس.نیوز» نیز توانسته رتبه‌های درخشان جهانی را به خود اختصاص دهد، به طوری که در مهندسی عمران، رتبه ۳۹ جهان، مهندسی مکانیک رتبه ۷۷ جهان، انرژی و سوخت رتبه ۹۳ جهان، مهندسی رتبه ۱۳۴ جهان، علوم کشاورزی رتبه ۱۷۱ جهان، مهندسی شیمی رتبه ۱۸۴ جهان، مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۲۰۸ جهان، اپتیک رتبه ۲۸۴ جهان، شیمی رتبه ۳۹۶ جهان، علوم مواد رتبه ۴۶۰ جهان و در شیمی فیزیک رتبه ۴۸۹ جهانی را به خود اختصاص داده است.

رتبه دانشگاه تبریز در سایر شاخص‌های این نظام رتبه‌بندی جهانی نیز به شرح زیر است:

شهرت پژوهش در سطح بین المللی، رتبه ۷۲۹ جهان 

شهرت پژوهش در آسیا، رتبه ۱۹۶ 

تعداد مقالات، رتبه ۶۴۵ جهانی

تعداد کتب انتشار یافته، رتبه ۱۴۰۰ جهانی

تعداد مقالات ارایه شده در کنفرانس ها، رتبه ۹۳۳ جهانی

شاخص تاثیر استنادی نرمال شده، رتبه ۹۷۷ جهانی

تعداد کل استنادات، رتبه ۶۷۶ جهانی

تعداد مقالاتی که جزء ۱۰ درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۵۷۸ جهانی

درصد مقالاتی که جزء ۱۰ درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۵۸۱ جهانی

مشارکت بین المللی (به نسبت کشور)، رتبه ۱۴۰ جهانی

مشارکت بین المللی، رتبه ۱۱۹۴ جهانی

تعداد مقالاتی که جزء یک درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۷۶۲ جهانی

درصد مقالاتی که جزء یک درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۱۱۲۸ جهانی

در ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه بندی جهانی «یو.اس.نیوز» صرفاً موسسه‌هایی ارزیابی شده اند که دست‌کم یک هزار و ۲۵۰ مقاله در پنج سال گذشته (از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی) در نمایه‌نامه «وب آو ساینس» داشته باشند.

داده‌های ارزیابی این نظام رتبه بندی جهانی با همکاری شرکت «کلاریویت آنالیتیکس» (ناشر پایگاه‌های «وب آو ساینس» و «اینسایتس») گردآوری می‌شوند.

دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران، بعد از دانشگاه تهران، با ۷۵ سال قدمت، حدود ۲۴ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی دارد.

برچسب‌ها رتبه بندی جهانی آذربایجان شرقی دانشگاه دانشگاه تبریز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رتبه بندی جهانی آذربایجان شرقی دانشگاه رتبه بندی جهانی آذربایجان شرقی دانشگاه دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز رتبه بندی جهانی نظام رتبه بندی جهانی تعداد یو اس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، تاکید کرد: جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است. متن بیانیه به شرح ذیل است:

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان(۱۴۰۱/۰۸/۱۱)

بیش از شش ماه از حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم اشغالگر قدس به غزه می‌گذرد. ده‌ها هزار انسان که عموم آنها کودکان، زنان و مردم بی دفاع بوده‌اند آماج حملات ویرانگر این رژیم جعلی قرار گرفته‌اند. همزمان با این جنایت‌ها موجی از اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونسیت آغاز شد و تمام ابزارها و ظرفیت‌های نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بین‌الملل و قدرت رسانه‌ای غرب، برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها مورد استفاده قرار گرفت و علی‌رغم همه این تلاش‌ها، صهیونست‌ها و حامیان آنها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آن‌ها و نظام سلطه بیدار شده است.

دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است که در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدان‌های بیدار جوانان دانشجو علیه جنایت‌های ضد بشری و نسل‌کشی در غزّه بودیم که این جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

از سوی دیگر فرهنگ رایج نظام‌های آموزش عالی در جهان؛ استقلال دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در ساحت‌های گوناگون از جمله استقلال علمی و آزادی در بیان نظرات، دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها بوده است و آزادی آکادمیک در نظام های آموزشی اصلی پذیرفته شده و مورد احترام است. اما در کشوری که خود را مدعی اول آزادی بیان در جهان می‌داند، شاهد هستیم که نقاب از صورت آنها کنار رفته و چهره حقیقی آزادی در غرب نمایان شده است و شدیدترین برخوردها و سرکوب‌ها علیه دانشجویان و اساتیدی که اعتراض مسالمت آمیز به نسل‌کشی و جنایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی داشتند توسط نیروهای نظامی در داخل دانشگاه‌های آمریکا صورت گرفته است.

ضرورت دارد؛ کلیه تشکل‌های دانشگاهی و نهادهای علمی در ایران و جهان از این اعتراضات مسالمت‌آمیز که علیه نظام سلطه شکل گرفته است، حمایت کرده و تأکید می‌کند جنبش های دانشگاهی ضمن استمرار این تجمعات، اجازه ندهند نظام استکبار در پناه قانون‌های اجتماعی و نهادهای بین‌المللی خودساخته صدای وجدان‌های بیدار در جهان را خاموش کنند و فارغ از هر گرایش سیاسی، دینی و مذهبی به حمایت از این جنبش سراسری دانشگاهی بپردازند.

امید است در پرتو این بیداری وجدان‌های پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی در جهان و حرکت در مسیر تعالیم الهی باشیم.

کد خبر 6090922

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گلستان تا خرداد ماه تسویه می شود
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی