Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- همدان، در سخنرانی مسؤولان همواره حرف از رونق اقتصاد، ایجاد اشتغال و تولید ثروت است، جملات پرطمطراقی که همواره بیان می‌شود و مسؤول خود را خادم سرمایه‌گذار می‌داند تا جایی که در صحبت‌هایش این جمله که «باید برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد» خودنمایی می‌کند، اما در عمل، واقعیت به گونه‌ای دیگری رقم می‌خورد، سرمایه‌گذار آنقدر پشت درهای بسته می‌نشیند تا خسته شود و عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش ببخشد، گاهی هم مجبور می‌شود سرمایه‌اش را در بازارهای کاذب طلا، ارز و سفته بازی به جریان بیندازد و یا بدتر از آن در ترکیه و چین سرمایه‌گذاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داستانی است که این روزها در گوشه و کنار این استان که تشنه یک شغل است بارها تکرار می‌شود و هر روز روایتی جدید به گوش می‌رسد، امیدوارم در دولت سیزدهم این آخرین ناداستان باشد که می‌شنویم.

این بار تراژدی با واقعیت آمیخته و سرمایه‌گذارانی که ‌می‌خواهند یکی از ظرفیت‌های بالقوه همدان در حوزه معادن را بالفعل کنند با درهای بسته مواجه شدند. معادن ظرفیت و ثروت خدادادی به استان است که با ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند به اندوه جوانان بیکار پایان دهد، اما سرمایه‌گذاران با «نه» مسؤولان مواجه شدند.

البته هنوز به مرحله خستگی نرسیده‌اند، پس ای کاش مددی به آنها برسد تا هرچه زودتر یکی از زیرساخت‌های صنعتی راکد استان یعنی ناحیه صنعتی شیرین‌سو به رونق برسد و ارزش افزوده، شغل و ارزآوری برای همدان رقم بخورد و کافی است همتی شود تا «بله» بر جای «نه‌»ها بنشیند.

ایجاد شهرک صنعتی سنگ‌بری یعنی ایجاد اشتغال

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان درباره احداث شهرک صنعتی سنگ‌بری اظهار کرد: تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما به دلیل عدم پیگیری لازم یا قرار نگرفتن در اولویت‌ها به این بحث نپرداختند.

محمدهادی احمدی اضافه کرد: طبق آخرین پیگیری‌ها، تعدادی از بهره‌برداران استان و حتی خارج از استان با مسؤولان اقتصادی وارد مذاکره شدند تا این شهرک علمیاتی شود اما به این موضوع آن طور که باید و شاید پرداخت نشد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان کریدور و شاهراه غرب به ایران مرکزی است تصریح کرد: در استان‌های غربی معادن سنگ‌های تزیینی به‌نامی فعالیت می‌کنند در حالی که این سنگ‌ها به استان‌هایی چون اصفهان منتقل و برش‌خورده و توزیع می‌شوند لذا احداث این شهرک صنعتی در همدان ضروری به شمار می‌رود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان یادآور شد: سنگ‌های تزیینی باید در ابعاد مختلف برش‌خورده و ساب زده شوند و صادرات صورت گیرد چراکه سنگ‌های تزیینی غرب کشور در کشورهایی چون عراق و ترکیه خواهان دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد شهرک صنعتی سنگ در استان علاوه بر اشتغالزایی چشمگیر، جذب بازار صادراتی و فعالیت گمرک درون‌استانی را در پی دارد خاطرنشان کرد: ضمن اینکه با وجود چنین فضاهایی انتقال تجربه از نیروهای متخصص به جوانان بومی صورت می‌گیرد و این صنعت تا سالیان متمادی شغل پایدار به دنبال خواهد داشت.

حرکت لاک پشتی کاری از پیش نمی‌برد

احمدی در ادامه به ضرورت توسعه صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: رونق صنایع معدنی باعث رونق صنایع بالادستی می‌شود از همین رو شاهد جهش تولید و افزایش شغل خواهیم بود.

وی حرکت به سمت توسعه صنایع معدنی در ابعاد مختلف را نیاز روز استان دانست و افزود: خوشبختانه احداث و فعالیت شهرک سنگ‌بری مخاطرات زیست‌محیطی در بر ندارد اگرچه امروز بسیاری از مسائل با نگاه علمی پیش می‌رود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه متاسفانه توسعه شهرک‌های صنعتی در استان ضعیف است متذکر شد: امروز باید با ایجاد زیرساخت‌ها به دنبال جهش تولید و رونق صنایع باشیم.

وی به عنوان جمله پایانی گفت: مسؤولان باید با شتاب بیشتری وارد عمل شوند و تاکنون هر چقدر عقب‌ماندگی برای استان رقم زدیم از جمله خود بنده کافی است، بدون تردید حرکت لاک‌پشتی باعث توسعه استان نخواهد شد.

سنگ همدان ارزآور است

یکی از بهره‌برداران معادن سنگ تزیینی همدان نیز با بیان اینکه همدان معادن بسیار خوبی در حوزه سنگ دارد اظهار کرد: در منطقه شیرین‌سو تعدادی بهره‌بردار در حال فعالیت هستیم لذا با بررسی‌های مختلف و تمرکزی که در این منطقه وجود دارد به فکر ایجاد شهرک صنعتی سنگ افتادیم.

ابوطالب کاکاوندی به مزایای ایجاد شهر سنگ اشاره کرد و افزود: با احداث این شهرک در گام اول از خام‌فروشی سنگ‌های تزیینی جلوگیری می‌شود چراکه ما از بعد مسافتی با کشوری مثل عراق همسایه به شمار می‌رویم و بستر صادراتی بسیار فراهم است.

وی در ادامه به ارزش افزوده و ارزآوری چشمگیر فرآوری سنگ تأکید کرد و گفت: در حقیقت سنگ کالای استراتژیک محسوب می‌شود به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس بنابراین ایجاد یک شهر سنگ در منطقه شیرین‌سو در ابعاد مختلف دارای مزیت است.

شهر سنگ، سنگ‌های اشتغال را کنار می‌زند

این سرمایه‌گذار اشتغالزایی هر معدن را یک‌هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم دانست و متذکر شد: سنگ‌های استان همدان و غرب کشور برای فرآوری به اصفهان، تهران و شیراز منتقل می‌شوند و این روند نشان از لزوم فرآوری در داخل استان دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد این شهر سنگ و فرآوری سنگ‌های تزیینی در داخل استان به توسعه نسبی در زمینه معادن دست می‌یابیم متذکر شد: مسؤولان نسبت به مسائل اقتصادی دید بازی ندارند و متاسفانه و باز هم متاسفانه استقبالی از این طرح نشد.

کاکاوندی خاطرنشان کرد: ناحیه صنعتی شیرین‌سو در فاصله نزدیکی به پروژه‌های معدنی است ضمن اینکه در این ناحیه هیچ صنعتی شکل نگرفته از همین رو این ناحیه را پیشنهاد دادیم تا شهر سنگ ایجاد شود.

وی در ادامه بیان کرد: طی این پیشنهاد ذکر شد زیرساخت اولیه برای ایجاد شهرک فراهم شود بدون نیاز به ریالی وام بانکی تمام ساخت و ساز و تجهیزات را تامین و سرمایه‌گذار می‌کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم و تدوین این طرح نماینده شرکت برای ارائه طرح به شرکت‌های صنعتی استان مراجعه کرد اما شوربختانه مدیرعامل، نماینده ما را به حضور نپذیرفت و تا کنون سه مرتبه این اتفاق تکرار شده است.

دیدگاه مسؤولان در مورد صنایع معدنی دید روشنی نیست

وی با ابراز گله‌مندی یادآور شد: سرمایه‌گذاران هم جزیی مردم هستند که به فرمایش رهبر انقلاب لبیک گفتند و پای تولید ایستادند، سرمایه‌گذاران سربازان اقتصادی کشور هستند و باید حمایت شوند.

این بهره‌بردار معدنی با تأکید بر اینکه برخی مسؤولان خودشان را خداوند روی زمین می‌پندارند اضافه کرد: ملاقات با مسؤولان نباید اینقدر دشوار باشد؛ آنها باید پای کار باشند و از نزدیک تولید را رصد کنند.

وی با بیان اینکه به تازگی نماینده مردم این منطقه در مجلس نیز مخالف این طرح است و به صراحت اعلام کرده اجازه نمی‌دهیم این شهرک ایجاد شود افزود: با وجود موانع کماکان روی پیشنهاد ایجاد شهرک سنگ هستیم به شرط همراهی مسؤولان در صدور مجوزها و تسهیل روند کارها، ضمن اینکه سرمایه‌گذارانی خارج از استان و حتی خارج از کشور برای ایجاد این شهر پای کار هستند.

کاکاوندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ بهره‌بردار و سرمایه‌گذار از این طرح استقبال کردند و تنها به حمایت مسؤولان برای ایجاد زیرساخت‌ها نیاز داریم، اما گویا دیدگاه مسؤولان در مورد معدن و صنایع معدنی دید روشنی نیست یا شاید دیگر صنایع را در اولویت قرار می‌دهند.

همدان قطب سنگ کشور/ صدای ما را بشنوید

وی با بیان اینکه حمایت از این صنعت، همدان را به بزرگترین قطب سنگ ایران تبدیل می‌کند عنوان کرد: امروز کشور چین از بهره‌برداران سنگ استقبال می‌کند و بدون ریالی سود تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهند تا فرآوری و در پی آن اشتغال ایجاد شود.

این سرمایه‌گذار با تأکید بر اینکه این صنعت هیچ نوع مخاطرات زیست‌محیطی و یا آلودگی صوتی ندارد تصریح کرد: فرآوری سنگ با روش‌های به‌روز دنیا انجام می‌گیرد ‌و هیچ آلودگی اعم از انفجار و گرد و خاک در روند کار نداریم.

وی در پایان سخنانش گفت: کاش صدا و درد دل ما را می‌شنیدند چراکه ما برای خدمت آمدیم در حالی که بدون بررسی درست جوانب، فورا جواب منفی به فعالان اقتصادی می‌دهند، به نظرم برای «نه» گفتن همیشه وقت هست.

وقتی موضوع را از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان جویا شدیم او در این باره گفت: موضوع شهر سنگ‌بری در همدان را برای اولین می‌شنوم و تا کنون بحثی در این رابطه عنوان نشده است.

حال باید دید چطور سرمایه‌گذار از بی‌مهری‌ها می‌گوید، مسوولی از اینکه شهر سنگ‌بری جزو اولویت‌ها قرار نگرفته و مسوول دیگری از اینکه اصلا موضوع پروژه را برای بار اول می‌شنود؟ چرا باید شاهد این تناقض و چنین رویه‌ای باشیم در حالی که با یک هم‌افزایی و کار درست و منسجم می‌تواند نوید هزاران شغل را به جامعه داد و امیدهای ناامید را زنده کرد.

امید است این آخرین گزارش‌ها از بی‌مهری مسؤولان نسبت به سرمایه‌گذاران باشد و زین پس از موفقیت‌ها گزارش بدهیم.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرآوری سنگ خام فروشی شهر سنگ اشتغالزایی صنایع معدنی سنگ های تزیینی شهرک صنعتی سنگ سرمایه گذاران صنایع معدنی استان همدان سرمایه گذار ایجاد شهرک ایجاد شهر شیرین سو سنگ بری شهر سنگ سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در همایش ملی جایزه البرز با بیان اینکه این اتفاق، کار بسیار زیبا و ستودنی است، گفت: در طول تاریخ، کشور عزیزمان ایران مهد عالمان و دانشمندان بوده و علما و دانشمندان و فیلسوفان خود را قدر می‌دانسته که این در فرهنگ ما نهادینه شده است.

وی افزود: ما در کشورمان شما را سرمایه نمادین می‌دانیم، سرمایه انواع مختلفی دارد؛ مادی، معنوی و اجتماعی، یکی از مهمترین بخش‌های سرمایه انسانی و سایر سرمایه‌ها سرمایه نمادین است.

زلفی گل با بیان اینکه سرمایه نمادین می‌تواند انسانی و غیرانسانی باشد گفت: به عنوان مثال وقتی در یک زمین کم ارزشی، یک نهاد و دستگاهی قرار می‌گیرد تحت عنوان دانشگاه یا پژوهشگاه، آن منطقه ارزش پیدا می‌کنند، وقتی یک دانشمندی در یک منطقه ضعیف مطب می‌زند و حضور پیدا می‌کند، آن منطقه کم برخوردار، ارزش پیدا می‌کنند. به همین دلیل شما عزیزان را سرمایه‌های نمادین کشورمان می‌دانیم که در هر مجلس و منطقه قرار بگیرید به آن وجاهت می‌دهید.

وزیر علوم با بیان این مطلب که مزیت‌های ایجابی لازم است که بر مبنای علم ایجاد شود خاطرنشان کرد: با توجه به علم و دانش جدید می‌تواند فناوری و تکنولوژی جدیدی خلق کنید، مزیت‌های جدید برای شما ثروت و قدرت ایجاد می کند.

وی افزود: خوشبختانه در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده و خانواده‌های ما در سبد خانوار خودشان برای بخش آموزش پیش بینی لازم را می‌کنند که این یک فرصت است برای ما که باید قدر آن را بدانیم.

زلفی گل تصریح کرد:بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن است، فرهنگ فکر را شکل می‌دهد و فکر عمل درست را منجر می‌شود، این کار زیبای بنیاد البرز ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده هم هست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • تشکیل شرکتهای واسطه برای جذب سرمایه خارجی قانونی شد
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • حمایت مردم همدان از اجرای طرح نور
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن