Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان همدان صبح امروز در نشست با هیأت عالی اعزامی ناجا به استان گفت: از فرمانده ناجا به منظور توجه ویژه او مبنی بر دستور اعزام یک تیم کارشناسی از مرکز برای بررسی ابعاد و آثار طرح معتذرین که در کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سطح استان در حال اجراست قدردانی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: یکی از کمیته‌های معین ستاد تألیف قلوب استان، کمیته معتذرین است که با هدف تشویق و ارشاد متهمین و مجرمین به عذرخواهی از شاکیان در پرونده‌های کیفری تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: این طرح در ۳ بخش؛ ابتدا در مهرماه سال ۹۹ در مجموعه قضایی استان و در مرحله دوم در دی ماه همان سال در نیروی انتظامی استان و در نهایت در زندان‌های استان اجرا شد و هم اکنون به نحو سازمان یافته در حال اجراست.

عدالتخواه عنوان کرد: تاکنون بسیاری از متهمین و شاکیان از طرح معتذرین استقبال کرده‌اند، که به طور عمده پرونده‌های مربوطه با صلح وسازش مختومه شده است.

او بیان کرد: آن تعداد که با عدم پذیرش عذرخواهی از سوی شاکیان در پروسه دادرسی قرار می‌گیرد، برای فرد معتذر نادم موجب برخورداری از تخفیف مجازات، سایر نهاد‌های ارفاقی، اعطای مرخصی و عفو می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: عملیاتی شدن طرح معتذرین و به ثمر نشستن آن نیازمند یک همت جمعی و همکاری تنگاتنگ دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌های کشور است.

عدالتخواه برای تشریح و تبیین و نحوه اجرایی شدن این طرح مبتکرانه در مراجع انتظامی سراسر کشور نیز اعلام آمادگی کرد.

او در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده به واسطه عملیاتی شدن طرح کمیته معتذرین گفت: همکاری نیروی انتظامی در اجرای اثربخش این طرح‌ها با رویکرد ترویج فرهنگ دینی مصالحه بین طرفین پرونده بسیار تأثیرگذار بوده است.

طرح کمیته معتذرین منطبق با آموزه‌های قرآنی و روایی است

رئیس کل دادگستری استان همدان تلاش برای برقراری صلح و سازش را از موضوعات ارزشمند و مورد تأیید آموزه‌های قرآنی و روایی دانست و اظهار کرد: اجرای طرح علاوه بر آثار متعدد معنوی در فرد خاطی و اشاعه فرهنگ عذرخواهی در جامعه، می‌تواند به نحو چشمگیری سبب مختومه شدن بسیاری از پرونده‌های کیفری در کلانتری‌ها و مراجع قضایی شود.

عدالتخواه افزود: تنها در کمتر از دو سال با فعالیت مثمرثمر ستاد تألیف قلوب استان، ۳۳ نفر از قصاص نفس به دلیل اخذ رضایت اولیاء دم نجات یافته و به زندگی بازگشتند.

اودر تشریح طرح متبکرانه و خلاقانه معتذرین که در سه سطح مراجع قضایی؛ کلانتری‌ها و زندان‌ها در حال اجراست، یادآور شد: در بسیاری از موارد مشاهده شده با اندک تلاش و مواجهه و برخورد مناسب قاضی، پلیس و زندانبان با متهمین و محکومین، آنان اعلام عذرخواهی از شاکی کرده‌اند و پرونده‌های متعددی به صلح ختم شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان رفتن به سمت اصلاح و تربیت بزهکاران برای بازگشت به جامعه، اشاعه فرهنگ صلح و سازش، برقراری عدالت ترمیمی و کاهش پرونده‌های قضایی را برخی از اهداف کمیته معتذرین برشمرد.

عدالتخواه گفت: در روند اجرای این طرح به محض مراجعه مشتکی‌عنه به کلانتری‌ها یا دادسرا‌ها و قبل از هر گونه اقدام پلیسی و قضایی از متهم سوال می‌شود، آیا از اقدام خود نادم‌اید و آیا حاضر به معذرت‌خواهی از شاکی هستید یا خیر؟

او ادامه داد: در صورت ابراز تمایل متهم برای عذرخواهی، در محلی مناسب و با ملاقات متهم و شاکی، فرصت و محیطی به دور از میدان منازعه برای ابراز ندامت پیش می‌آید و شکات نیز استقبال خوبی از طرح کرده‌اند.

با فعالیت کمیته معتذرین شاکیان از ۴۰ میلیارد تومان خود گذشتند

رئیس کل دادگستری استان همدان عنوان کرد: با فعالیت این کمیته در یک سال نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان توسط شکات در پرونده‌های متعدد بخشیده شده است.

عدالتخواه در ادامه با تقدیر از تلاش‌های نیروی انتظامی استان در راستای اجرای طرح معتذرین، اعلام کرد: تنها در مدت ۹ ماه اجرای این طرح در سطح کلانتری‌ها و پاسگاه ها، شاهد ابراز تمایل ۴ هزار و ۱۰۲ نفر برای عذرخواهی از شاکیان بودیم که در نهایت ۲ هزار و ۷۱۳ شاکی از طرف مقابل خود را بخشیدند.

اواضافه کرد: با نتایج به دست آمده از این طرح در یک سال گذشته می‌توان تخمین زد با عملیاتی شدن مستمر، مجدانه و تکلیف محور آن در سطح کشور؛ در ابتدای کار، شاهد مصالحه بیش از دو میلیون پرونده کیفری در سال باشیم.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری قتل عمد رئیس کل دادگستری استان همدان کمیته معتذرین نیروی انتظامی کلانتری ها طرح معتذرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالحی افزود: ۳۵ تن از محکومان مالی استان تهران با برقراری جلسات صلح و سازش فی‌مابین طرفین دعوا و همچنین از طریق جذب کمک‌های مالی خیرین، از زندان آزاد شدند.

وی با اشاره به اینکه زندانیان آزاد شده اکثراً پدر، مادر و سرپرست خانوار هستند که به دلیل محکومیت‌های مالی جرایم غیرعمد و یا رد مال در زندان‌ها به سر می‌بردند، اظهار داشت: این افراد در اجرای سیاست‌های دستگاه قضائی در زمینه کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، واجد شرایط و مستحق آزادی شناخته شدند و با تلاش دادیاران ناظر بر زندان و شعبات شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها، زمینه آزادی آنان فراهم شد.

دادستان تهران ضمن تصریح به تأمین بخشی از وجوه رد مال توسط خانواده‌های محکومان، اضافه کرد: بخشی دیگر از دیون و تعهدات مالی محکومان فوق‌الذکر، در جلسات صلح و سازش مورد گذشت شاکیان قرار گرفت و مابقی به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، به همت خیرین پرداخت شد.

کد خبر 6092044

دیگر خبرها

  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • بستن پرونده نقاط پرحادثه همدان
  • احضار ۶ نفر به کمیته انضباطی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • زندان را به سازش با کسانی که پاکستان را به بندکشیدند،ترجیح می‌دهم
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی