Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری الجزایر دستور داد، انتقال گاز به اسپانیا از خاک مراکش متوقف شود و رباط نیز اعلام کرد، در حال بررسی جایگزین های دائمی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، نهاد ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری این کشور گزارشی را از قرارداد میان شرکت ملی "سوناطراک" الجزایر و شرکت آب و برق مراکش دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرارداد ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۱ منعقد و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ منقضی شده است.

در این بیانیه آمده است که با توجه به اقدامات خصمانه مراکش علیه الجزایر که به اتحاد ملی آسیب می‌زند و پس از مشورت با وزیران دارایی، خارجه، انرژی و صنعت و معدن کشور، تبون به شرکت ملی سوناطراک دستور داد روابط تجاری خود را با شرکت مراکش متوقف و قراردادش را تمدید نکند.

الجزایر پیش از این اعلام کرد، با پایان یافتن زمان قرارداد در ۳۱ اکتبر،  از خط لوله مغرب- اروپا که از مراکش عبور می کند استفاده نخواهد کرد.

دولت الجزایر روابط دیپلماتیک خود را ماه اوت با مراکش قطع و آسمان خود را به روی هواپیماهای نظامی و مدنی این کشور بست.

محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر نیز گفت که کشورش تامین کننده اصلی گاز اسپانیا، گاز را از طریق خط لوله زیردریایی "مدگاز" تامین خواهد کرد.

دولت مراکش هم در مقابل به تصمیم الجزایر مبنی بر عدم تمدید قرارداد مذکور واکنش نشان داد و اعلام کرد، با توجه به پیش بینی این تصمیم الجزایر، تمهیدات لازم را برای تضمین تداوم تامین برق کشور اتخاذ کرده است و این تصمیم الجزایر تاثیر چندانی روی عملکرد سیستم برق کشور ندارد و رباط در حال بررسی جایگزین های دائمی در میان مدت و بلند مدت است.

خط لوله انتقال گاز مغرب- اروپا ۱۳۰۰ کیلومتر امتداد دارد که ۵۴۰ کیلومتر آن از خاک مراکش می گذرد و همین مساله این حق را به مراکش می دهد که هفت درصد از گازی را که از این لوله ها می گذارد به عنوان حق عبور دریافت کند و این مقدار معادل ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال یا به تعبیری حدود ۶۵ درصد از نیاز گاز مراکش است نیازی که در مجموع سالانه به  ۱.۳ میلیارد متر مکعب می رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الجزاير خط لوله انتقال گاز مراكش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند؛ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد

مراسم واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر رضا درویش و علی خطیر مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مسئولان فدراسیون فوتبال حضور داشتند.

بر این اساس ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

۱۰ درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است ۵ درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

مالکیت مشترک سرخابی‌ها که در اختیار وزارت ورزش بود مشکل اصلی دو باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رفت.

دیگر خبرها

  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت
  • پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند؛ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق