Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@17:16:04 GMT

خانه پدری پرویز مشکاتیان در آتش سوخت

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۳۸۰

خانه پدری پرویز مشکاتیان در آتش سوخت

گروه استان‌ها ــ خانه استاد پرویز مشکاتیان بعد از ماجراهای زیادی که از سرگذراند، روز گذشته در آتش سوخت، گفته می‌شود این آتش‌سوزی عمدی بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، باز هم یک خانه قدیمی باز هم یک خانه تاریخ ساز که می‌توانست بار هویتی زیادی برای مسافران و گردشگران داشته باشد از بین رفت اما این بار نه با تخریب بلدوزر بلکه با آتش، دردی سوزناک که روز گذشته بر تار و پود جامعه هنری رخنه کرد، بله روز گذشته خانه پدری پرویز مشکاتیان در آتش سوخت  هر چند این خانه از لحاظ تاریخی همانند بسیاری از خانه‌های تاریخی خراسان رضوی قدمت زیادی ندارد  و قدمت آن کمتر از 100سال است اما ظرفیت فرهنگی که این خانه قدیمی داشت برهیچ هنرمندی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌ای که خشت خشت و آجر به آجر آن  با نوای ساز استاد پرویز مشکاتیان جان گرفته بود و روز و شب شنونده اولین نواخته‌های استاد بود و حال با بی تدبیری متولیان فرهنگی خراسان رضوی در آتش بی‌تدبیری و بی‌توجهی سوخت و خاکستر شد.

این خانه چندین ورثه داشت که بخاطر حفظ فرهنگ غنی موسیقی، تمایل داشتند آن را به دستگاه‌های فرهنگی بفروشند و یا به هرشیوه ای آن را به عنوان خانه فرهنگ بازآفرینی کنند اما متاسفانه به اندازه‌ای بی توجهی از سوی متولیان امر نسبت به این موضوع صورت گرفت.

البته سال گذشته خانه پرویز مشکاتیان به عنوان اثری قدیمی جز آثار غیر منقول و واجد ارزش ثبت از سوی میراث فرهنگی قرار گرفت هرچند پس از چند هفته خانه تخریب شد.

اما روز گذشته خانه پدری پرویز مشکاتیان استاد پرآوازه موسیقی کشورمان  در نیشابور دوباره در سایه بی تدبیری‌ها قرار گرفت وآتش سوخت و این آتش سوزی به اندازه‌ای عمیق بود که مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور حفظ بقایای این خانه یا تخریب ساختمان را برعهده کارشناسان عمران شهرداری و کارشناسان میراث فرهنگی گذاشته است تا تصمیم‌گیری نسبت به آن انجام شود.

اما به گفته اعتمادی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور خانه پدری پرویز مشکاتیان سال گذشته تخریب شده است و بیش از 80درصد بنا توسط مالک از بین رفته است .

ساختمان پرویز مشکاتیان در آتش سوخت نام مشکاتیان هماره زنده است/ آقای مجری شما چیزی از سرّ عشق می‌دانید؟ + فیلم نیشابور؛ شهری با قدمتی تاریخی اما بدون موزه تخصصی

وی افزود:  تنها 2 اتاق کوچک از این بنا باقی مانده بود که در آتش‌سوزی روز گذشته کاملا از بین رفته است. اما  از آنجا که این بنا در فهرست آثار غیر منقول ثبت شده است طبق مصوبات ابلاغی بناهای تاریخی باید مجدد بر اساس شواهد و داشته‌های موجود مجدد بازسازی شود چرا که این بنا ثبت ملی بوده لذا از قاعده بازسازی مستثنی نیست.

اعتمادی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته آتش‌سوزی روز گذشته خانه پدری پرویز مشکاتیان عمدی بوده است و پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/281/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانه پدری پرویز مشکاتیان آتش سوخت روز گذشته آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) از اجرای ۱۸ پروژه شاخص در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: خانه تاریخی توکلی در سال جاری به عنوان موزه عاشورا مرمت می‌شود.

علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به عملکرد سازمان بهسازی، نوسازی اطراف حرم در سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸ پروژه شاخص در کنار دیگر پروژه‌ها، اظهار کرد: بودجه اولیه معاونت بهسازی و نوسازی اطراف حرم در سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان با ۱۸ پروژه شاخص بوده که در اصلاحیه به ۵۲ میلیارد تومان رسید.

وی از تأسیس اولین دفتر تسهیلگری در محله دروازه ری خبر داد و افزود: ساخت ۲ دفتر تسهیلگری در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات متعدد با گروهای مختلف، نیرو انتظامی و آموزش و پرورش، ایجاد بازارچه‌های مشاغل خانگی و صنایع دستی، کمک به نهادهای تقویت اجتماعی، پیگیری ساخت سرویس بهداشتی و ایجاد سازمان‌های فرهنگی از جمله تجربیات دفتر تسهیلگری در محله دروازه ری بود.

خاکی ادامه داد: تأسیس دفتر تسهیل‌گری در محلاتی همچون دروازه ری علاوه بر پشتیبانی کالبدی نیازمند پشتیبانی اجتماعی نیز است.

وی از اجرای پروژه بهسازی محور مسجد جامع تا میدان کهنه خبر داد و عنوان کرد: این پروژه دارای مقیاس ملی بود با هماهنگی‌های لازم توانستیم این پروژه را زودتر از موعد به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) از کف‌سازی و بهسازی ۱۵۰ متر از پروژه امامزاده سلطان محمد شریف خبر داد و گفت: تهیه طرح جداره سازی چهارراه بازار با مشارکت معاونت شهرسازی و ساماندهی و مرمت سازی با الگوی اصیل یکی از اقدام‌های شاخص در سال گذشته بود.

خاکی در خصوص میدان تره‌بار میدان مطهری افزود: ورود به میدان تره‌بار میدان مطهری از مهم‌ترین پروژه‌های سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده که در همین راستا دو میلیارد تومان برای طراحی فضای شهری این محدوده اختصاص یافته است.

وی از تملک شش خانه تاریخی در فرودین سال ۱۴۰۳ خبر داد و تاکید کرد: ساخت خانه تاریخی آیت الله فیض در دستور کار قرار گرفته است و خانه تاریخی توکلی به عنوان موزه عاشورا در سال جاری مرمت می‌شود.

کد خبر 747817

دیگر خبرها

  • گواردیولا: هرگز در مورد داوری صحبت نمی‌کنم؛ قهرمانی در لیگ برتر رویای من است
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • مظلومی: دیگر در آسیا حذف نمی‌شویم +فیلم
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ویدیو/ پرویز مظلومی: استقلال استادیوم می خواهد
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد