Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت نفت ظهر روز گذشته (یکشنبه) بیش از 85 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و به نظر می‌رسد، ماجرای بنزین آبان‌ماه در دولت سیزدهم تا ظهر امروز یا نهایتا پایان امروز کاملا ختم به خیر شود.

سه‌شنبه هفته گذشته (4 آبان‌ماه) بود که ساعت 11 ظهر طی یک حمله سایبری توسط دشمن، سامانه سوخت پمپ‌بنزین‌ها دچار اختلال شد و بدین صورت سوخت‌رسانی به خودروها در سراسر کشور برای ساعاتی متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با اقدام سریع و هوشمندانه وزارت نفت در کمتر از نیم‌روز و تا پایان روز سه‌شنبه 50 درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور به صورت آفلاین وارد مدار شدند تا حداقل امکان عرضه بنزین به خودروها وجود داشته باشد.

سپس تا ظهر روز چهاشنبه 5 آبان‌ماه در کمتر از 24 ساعت از وقوع حادثه، بیش از 80 درصد جایگاه‌های سوخت وارد مدار عرضه بنزین آزاد شدند و فرآیند اتصال جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت نیز به طور موازی پیگیری شد.

البته این موضوع تنها مختص ایران نبوده و در کشورهای دیگر نیز حوادث مشابه اتفاق افتاده است. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «بازخوانی اختلال یک هفته‌ای سامانه سوخت آمریکا/ مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا در مواجهه با هکرها» به حمله هکری به سامانه هوشمند خطوط انتقال سوخت آمریکا و بحران‌های مشابه پیش آمده اشاره کرده است.

*عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در مواجهه با حمله سایبری دشمن

جدول 1 مربوط به عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در مواجهه با حمله هکری دشمن به سامانه هوشمند سوخت است (تعداد کل جایگاه‌های سوخت کشور 3800 عدد است). همان طور که مشخص است با برنامه‌ریزی وزارت نفت، بحران بنزین ایجاد شده در کمتر از یک هفته به پایان رسید.

جدول 1

نکته جالب توجه اینکه دولت سیزدهم ضمن اتصال سریع جایگاه‌ها، جهت جبران چند روز عرضه بنزین آزاد به مردم برای آنها سهمیه جبرانی نیز در نظر گرفته است. همچنین جواد اوجی وزیر نفت نیز از معطلی مردم در صف پمپ‌بنزین‌ها در روزهای ابتدایی حمله سایبری عذرخواهی کرد.

*ماجرای بنزین از آبانِ روحانی تا آبانِ رئیسی

عملکرد دولت سیزدهم در ماجرای بنزین آبان‌ماه 1400 مبنی بر 1- اتصال جایگاه‌های سوخت آفلاین در کمتر از 24 ساعت، 2- اتصال تمامی پمپ‌بنزین‌ها به سامانه هوشمند در کمتر از یک هفته 3- در نظر گرفتن سهمیه‌ جبرانی ویژه برای مردم 4- حضور میدانی و نظارت فعالانه رئیس جهمهور و وزیر نفت برای حل سریع‌تر بحران 5- عذرخواهی وزیر نفت بابت مشکل پیش‌آمده و ... باعث شد که در فضای مجازی مقایسه‌ای بین این اتفاق با ماجرای آبان‌ماه 98 صورت بگیرد.

بدین صورت تعداد زیادی از فعالان توئیتری به مقایسه ماجرای بنزین در آبان‌ 1400 و آبان 98 پرداختند. در ادامه تعدادی از توئیت‌ها آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: حمله سایبری رئیسی بنزین حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت سامانه هوشمند جایگاه های سوخت ماجرای بنزین دولت سیزدهم جایگاه ها وزارت نفت آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

 موضوع اجرای سامانه جامع تجارت در روزهای اخیر همانند سال گذشته اعتراض و تعطیلی واحدهای صنفی در بازارهای بزرگ دادوستد طلا در شهرهایی نظیر تهران و تبریز را به همراه داشته است. بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علاوه بر تایید نیمه تعطیل شدن بازار طلا در پایتخت، در مورد بی‌توجهی به درخواست‌ طلافروش‌ها مبنی بر ایجاد تغییرات در سامانه جامع تجارت صحبت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، الزام به اجرای سامانه جامع تجارت از ابتدای سال گذشته اعتراض‌های جسته‌گریخته این صنف را در سراسر کشور در برهه‌های زمانی مختلف به همراه داشته است؛ در جریان راه‌اندازی و اجرای این سامانه در مقطعی از سال ۱۴۰۲ حساب‌های بانکی برخی از فعالان صنف طلا بسته شد.

بعد از کشمکش‌های فراوان، فعالان این صنف ملزم به اجرای سامانه تجارت از هفتم فروردین امسال شدند که در روزهای اخیر بار دیگر اعتراضات و تعطیلی واحدهای صنفی در بازارهای طلا در شهرهای بزرگ را به دنبال داشته است.

سامانه جامع تجارت بدون اصلاحات لازم‌الاجرا شد

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا، سکه و جواهر تهران با تایید نیمه تعطیل شدن بازار طلا در تهران به تجارت‌نیوز گفت: «فعالان صنفی به اجرایی شدن مجدد سامانه جامع تجارت و بی‌تفاوتی به درخواست‌هایی که صنف طلا درباره ایجاد اصلاحات در مساله مذکور داشته‌اند اعتراض دارند؛ زیرا بعد از گذشت سه ماه هیچ تغییری حاصل نشده است.»

او با اشاره به اینکه به طور رسمی اعلام شده اجرای سامانه جامع تجارت بی‌کم‌وکاست لازم‌الاجراست اظهار کرد: «طلافروش‌ها نیز نسبت به بی‌توجهی به اعتراضات‌شان و اصلاح نشدن مواردی از این سامانه واکنش نشان داده‌اند.»

بذرافشان تاکید کرد: «در خصوص شرایط صنف طلا و چرخه تولید و توزیع، جلسات متعددی برگزار شده است؛ زیرا در بسیاری از مسائل این سامانه برای صنف طلا قابل اجرا نیست.»

اعتراض از ترس دریافت مالیات بر عایدی 

او موضوع ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت را غیرقابل اجرا دانست و افزود: «صنعت و صنف طلا و جواهر فرایند خاصی در چرخه تولید و توزیع دارد. علاوه بر این، بسیاری از فعالان صنفی بابت دریافت احتمالی مالیات بر عایدی در آینده نگران‌اند و این موضوع باعث شده به اجرایی شدن مجدد این سامانه واکنش نشان دهند.»

رئیس اتحادیه طلا خاطرنشان کرد: «طی جلساتی که برگزار شد، قرار بود یکسری اصلاحات انجام شود اما هیچ‌گونه تغییری در این سامانه صورت نگرفته و از هفتم فروردین استفاده از این سامانه را لازم‌الاجرا کرده‌اند و اعتراضات کسبه این صنف به همین دلیل است.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یک طلافروشی با گردش مالی 9 هزار میلیارد تومان کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟ (فیلم) مالیات حدود نصف طلافروشان کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در ماه!

دیگر خبرها

  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • استایل عجیب ستاره سیتی: هالند سیبیلو شد! (عکس)
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد