Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:52:41 GMT

جای اسرائیل در کمپین محور سعودی ضد لبنان کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۶۰۴

جای اسرائیل در کمپین محور سعودی ضد لبنان کجاست؟

واضح است که همراهی کشورهای حوزه خلیج فارس با عربستان در کمپین اخیر این کشور ضد لبنان مربوط به احساس همبستگی عربی آنها نیست و توسط یک عامل محرک دیگر هدایت می‌شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که نزدیک به دو ماه از تشکیل دولت لبنان می گذرد، مشخص شد که یکی از وزرای دولت جدید قبل از انتصاب به این منصب در گفتگو با یکی از شبکه‌های خلیج فارس از جنگ یمن انتقاد کرده و آن را جنگی بیهوده دانست که ادامه آن توجیهی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما انتشار این مصاحبه در زمان فعلی صدای کشورهای عربی و متحدان آنها را بالا برده و در همبستگی با عربستان اعلام کردند که این سخنان وزیر لبنانی محکوم است و مردم و دولت این کشور باید تاوان آن را بپردازند.

این موضع گیری اعراب در حالی است که به نظر می رسد این کشورهای عربی در کنار عربستان متوجه نشدند که باید تاکنون به اصطلاحاتی همچون بیهوده بودن جنگ یمن و جنایت‌هایی که ائتلاف سعودی -آمریکایی در آن مرتکب شده، عادت کرده باشند. واقعیت این است که عربستان و متحدان آن به خوبی می دانند جنگ ویرانگری که ضد یمن به راه انداختند تا چه اندازه بیهوده بود و باید به دنبال راهی برای خروج از این باتلاق باشند.

نکته جالب توجه این است که پیش از این نه تنها برخی از وزرای دولت لبنان قبل از گرفتن پست دولتی در عرصه رسانه و سیاست، بلکه بسیاری از مسئولان جهانی بر بیهوده بودن جنگ یمن تاکید کرده بودند. به عنوان مثال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان یکی از منتقدان سرسخت جنگ یمن و تجاوزات عربستان ضد غیرنظامیان یمنی است و پیش از انتصاب در پست ریاست جمهوری لبنان اظهارات متعددی در محکومیت این جنگ مطرح کرده بود؛ اما بعد از انتصاب به این پست در اولین سفر خود به عربستان سعودی مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

بنابراین چرا در بازه زمانی کنونی عربستان و متحدان آن دست به این اقدامات ناگهانی ضد لبنان زده و یک جنگ دیپلماتیک و اقتصادی علیه این کشور آغاز کرده‌اند؛ آن هم در شرایطی که لبنان در وضعیت بحرانی خود و در حالی که در آستانه فروپاشی اقتصادی و مالی قرار دارد بیش از هر چیزی احساس نیاز به کمک از جانب طرفهای مختلف از جمله کشورهای عربی می‌کند.

در واقع عربستان که از بحران در جنگ یمن خسته شده است به یک مانور پیچیده برای تحت فشار قرار دادن لبنان نیاز دارد تا خسارتهای خود در جنگ یمن، به ویژه در شهر استراتژیک مأرب را به قیمت سرنگونی دولت لبنان و از بین بردن صلح مدنی در این کشور جبران کند. اما اقدامات ابزارهای عربستان در لبنان که مورد آخر آن کشتار شهروندان بی‌گناه لبنانی در منطقه «الطیونه» بیروت بود که توسط حزب وابسته به «سمیر جعجع» مهره اصلی ریاض در لبنان انجام شد، نتوانست اهداف عربستان را تحقق بخشد. اکنون نیز سعودی‌ها به دنبال راهی برای خروج از پیامدهای جنایت الطیونه هستند.

اما این که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه بحرین، امارات و کویت در این کمپین ضد لبنان، عربستان را همراهی می‌کنند و اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با بیروت کرده‌اند کمی سوال‌برانگیز است. به ویژه اینکه امارات طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا خودش را از مانورهای عربستان در جنگ یمن و پیامدهای این جنگ ویرانگر دور کند و در بسیاری از موارد مربوط به مدیریت این جنگ و روش پایان دادن به آن با ریاض اختلاف دارد. بنابراین موضوع چیست و چرا کشوری مانند امارات که اخیراً در موارد مختلف در دور اختلاف با عربستان سعودی قرار گرفته در این کمپین خصمانه ریاض ضد لبنان مشارکت کرده است؟

واقعیت آن است که همراهی کشورهای حوزه خلیج فارس با عربستان در سیاست خصمانه این کشور ضد لبنان به احساس همبستگی عربی میان آنها بر نمی‌گردد. بلکه امروز یک موتور محرک در منطقه وجود دارد که ذهن و جهت گیری شیخ نشینان خلیج فارس را کنترل می‌کند و رژیم‌های مرتجع عربی نیز در صدد جلب رضایت آن هستند. طی چند سال اخیر رژیم صهیونیستی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی اعراب در سطح رسانه و سیاست و فرهنگ آنها شده است.

عطوان: عربستان خودش را منزوی کرده است/ بیش از 400میلیون عرب حامی لبنان هستندآخرین کارت عربستان علیه مقاومت لبنان/ عربستان به دنبال براندازی دولت میقاتیمانور سفارت آمریکا در بحران‌آفرینی عربستان ضد لبنان/ میقاتی استعفا می‌کند؟

البته اگر هم اکنون نیز همه این کشورهای عربی از عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی خبر بدهند عملا چیزی تغییر نخواهد کرد؛ زیرا این کشورها اساساً حتی اگر روابط پنهانی با صهیونیست‌ها نیز نداشته باشند هرگز در جبهه مقابل آن قرار نگرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی به عنوان موتور محرک کمپین اعراب ضد لبنان دو شکست تلخ را از مقاومت در این کشور متحمل شده است. اولین شکست خفت بار اسرائیل در لبنان مربوط به سال 2010 است که مقاومت موفق شد با اقتدار، اشغالگران را از لبنان اخراج کند. شکست دوم رژیم صهیونیستی در لبنان مربوط به جنگ جولای 2006 است که خفت دیگری را برای صهیونیستها رقم زد. امروز نیز با وجود گذشت 2 دهه از زمان آن جنگها، اشغالگران صهیونیست همچنان شبانه روز با کابوس جنگ آینده با مقاومت و موشک‌های نقطه زن حزب الله دست و پنجه نرم می‌کنند.

مسلما لبنان و ارتش ملی آن همانطور که در بیانیه شورای وزیران این کشور اشاره شده، به دشمنی با اسرائیل و مقاومت سرسختانه مقابل این رژیم که مانع از تجاوز آن به لبنان می شود، متعهد است. این کشور همچنین در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی بر حقوق کامل خود در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی تاکید دارد. بنابراین لبنان همچنان یکی از دشمنان بزرگ رژیم صهیونیستی در جامعه عربی محسوب می‌شود.

بر همین اساس، اسرائیل تصمیم گرفته تا توسط خودِ اعراب در برابر لبنان بایستد و متاسفانه همسایگان عرب لبنان به دستور رژیم صهیونیستی تیر خود را به سمت لبنانی‌ها نشانه رفته‌اند تا به بهانه نفوذ و هژمونی حزب الله در این کشور مردم را در شرایط خفقان آور اقتصادی قرار دهند.

همانطور که گفته شد لبنان متعهد به مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و برخلاف همه کشورهای عربی که شوق عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را دارند، از طریق حزب‌الله نقش مهم و موثری در حمایت از مسئله فلسطین داشته و دارد. همچنین حزب الله علاوه بر حمایت از مقاومت در غزه نقش موثری در تحکیم جبهه مقاومت سوریه و لبنان در برابر اسرائیل دارد.

به همین دلیل شیخ نشینان خلیج فارس امروز در پاسخ به خواسته‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند لبنان را که یک مانع دشوار در روند عادی سازی اعراب با رژیم صهیونیستی است محاصره کنند؛ چرا که هدف این کشورها تکمیل روند عادی سازی اعراب و اسرائیل بوده و مقاومت لبنان را بزرگترین مانع در این مسیر می بینند که هرگز اجازه کشیده شدن لبنان به روند سازش با اشغالگران را نخواهد داد.

متحدان عرب رژیم صهیونیستی انواع فشارها را علیه لبنان تحمیل کردند و متوجه شدند که نمی‌توانند موضع این کشور و حزب الله را حتی به اندازه ذره ای در قبال اسرائیل تغییر دهند ؛چرا که لبنان طی همه این سالها همه فشارهای اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده و در برابر خواسته‌های دشمن تسلیم نشد.

درخواستی که اکنون تل‌آویو از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد به این شکل است: فشارها بر لبنان را افزایش دهید و این کشور را از نظر دیپلماتیک و اقتصادی به طور کامل محاصره کنید؛ به طوری که هیچ گونه راهی برای صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی لبنان به کشورهای عربی وجود نداشته باشد. علیه دولت لبنان و حزب الله قیام و مردم این کشور را تهدید کنید. لبنانی‌های مقیم و شاغل در کشور خود را مورد هدف قرار داده و به صورت تدریجی قراردادهای تجاری خود با آنها را خاتمه دهید.

اما متاسفانه شیخ نشینان خلیج فارس و رژیم‌های عربی متوجه نیستند که کمپین آنها ضد لبنان یک مانور شفاف اسرائیلی است که قصد دارد با ابزارهای عربی آن را اجرا کند. نکته‌ای که اعراب باید به آن توجه کنند این است که از استدلال‌های بی اساس خود که در همه جا مطرح می‌کنند کناره گرفته و بدانند که اسرائیل هرگز دوست آنها نبوده است. در غیر این صورت پیامدهای این اقدامات کشورهای عربی متوجه خود آنها خواهد بود و طولی نمی‌کشد که مجبور می‌شوند از این مواضع خود عقب نشینی کرده و به سمت لبنان برگردند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی اسرائیل اخبار عربستان سعودی لبنان رژیم صهیونیستی اسرائیل اخبار عربستان سعودی لبنان رژیم صهیونیستی کشورهای عربی دولت لبنان عادی سازی خلیج فارس حزب الله ضد لبنان جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سالیوان در مصاحبه خود که روز شنبه منتشر شد، پیشنهادات اخیر را مبنی بر اینکه در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت بایدن و عربستان بررسی خواهد شد، رد کرد.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، خبرگزاری بلومبرگ از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

طبق گزارش فایننشال‌تایمز، پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (15 مهر ماه) که هفت ماه از آن می‌گذرد، دولت بایدن به دنبال یک توافق سه‌جانبه برای ترغیب ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بعنوان بخشی از طرح تضمین صلح پایدار در غرب آسیا بود.

دولت بایدن امیدوار است که از چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ریاض و دیگر کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن تل‌آویو برای اعطای امتیازاتی به فلسطینیان بهره گیرد.

با این‌حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو به طور مکرر هرگونه اقدام به سوی راه‌حل دو کشوری برای درگیری‌های طولانی‌مدت بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها را رد کرده است.

سالیوان در مصاحبه خود تصریح کرد «چشم‌انداز یکپارچه در واقع، تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی (روابط) بین اسرائیل و عربستان سعودی به همراه اقدامات و گام‌های جدی از طرف مردم فلسطین است. همه اینها در کنار همدیگر است...نمی‌توانید یک بخش را از دیگری جدا کنید».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد «انتظار دارم که در ماههای پیش رو، چیزهای زیادی از رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های آمریکایی درباره مسیری که معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه‌ای آرام‌تر به وجود آورد، بشنوید».

سالیوان همچون دیگر مقام‌های آمریکایی به دفاع از مواضع رژیم صهیونیستی پرداخت گفت «تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است..که هر تعداد از کشورهای منطقه را که می‌توانیم، وارد کنیم و در نهایت به حاکمیت اسرائیل بستگی دارد و صادقانه، در نهایت این مردم اسرائیل هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این مسیر را انتخاب کنند یا خیر».

دولت بایدن و قبل از هفتم اکبر، در آستانه رسیدن به خواسته خود برای برقراری توافق بین ریاض و تل‌آویو بود که در نهایت منجر شد تا واشنگتن با یک توافق امنیتی و دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور در قبال واگذاری یکسری امتیازات از سوی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان موافقت کند.

گرچه پس از جنگ غزه این فرایند متوقف شد اما واشنگتن و ریاض به مذاکرات درباره یک توافق احتمالی بعنوان بخشی از طرح‌های پساجنگی به منظور تضمین صلح در منطقه ادامه دادند.

با اینحال، ریاض به وضوح تصریح کرد که چنین توافقی مستلزم واگذاری امتیازات بیشتری از سوی اسرائیل به فلسطینیان است و تل‌آویو موظف است که گامهای غیرقابل بازگشتی به سوی تشکیل کشور فلسطین بردارد.

وزیر خارجه عربستان شاهزاده فیصل بن فرهان هفته گذشته گفته بود که ریاض و واشنگتن به توافق دوجانبه بسیار نزدیک شده‌اند اما «نیاز است که در حقیقت یک مسیری به سوی کشور فلسطین وجود داشته باشد که معتبر و غیرقابل بازگشت باشد».

کد خبر 849286 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عربستان ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی