Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:27:20 GMT

برجام، محور گفت وگوهای اجلاس «گروه ۲۰»

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۲۶۲

برجام، محور گفت وگوهای اجلاس «گروه ۲۰»

شهر رم پایتخت ایتالیا روزهای شنبه هشتم و یکشنبه نهم آبان ماه میزبان اجلاس گروه ۲۰ بود؛ گروهی شامل کشورهای ترکیه، بریتانیا، آمریکا، عربستان، آرژانتین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، نیجریه، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، کانادا و چین. اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مکمل این گرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه ۸۵ درصد اقتصاد و دو سوم جمعیت جهان را دربرمی‌گیرد.

نشست گروه ۲۰ در رم با تمرکز بر موضوعاتی چون همه گیری کرونا و راهکارهای تقابل با آن و نیز راه‌های عملی برای کاهش تغییرات آب و هوایی شروع شد. تعیین نرخ جهانی مالیات، توافق اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تعرفه‌های گمرکی و همچنین مذاکرات آمریکا و سه متحد اروپایی درخصوص برجام از دیگر محورهای مورد بحث در این اجلاس به شمار می رفت.

بیماری کووید۱۹ و توزیع ناعادلانه واکسن

همان طور که اشاره شد، بیماری کووید۱۹ و مساله توزیع ناعادلانه واکسن در جهان، برجسته ترین موضوع مورد بحث در اجلاس بود. بنابراین رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در نخستین روز نشست به چگونگی مبارزه با ویروس کرونا در جهان، متمرکز شدند. در نتیجه در این عرصه توافق و تعهد صورت گرفت که تا اواسط سال ۲۰۲۲ باید ۷۰ درصد مردم جهان واکسینه شوند. همچنین رهبران توافق کردند که یک گروه کاری به هدف مبارزه با ویروس‌های همه گیر در آینده، ایجاد شود.

یکی از مباحث مطرح شده در نشست، توزیع ناعادلانه واکسن در جهان بود و سران حاضر به بررسی درخواست ارسال واکسن کرونا به کشورهای فقیر پرداختند. «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا به عنوان میزبان در سخنرانی افتتاحیه خود به موضوع توزیع نابرابر واکسن در جهان اشاره کرد و گفت: «در حالی که ۷۰ درصد جمعیت کشورهای ثروتمند دست کم یک بار واکسینه شده‌اند این میزان در کشورهای فقیر تنها به سه درصد می‌رسد.» نخست وزیر ایتالیا این موضوع را از نظر اخلاقی غیرقابل قبول خواند.

تغییرات اقلیمی در جهان 

تغییرات اقلیمی موضوع دیگر گفت وگوها در اجلاس مذکور بود و در این نشست بر تعهدات گذشته کشورهای گروه ۲۰ در مورد رسیدگی به تغییر اقلیمی، تاکید شد و آنها تغییرات اقلیمی را بزرگترین تهدید برای آینده جهان دانستند.

لازم به ذکر است که کشورهای گروه ۲۰، عامل تولید ۸۰ درصد آلاینده‌های جهان هستند. با توجه به اهمیت موضوع، مباحث در این زمینه به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه محول شد که قرار است نشست دیگری با عنوان «اجلاس کاپ۲۶» (COP۲۶) درباره تغییرات اقلیمی در شهر گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود.

نرخ جهانی مالیات

تعیین نرخ جهانی مالیات از دیگر موضوعات مطرح شده در اجلاس به شمار می رفت. رهبران و سران دولت ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی در نشست رم پس از بحث و گفت‌وگو تصمیم گرفتند که حداقلی را برای نرخ جهانی مالیات تعیین کنند. این تصمیم کشورهای بزرگ اقتصادی جهان امکان فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ وفراملیتی را که منجر به درآمدهای سرسام آور برای آنان می‌شود مسدود می‌کند. 

بنا به این مصوبه برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بدون در نظر گرفتن این که در کدام کشور جهان مستقر هستند، نرخ مالیات ۱۵ درصدی تعیین شده است. اگر شعبه‌ یا شرکت وابسته یک شرکت بزرگ در کشور دیگری مالیات کمتری بپردازد، کشور محل استقرار شرکت مادر می‌تواند ما به‌التفاوت مالیات را مطالبه کند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این اقدام را نشانه گسترده عدالت در دوران دیجیتالی شدن خواند. «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز این اقدام را تصمیمی توصیف کرد که می‌تواند به معنی واقعی کلمه به رقابت زیانبخش شرکت‌های بزرگ برای پرداخت پایین‌ترین نرخ مالیات در جهان پایان دهد.

توافق واشنگتن و بروکسل بر سر تعرفه‌های گمرکی

توافق اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تعرفه‌های گمرکی از دیگر دستاوردهای این اجلاس بود. در حاشیه اجلاس سران ۲۰ قدرت بزرگ اقتصادی در رم، «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی و «کاترین تای» نماینده تجاری آمریکا از این توافق خبر دادند. به گفته «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا با این توافق به یکی از بزرگ‌ترین معضلات روابط تجاری بین شرکای فراآتلانتیک پایان داده است.

