Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره محرمانه با ایران در یک کشور ثالث، گفت: بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده مدت‌ها گفت‌وگویی بعد از خروج این کشور انجام نشده است.

خبرگزاری میزان - سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود در تشریح رویداد‌های سیاست خارجی در دو هفته گذشته، اظهار داشت: دوشنبه ۲۶ مهرماه گفت‌وگوی تلفنی آقای امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در خصوص افغانستان داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اولین بار نشست مشترک با وزرای خارجه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزیر بهداشت در محل وزارت امور خارجه با موضوع گردشگری و با تخصیص گردشگری سلامت برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سه‌شنبه ۲۷ مهرماه نیز دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق در تهران انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: سه‌شنبه ۴ آبان ورود وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به ایران را داشتیم که ملاقات‌ها با وزیر خارجه ترکمنستان پاکستان و تاجیکستان در همان روز انجام شد.

وی در ادامه گفت: روز چهارشنبه ۵ آبان هم اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران با حضور وزرای خارجه ۴ کشور‌های همسایه به اضافه حضور بر خط وزیر خارجه چین و روسیه انجام شد.

خطیب‌زاده بیان کرد: همچنین در همان روز اولین کنفرانس مطبوعاتی آقای امیرعبداللهیان با رسانه‌ها و صدور بیانیه مشترک کشور‌های همسایه افغانستان برگزار شد که یکی از مهمترین دستاورد‌های بود که اتفاق افتاد و همچنین پکن به عنوان میزبان نشست بعدی همسایگان تعیین شد.

وی همچنین درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره محرمانه با ایران در یک کشور ثالث، اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده مدت‌ها گفت‌وگویی از بعد از خروج ایالات متحده از برجام، نبوده است.

خطیب‌زاده گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران هم روشن است؛ ایالات متحده به‌عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاش خودش را کرده که برجام را از بین ببرد، تحریم‌های فرامنطقه‌ای ظالمانه و غیرقانونی را بر ضد مردم ایران اعمال کرده و تمام تلاش خود را کرده است که مانع روابط عادی جمهوری اسلامی ایران در دنیا تجاری و اقتصادی با کشور‌های دیگر شود و در این باره آنچنان زیاده روی کرده است که کشور‌ها و شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کردند را مورد فشار قرار داده است؛ تا وقتی این واقعیت‌ها تغییر پیدا نکند نمی‌تواند انتظار داشت که هیچ وقت در هیچ شکل و فرمتی بین تهران و واشنگتن تماس برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرواز جنگنده برخی از کشور‌ها در نزدیکی مرز ایران، گفت: ما این حرکات تحریک‌آمیز را به‌دقت رصد می‌کردیم و کسانی که این نمایش را اجرا می‌کردند هم این را می‌دانند. من فکر می‌کنم که یک نمایش بی‌رنگ و رو بود و بیش از این ارزش پرداختن ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را هیچ وقت منتفی ندانستیم و هرگز از یاد نبردیم که اساساً ذات این رژیم بحران‌آفرینی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: رژیم اشغالگر قدس از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و می‌داند جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچ طرف مصالحه نمی‌کند و به شوخی نمی‌گیرد؛ لذا فکر می‌کنم در جای خودش پاسخ داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات بیلینکن، گفت: ما به دلیل این در این نقطه قرار داریم که ایالات متحده کردن‌کشانه با نقض مقدمات بدیهی حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. یعنی نسبت ایالات متحده با برجام نسبت یک کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تمام تلاشش را کرده است که این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد. از نظر اقتصادی نیز تلاش کرد تا دلار تبدیل به یک سلاح علیه این توافق شود. اگر سیستم سیاست خارجی ایالات متحده دچار آلزایمر موضعی شده است، لازم است یادآوری کنم که چه طرفی از برجام خارج شد.

خطیب‌زاده در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان و اقدامات اخیر علیه لبنان، اظهار داشت: موضوع گفت‌وگو‌های ما با عربستان سعودی دوجانبه و منطقه‌ای است و درباره دوستانمان با هیچکس صحبت نمی‌کنیم. من فکر می‌کنم ریاض هم می‌داند سیاست فشار و محاصره به دیگر کشور‌ها مدتهاست که اثر خود را از دست داده و سیاست درستی هم نیست.

وی در ادامه افزود: طبیعی است ما در کنار مردم یمن و دوستانمان همواره ایستادیم و گفت‌وگو‌های ایران و عربستان سعودی، هم جدی بوده و هم موضوعات به صورت شفاف بین دو طرف بیان شده است. اینکه ما به کجا برسیم مرهون جدیت طرف مقابل برای اقدام و عبور از اقدامات صرف رسانه‌ای است.

 

بیشتر بخوانید: سخنگوی وزارت خارجه: موضوع حق‌آبه ایران به طور جدی با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان پیگیری می‌شود

 

تکمیل می‌شود

برچسب ها: وزارت امور خارجه سعید خطیب‌زاده

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزارت امور خارجه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشور های همسایه ایالات متحده وزرای خارجه خطیب زاده خارج شد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ۵ واحد (یگان) نظامی ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داده اما از انجام اقدامات تنبیهی علیه آنها خودداری کرده است.

به گزارش مشرق، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ۵ واحد (یگان) نظامی اسرائیل در کرانه باختری مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما در حال گفتگو با دولت اسرائیل در مورد این موضوع هستیم و همه تخلفات قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عملیات طوفان الاقصی) رخ داده است.

او مدعی شد: اسرائیل اقدامات اصلاحی را در مورد ۴ واحد (یگان) انجام داد. با یک واحد رایزنی‌های مداوم با اسرائیلی‌ها انجام می‌شود و تصمیم آمریکا پس از تکمیل مذاکرات انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • پس لرزه‌های یک شکست