اختلاف‌ میان اروپا و آمریکا بر سر تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و فولاد از سال ۲۰۱۸ و دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا آغاز شد. ترامپ برای واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه‌های گمرکی ویژه‌ای وضع کرد. اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویانه با اعمال تعرفه‌های گمرکی بر برخی محصولات ایالات متحده واکنش نشان داد.

برجام، محور گفت وگوها در اجلاس گروه ۲۰

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا و سران سه کشور اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان روز شنبه در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار و درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات وین رایزنی و تاکید کردند که احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز ممکن است.

در بخشی از بیانیه ای که این چهار کشور غربی انتشار دادند، آمده است: «ما اطمینان داریم که این امکان وجود دارد که سریعا به درکی مشترک در مورد بازگشت به تبعیت کامل از برجام برسیم و آن‌را اجرایی کنیم.»

در بیانیه مشترک آمریکا و سه متحد اروپایی می‌خوانیم که به باور بایدن، جانسون، ماکرون و مرکل «ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع موجود بر سر راه کار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، امکان بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد.» بیانیه در عین حال تاکید می‌کند که بازگشت به برجام ممکن است و می‌تواند «در درازمدت تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف صلح‌آمیز داشته باشد.»

بیانیه غربی ها اما از سوی ایران بی پاسخ نماند و یک روز پس از اعلام نگرانی آمریکا و رهبران اروپایی از تعلل ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای یعنی یکشنبه نهم آبان ماه، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به آن واکنش نشان داد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی مفصلی که با روزنامه «ایران» داشت، گفت: «اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد، اصلا نیازی به این همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا صادر شود و آن‌ها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، برمی‌گردند.»

برچسب‌ها برجام ویروس کرونا تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا گروه ۲۰ جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام ویروس کرونا تغییرات اقلیمی برجام ویروس کرونا تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا گروه ۲۰ جو بایدن بر سر تعرفه های گمرکی نرخ جهانی مالیات تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا گروه ۲۰ هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبی میزبان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان می‌شود

دبی از آغاز پروژه گسترش فرودگاه آل مکتوم خود خبر داد که آن را به بزرگ‌ترین فرودگاه جهانی تبدیل خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دبی در حال اجرای یک پروژه جدید است که توسعه مستمر و پایدار این شهر را تضمین می‌کند و دبی را به فرودگاه، بندر، کلان‌شهر و مرکز فرهنگی جدید جهان تبدیل می‌کند. در این راستا ساخت ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه بین‌المللی آل‌مکتوم این شهر آغاز شده است.

حاکم دبی اعلام کرد تمام عملیات فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) که در حال حاضر شلوغ‌ترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک بین‌المللی مسافران است، طی ۱۰ سال آینده به آل‌مکتوم منتقل خواهد شد. فرودگاه ۷۰ کیلومتر مربعی جدید دارای ۴۰۰ گیت هواپیمایی و پنج باند موازی خواهد بود و در زمان تکمیل پنج برابر DXB وسعت خواهد داشت. DXB که به‌طور کامل توسط محله‌های مسکونی و دو بزرگراه اصلی احاطه شده، به اندازه فعلی خود محدود است و امکان رشد ندارد.

آل مکتوم که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد، در حدود ۴۵ کیلومتری DXB قرار دارد و می‌توان آن را به صحرای خالی اطراف آن گسترش داد. خبر این پروژه ۳۵ میلیارد دلاری در حالی منتشر شد که دبی از سنگین‌ترین بارندگی ثبت‌شده در امارات متحده عربی عبور کرد که هواپیماها را در آب شناور و پروازها را تا چند روز مختل کرد.

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم بزرگ‌ترین فرودگاه جهان با ظرفیت نهایی تا ۲۶۰ میلیون مسافر خواهد بود و طراحی‌های کامپیوتری برای آن نشان‌دهنده فضاهای سفید وسیع با سقف‌های بلند و فضای سبز فراوان است.

دبی در حال آماده شدن برای مرحله جدیدی در رشد بخش هوانوردی جهانی است و قصد دارد طی چهل سال آینده رهبری بخش هوانوردی بین‌المللی را در اختیار خود بگیرد، بنابراین فن‌آوری‌های جدیدی که پیش از این در بخش هوانوردی استفاده نشده بود نیز در آل مکتوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر طرح‌هایی برای ایجاد «شهر فرودگاهی» در جنوب دبی طراحی شده است که میزبان یک میلیون ساکن و شرکت‌های پیشرو جهان در بخش‌های لجستیک و حمل‌ونقل هوایی باشد.

دبی و خطوط هوایی امارات، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه و چهارمین شرکت هواپیمایی بزرگ در جهان، پس از همه‌گیری کووید -۱۹ با سرعت و قدرت به صحنه رقابت بازگشتند، تا آنجا که DXB سال گذشته حدود ۸۶.۹ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد. این رقم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۸۶.۳ میلیون و در سال ۲۰۱۸، که شلوغ‌ترین سال آن بود، ۸۹.۱ میلیون نفر بود.

دبی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ میزبان ۱۷.۱۵ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی شبانه بوده است که میانگین پر بودن هتل‌ها در این شهر را به حدود ۷۷ درصد رسانده است.

کد خبر 749081

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • دبی میزبان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان می‌شود
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه