Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:20:15 GMT

۱۶ اثر مکتوب درباره عملیات محرم

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۶۸۳

۱۶ اثر مکتوب درباره عملیات محرم

عملیات محرم از عملیات‌های برون‌مرزی ایران بود، زیرا علاوه بر طرح آزادسازی اراضی اشغالی ایران در ناحیة مرزی فکه، پیشروی در خاک دشمن نیز برنامه‌ریزی شده بود. منطقة عملیاتی محرم در غرب عین‌خوش، از شرق به رودخانة دویرَج و از غرب به ارتفاعات مرزی حمرین محدود بود. درواقع این عملیات ادامة عملیات فتح‌المبین بود و در صورت پیروزی می‌توانست اهداف آن را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با ناامیدی ایران از کمک مجامع بین‌المللی و ختم جنگ از طریق فعالیت‌های سیاسی، اجرای عملیات نظامی همچنان به‌عنوان مهم‌ترین راهکار جمهوری اسلامی برای تسلیم عراق تلقی می‌شد. بر این اساس عملیات محرم طرح‌ریزی شد. طرح عملیات محرم از سلسله عملیات‌های کربلا بود و این طرح کربلای۵ نام داشت. این عملیات در منطقة موسیان و در جنوب دهلران تا فکه در ۱۰ آبان ۱۳۶۱ برابر با ۱۴ محرم‌الحرام و در ساعت ۲۲:۰۸ با رمز «لا حول ‌و لاقوه ‌الا ‌بالله، یا ‌زینب ‌کبری» آغاز شد. هدف عملیات محرم آزادسازی سرزمین‌های اشغالی ایران در اطراف ارتفاعات و کوه‌های مرزی حمرین در جنوب دهلران و در منطقة بین فکه تا شهر دهلران بود.

عملیات محرم از عملیات‌های برون‌مرزی ایران بود، زیرا علاوه بر طرح آزادسازی اراضی اشغالی ایران در ناحیة مرزی فکه، پیشروی در خاک دشمن نیز برنامه‌ریزی شده بود. منطقة عملیاتی محرم در غرب عین‌خوش، از شرق به رودخانة دویرَج و از غرب به ارتفاعات مرزی حمرین محدود بود. درواقع این عملیات ادامة عملیات فتح‌المبین بود و در صورت پیروزی می‌توانست اهداف آن را تکمیل کند.

ایران از ۲۰ مهر ۱۳۶۱ کار جابه‌جایی یگان‌ها را برای اجرای عملیات آغاز کرد. ۲۶ مهر برابر با اول ماه محرم بود و بر همین اساس عملیات را محرم نامیدند. با فرا رسیدن سالروز عملیات بیت‌المقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر آن شده است تا پژوهش‌های صورت گرفته در رابطه با این عملیات را که در قالب کتاب توسط این مرکز منتشرشده معرفی نماید و شرح مختصری از هرکدام ارائه نماید.

۱- تجزیه وتحلیل جنگ ایران و عراق ـ جلد سوم تنبیه متجاوز (فصل اول: تحول اساسی در صحنه نبرد (۱۳۶۱ -۱۳۶۲))

کتاب «تنبیه متجاوز»  جلد سوم از مجموعه پنج جلدی تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق به نویسندگی حسین اردستانی می‌باشد. محور اساسی بحث در این جلد دلایل ورود رزمندگان مدافع اسلام به خاک عراق و استراتژ یها و تاکتی کهای مورد استفاده آنها در تنبیه متجاوز می‌باشد. در این کتاب، ابعاد گوناگون جنگ از آغاز عملیات رمضان در تیر ماه ۱۳۶۱ تا فروردین ۱۳۶۷ (شش سال) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در کتاب «تنبیه متجاوز» مسائل مربوط به جنگ از تیر ۱۳۶۱ تا فروردین ۱۳۶۷ با تاکید بر تنبیه متجاوز و موازنه نظامی و نیز تغییر استراتژی عملیات دو طرف جنگ برای کسب برتری در این زمینه را شامل می‌شود.

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است؛ فصل اول با عنوان «تحول در صحنه نبرد» دوره زمانی ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ را دربر دارد. فصل دوم، «ابتکارات نظامی» نام دارد. در این فصل که اسفند ۱۳۶۲ تا دی ۱۳۶۴ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، با بررسی سه عملیات خیبر، بدر کمیل و قادر، ابتکارات نظامی نیروهای خودی بازبینی شده است.

فصل سوم با عنوان «تغییر موازنه به نفع ایران» از بهمن ۱۳۶۴ تا فروردین ۱۳۶۶ را دربر دارد. فصل چهارم، «تغییر استراژی عملیاتی و عوامل مؤثر بر آن» نام دارد. این فصل شامل مقطع زمانی فروردین ۱۳۶۶ – فروردین ۱۳۶۷ است.در پایان کتاب نیز از مباحث طرح شده نتیجه گیری شده است.

۲- تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد اول) (فصل پنجم: ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر)

کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد اول)» اولین کتاب جامع درباره تاریخ جنگ تحمیلی است که تمام مباحث جنگ را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا سقوط صدام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این کتاب دو جلدی دارای ده فصل است که تاریخ و تحولات جنگ عراق با ایران را به صورت موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در این کتاب به چرایی آغاز جنگ توسط صدام حسین پرداخته شده است و دلیل عدم آمادگی ایران را برای جلوگیری از بروز جنگ مورد بررسی قرار داده است.

در سایر فصل‌ها تمام فراز و نشیب‌ها و تحولات دوران جنگ مورد بررسی قرار گرفته و همه عملیات‌های مهمی را که جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن ارتش متجاوز عراق از سرزمین‌های اشغالی با کمک نیروهای مسلح و مردم داوطلب انجام داده است، تشریح و تجزیه و تحلیل کرده است.

عملیات‌های مهمی مثل شکست حصر آبادان، آزادسازی بستان، رسیدن به مرز فکه، فتح خرمشهر و عبور قوای ایران از اروند رود و بازگرداندن لبه تیز جنگ به سوی صدام نیز به طور مشروح در این کتاب بررسی شده‌اند. در این کتاب به جنگ شهرها، جنگ نفتکش‌ها، بکارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط عراق، ماجرای مک‌فارلین و جنگ آمریکا با ایران در خلیج‌فارس نیز پرداخته شده است.

۳- روند جنگ ایران و عراق (جلد اول) (فصل پنجم)

در کتاب «روند جنگ ایران و عراق ـ جلد اول»، حوادث و رویدادهای جنگ ایران و عراق، از دیدگاه یک فرمانده و پژوهشگر دفاع مقدّس بررسی و تحلیل شده است. این اثر در ده فصل تدوین شده که طیّ دو جلد به چاپ رسیده است. در جلد دوم اثر، عملیات‌های والفجر ۵ و ۶، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۳، فتح ۵، والفجر ۱۰ و مرصاد ذکر شده است. موضوعاتی مانند جنگ شهرها، جنگ نفت‌کش‌ها، حملات شیمیایی عراق، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و … نیز در پایان اثر درج شده است.

در ضمن این کتاب در بیست و پنجمین دوره انتخاب کتاب فصل؛ مهرماه ۱۳۹۲ و همچنین سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ بهمن ۱۳۹۲ شایسته تقدیر شناخته شد.

۴- جنگ الکترونیک (روایت علی اسحاقی) (جلسه هشتم: مبانی تحلیل اطالعات)

جرقه شکل گیری واحد شنود وقتی زده شد که علی اسحاقی بیسیم روشن عراقی ها را در منطقه دارخوین به غنیمت گرفت. عملکرد موفق واحد شنود تا عملیات فتح‌المبین، سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند. از جمله مأموریت‌های جنگ الکترونیک رصد کردن فعالیت‌های ارتش عراق از خط مقدم تا بغداد بود. علی اسحاقی در ۲۷ جلسه گفت وگو، شکل گیری، توسعه و مأموریت‌های این واحد تا سال ۱۳۶۵ و بخشی از لایه‌های پنهان این دوران تاریخ‌ساز را بازگو می‌کند.

۵- در مسیر پیروزی (روایت مرتضی قربانی) (جلسه شانزدهم: عملیات محرم)

کتاب «در مسیر پیروزی» حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ انجام‌شده است.

قربانی در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس با رشادت و شجاعت تمام در خطوط مقدم و نزدیک‌ترین مکان به نیروهای دشمن حضور یافت و ضمن اداره کردن نیروهایش، رزمندگان را به مقاومت در مقابل دشمن و پایمردی در موقعیت‌های مختلف، تشویق و تهییج کرد.توصیف حماسه‌های مدافعان شهر و مظلومیت رزمندگان از نقاط عطف روایت قربانی از آن روزهای پرافتخار اما تلخ تاریخ جنگ است.

حضور مردم آبادان در منطقه عملیاتی تنها ساعتی پس از شکست ارتش عراق در شرق رودخانه کارون در عملیات ثامن‌الائمه، چگونگی مقابله با پاتک واحد زرهی دشمن از طریق پل سابله برای بازپس‌گیری شهر بستان در عملیات طریق‌القدس، فرورفتن تانک‌های عراقی در باتلاق دشت سندال در حین عملیات فتح المبین و مقاومت جانانه نیروهای تیپ کربلا در محدوده پل نو در غرب خرمشهر برای جلوگیری از فرار یک لشکر عراقی که در خرمشهر مستقر بود، بخش‌هایی از روایت خواندنی مرتضی قربانی در تشریح عملیات‌های دوره آزادسازی مناطق اشغال‌شده خوزستان است.

عبور از مرز با هدف تنبیه متجاوز و اجرای عملیات رمضان در مناطق شرق بصره، توضیح درباره عملکرد تیپ کربلا در عملیات رمضان و ناکامی در این عملیات، قسمت دیگری از روایت قربانی است که در آن، برخی از واقعیت‌های صحنه نبرد و فضای ذهنی فرماندهان در آن زمان تشریح شده است. پایان گفت‌وگوها با سردار قربانی به عملیات محرم اختصاص یافت که در ارتفاعات مرزی حمرین برای برون‌رفت از فضای پس از عملیات رمضان انجام شد.

۶-از شرق بصره تا مهران (جلد دوم) (روایت سید یحیی صفوی)  (جلسه سی‌ویکم: عملیات‌های مسلم‌بن‌عقیل و محرم)

سردار سرلشکر دکتر سید یحیی (رحیم) صفوی از فرماندهان عالی دوران دفاع مقدس به شمار میرود. شایان ذکر است که مجموعه تاریخ شفاهی ایشان یک دوره سه جلدی است که در جلد اول آن با نام از سنندج تا خرمشهر به دوران دانشجویی و مبارزات قبل از انقلاب ایشان و نقش بارزشان در آزادسازی سنندج و همچنین عملیات موفقیت آمیز دوره آزادسازی تا عملیات بیت المقدس پرداخته  و جلد دوم با عنوان از شرق بصره تا مهران به تشریح عملیات دوران دفاع مقدس از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۵ یعنی عملیات رمضان تا عملیات کربلای ۲ اختصاص یافته است در جلد سوم نیز به مسائل و عملیات های دو سال آخر جنگ و موضوع پذیرش ۵۹۸ پرداخته خواهد شد.

۷- مخابرات در جنگ (روایت مهدی شیرانی‌نژاد) (جلسه هشتم: ساختار جدید مخابرات در عملیات بیت المقدس (‌رزم با پدر در عملیات محرم))

این کتاب حاصل ۲۷ جلسه گفت‌وگوی «یحیی نیازی» با «مهدی شیرانی‌نژاد» جانشین واحد مخابرات در دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق است. شیرانی‌نژاد که در شکل‌گیری، توسعه، تجهیز و ماموریت‌های این واحد حضور پیوسته‌ای داشته، دانسته‌ها و مشاهدات خود را از این دوران را روایت کرده است.

۸- اطلس ایلام در جنگ (فصل چهارم: دهلران ـ موسیان ـ فکه (ج) آزادسازی))

کتاب «ایلام در جنگ» جلد سوم مجموعه اطلس راهنما است که ساختار اصلی آن بر شالوه‌ای از اطلاعات جامع همراه با نقشه، عکس، جدول و نمودار بنا شده است و نگاهی کلی دارد به تاریخچه و جغرافیای استان ایلام و نبردهایی که در دوران جنگ هشت ساله در این استان رخ داد.این کتاب از شش فصل تشکیل شده است در فصل اول با عنوان «تاریخچه و جغرافیای سیاسی ایلام» به ایلام به ترتیب در دوره‌های تاریخی مادها، صفوی و دوره معاصر اشاره دارد و سپس به شرح مختصری از موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی این استان می‌پردازد.

در فصل دوم با عنوان «تاریخچه منازعات در دوران معاصر»، به تاریخچه منازعات در محدوده ایلام و سپس به وضعیت ایلام در بحران پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد. در فصل‌های سوم، چهارم و پنجم با عناوین «صالح آباد – میمک»، «دهلران ـ موسیان ـ فکه» و «مهران»، به گزارش هجوم دشمن به این مناطق اختصاص یافته است. در این فصل‌ها، بازیابی و آماده‌سازی نیروهای خودی و عملیات‌های آزادسازی، به اختصار بیان شده است. فصل ششم با نام «پایان جنگ»، به حوادثی که در دهلران و مهران در آستانه پذیرش قطع نامه ۵۹۸ رخ داده، اشاره داشته و سپس به شرح حملات عراق به ایلام، بعد از پذیرش قطع نامه ۵۹۸ و واکنش مردمی و نیروهای انقلابی در مقابل این تهاجم در چهار محور ایوان، ایلام، مهران و دهلران می پردازد. پایان این فصل هم به پذیرش مجدد قرارداد مرزی ۱۹۷۵ الجزایر بعد از گذشت دو سال از جنگ اختصاص دارد.

۹- اطلس لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس (فصل سوم: شکوفایی یگان)

لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) یکی از مهمترین یگانهای رزمی و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این یگان در طول هشت سال دفاع مقدس، در ۱۷ نبرد مستقیم، سه نبرد تحت امر و ۲۸ عملیات پدافندی در جبهه شمال غرب و جنوب، نقش موثری ایفا کرد.

در این کتاب در  ۷ فصل، خلاصه ای از عملکرد آفندی لشکر در هشت سال دفاع مقدس به تصویر کشیده است به طوریکه از چگونگی تاسیس و گسترش یگان از عملیات محرم تا والفجر۴ بیان شده است و نیز به عملکرد لشکر، در عملیاتهای خیبر، بدر، عاشورای ۲ و والفجر ۸  و در مورد کارنامه موفق لشکر در عملیاتهای کربلای ۱ تا ۵ بیان کرده است و همچنین در مورد مأموریتهای این لشکر در عملیاتهای کربلای ۸ و والفجر۱۰ و عملیات مرصاد شرح میدهد. در ضمن در فصل پایانی این کتاب از فعالیتهای پس از جنگ لشکر اشاره شده است.

این کتاب سعی دارد از حماسه سازی رزمندگان غیرتمند استان مرکزی، سمنان و زنجان بیان کند. در گردآوری این اطلس، از منابع مربوط به لشکر۱۷ علی ابن ابیطالب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پیش نویس کارنامه عملیات لشکر۱۷ استفاده شده است.

۱۰- اطلس جنگ ایران و عراق فشرده نبردهای زمینی (تعقیب دشمن در جبهه جنوبی)

در اطلس «جنگ ایران و عراق؛ فشرده نبردهای زمینی»، هشت سال جنگ ایران و عراق و وقایع نوزده ماهه قبل از آغاز رسمی جنگ را در بر دارد. این اطلس با درج نقشه‌های عملیاتی، روند جنگ تحمیلی را در هفت فصل به صورت نقشه، نمودار، عکس و متن منعکس کرده است. همچنین در این کتاب، گزینش رنگها و آرایش صفحات و رنگ‌آمیزی نمودارها و نقشه‌ها، با توجه به اصول گرافیک و رعایت استانداردهای نظامی و جغرافیایی اعمال شده است.

در مقدمه اطلس«جنگ ایران و عراق» وقایع دوران پیروزی انقلاب اسلامی، شروع تحرکات داخلی و خارجی برای جلوگیری از تثبیت نظام جمهوری اسلامی، زمینه‌سازی تجاوز ارتش عراق و هجوم همه جانبه آن به ایران اسلامی و اشغال بخشی از سرزمین‌های ایران، تحول در استراتژی جمهوری اسلامی و آزادسازی مناطق اشغالی، اتخاذ استراتژی تعقیب متجاوز و تصرف مناطق مهمی از عراق و پیشروی در شرق بصره و سرانجام برقراری آتش بس با پذیرش قطعنامه و تهدید ارتش عراق برای کشورهای منطقه به اختصار مرور شده است.

۱۱- اطلس نبردهای جبهه میانی (فصل سوم: نبردهای منطقه موسیان تا چنگوله)

۱۲- روند پایان جنگ (فصل دوم: ناکامی در اتمام جنگ)

کتاب «روند پایان جنگ»، جلد چهارم از مجموعه «نقد و بررسی جنگ ایران و عراق» به نویسندگی محمد درودیان می‌باشد. جلد چهارم در پی بررسی چگونگی پایان جنگ و علت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به‌وسیله ایران، در آن موقعیت زمانی است.برای توضیح تحولات و فصل‌بندی کتاب، از سه مفهوم «ناکامی در اتمام جنگ»، «برقراری موازنه» و «پایان جنگ» استفاده شده است. بر این اساس سیر تحولات هر دوره در چارچوب استراتژی ایران و استراتژی عراق بیان شده است.

کتاب «روند پایان جنگ»، در چهارفصل تنظیم شده است و در قسمت انتهایی کتاب، فهرست راهنمای موضوعی  (اعلام) آورده شده است. در فصل اول با عنوان «روش چارچوب نظری» پرسش‌ها و موضوعات موردنظر به‌عنوان بیان مسئله تجزیه و تحلیل شده و سپس دو دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی و آقای رضایی، فرمانده پیشین سپاه، درباره سیر تحولات جنگ پس از فتح خرمشهر بررسی شده است. فصل دوم «ناکامی در خاتمه جنگ» نام دارد؛ در واقع بیانگر اراده و تلاش ایران پس از فتح خرمشهر برای پایان دادن به جنگ است، هر چند به نتیجه نرسید.

در فصل سوم با عنوان «برقراری موازنه»، نویسنده، ابعاد سیاست‌های آمریکا برای مدیریت جنگ و جلوگیری از پیروزی ایران را تشریح کرده است. فصل چهارم با عنوان «پایان جنگ» بیانگر ظهور عوامل و زمینه‌های پایان جنگ است. این دوره با پیروزی در عملیات کربلای ۵ در دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد و با گسترش درگیری در خلیج فارس از همین زمان ادامه یافت و سرانجام در مرداد ۱۳۶۷ با برقراری آتش‌بس به پایان رسید.

۱۳- مسائل اساسی جنگ در آثار منتشر شده ارتش و سپاه (جلد اول) (فصل ششم: تامین اهداف سیاسی در جنگ، با پیشروی در خاک عراق)

در جلد اول از کتاب«مسائل اساسی جنگ در آثار منتشر شده ارتش و سپاه» نویسنده در بررسی نوع نگاه و زاویه دید آثار منتشره ارتش و سپاه درباره جنگ عراق و ایران، تلاش دارد که از نگرش‌های شخصی ـ سازمانی و واقعه‌محوری ـ تاریخی که هم‌اکنون بر روایت جنگ سایه افکنده است فراتر رفته و به منظور اندیشه‌ورزی درباره جنگ عراق و ایران، بررسی آثار منتشره ارتش و سپاه را با هدف تبیین تحولات نظامی ـ راهبردی جنگ در پاسخ به نیازهای آینده انجام دهد بدین معنا که آثار منتشر شده بر اساس موضوعات و مسائل اساسی جنگ تعریف و سپس در نسبت با آن ارزیابی خواهد شد.

۱۴- درس‌های جنگ مدرن (جلد اول) (فصل ششم: مقطع سوم، تجاوزایران به عراق (خرداد ۱۳۶۱ تا اسفند ۱۳۶۲ش))

کتاب «درس‌های جنگ مدرن»، جنگ ایران و عراق جلد اول نوشته آنتونی کردزمن و ابراهام واگنر است که در سال ۱۳۹۰ توسط حسین یکتا به فارسی ترجمه شده است. در این کتاب می‌خوانیم: جنگ ایران و عراق حدود ۹ سال به طول انجامید در این جنگ بی‌سابقه در جهان سوم، ایران و عراق به جنگی گسترده و فراگیر با هم پرداختند که تقریباً همه قدرت‌های سیاسی دنیا در کشمکش‌های سیاسی و یا نبردهای روی‌داده در خلیج، سهیم بودند.

این جنگ درس‌های بسیاری در مورد اهمیت انتقال تکنولوژی و توانایی نیروها در انجام عملیات ترکیبی، دربر داشت هیچ‌کدام از دو طرف حتی قادر نبودند از پتانسیل تسلیحاتی خود به‌طور کامل بهره گیرند درحالی‌که ایران مشکل دسترسی به سلاح‌های نوین داشت، هر دو طرف از نبود سازمان‌دهی و آموزش برای جنگ نوین رنج می‌بردند. این کتاب هشت فصل دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فصل اول شامل مقدمه‌ی نویسنده است. فصل دوم با عنوان زمینه‌های جنگ ایران و عراق، فصل سوم با عنوان عوامل تأثیرگذار بر روند جنگ ایران و عراق، فصل چهارم با عنوان مقطع اول: تجاوز عراق به ایران، ۱۹۸۰، فصل پنجم با عنوان مقطع دوم: آزادسازی مناطق اشغالی ایران ۱۹۸۲ - ۱۹۸۱، فصل ششم با عنوان مقطع سوم: تجاوز ایران به عراق، ژوئن ۱۹۸۲ تا مارس ۱۹۸۴، فصل هفتم با عنوان مقطع چهارم: جنگ فرسایشی و جنگ در خلیج (فارس)، آوریل ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، فصل هشتم با عنوان مقطع پنجم: حملات نهایی ایران، ۱۹۸۷ - ۱۹۸۶ می باشد.

۱۵- فرماندهان دفاع مقدس شهید حسن باقری (فصل چهارم: پیش درآمدی بر فضائل اخلاقی و خصوصیات فرماندهی شهید حسن باقری/ سردار غلامعلی رشید، فصل ششم: باقری فراتر از دست نوشته‌هایش/ علی مینو (راوی شهید باقری و فصل هفتم: مروری بر دستنوشته‌های شهید حسن باقری)

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس این کتاب مجموعه ای از ۷ مقاله درباره شهید حسن باقری است و در پایان هم به معرفی کتاب‌های تألیف شده درباره

شهید حسن باقری می پردازد. این مقالات به شرح ذیل می‌باشد:

فصل اول: در رثای نظریه‌پرداز جنگ / سردار غلامعلی رشید

فصل دوم: نقش و جایگاه شهید باقری در طرح ریزی استراتژی نظامی فرماندهی جنگ / سخنرانی سردار رحیم صفوی

فصل سوم: شهید باقری اسوه ناشناخته: درآمدی بر الگوی فرماندهی و مدیریت /  سردار حسین ظریف‌منش

فصل چهارم: پیش در آمدی بر فضائل اخلاقی و خصوصیات فرماندهی شهید حسن باقری / سردار غلامعلی رشید

فصل پنجم: تحلیلی بر روند تحولات جنگ/  سخنرانی شهید حسن باقری

فصل ششم: باقری فراتر از دست‌نوشته‌هایش / علی مینو (راوی شهید باقری)

فصل هفتم: مروری بر دست‌نوشته‌های شهید حسن باقری

۱۶- روزشمار بیست‌ودوم: عملیات محرم؛ بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

کتاب بیست و دوم روزشمار جنگ ایران و عراق، با عنوان «عملیات محرم؛ بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور» ۶۰ روز از دوران جنگ ایران و عراق و در مجموع شامل ۹۰۴ گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به آن در دوره زمانی ۱/ ۸/ ۱۳۶۱ تا۳۰ / ۹/ ۱۳۶۱ است.در این کتاب علاوه بر ابعاد مختلف وقایع نظامی به آن دسته از رخدادهای سیاسی، اقتصادی و ... نیز که بر توان نظامی طرفین و در نگاه کلی‌تر بر محیط جنگ ایران و عراق اثرگذار بوده، پرداخته شده است.

گزارش‌های کتاب حاضر در بخش نظامی اخبار مربوط به اجرای عملیات‌ها و سایر اقدامات مرتبط اعم از اجرای آتش توپخانه، حملات موشکی و شیمیایی عراق و ادامه حملات این کشور به جزیره خارک و بنادر جنوبی ایران، مباحث گسترده سازمان رزم، اعزام‌ها و نیز درگیری‌های نظامی در بخش‌های کردنشین را در برمی‌گیرد.

در بعد غیرنظامی هم به وقایع سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته شده است و بر این اساس، رخدادهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی دو کشور اعم از اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های مسئولان سیاسی، تعامل با سایر کشورها، برگزاری انتخابات و عملکرد گروه‌های معارض و نیز اقدامات و تحرکات سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و اظهارنظرهای مقامات کشورهای مختلف و ... در گزارش‌های این بخش جای گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عمليات محرم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عملیات فتح المبین عملیات بیت المقدس جنگ ایران و عراق پرداخته شده شهید حسن باقری جمهوری اسلامی عنوان مقطع تجزیه و تحلیل تنبیه متجاوز عملیات رمضان اشغالی ایران اجرای عملیات عملیات محرم ارتش و سپاه فتح خرمشهر بین المللی شهید باقری پایان جنگ فصل چهارم ارتش عراق عملیات ها شرق بصره روند جنگ فصل پنجم فصل اول جلد سوم فصل سوم فصل دوم هشت سال جلد اول فصل ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

به گزارش همشهری آنلاین، عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است و عراق نیز به ایران نیاز دارد. به همین دلیل، هر دو کشور حساب ویژه‌ای برای توسعه مبادلات باز کرده‌اند و می‌خواهند تا سال ۱۴۰۶، ارزش تجارت دوجانبه را با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۰ میلیارد دلار برسانند؛ اما ایران تنها تاجر حاضر در بازار عراق نیست و برای این هدف باید با ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین رقیب و حتی چین و عربستان رقابت کند.

البته هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای تجارت ایران و عراق موضوع جدید نیست و در دهه ۹۰ چندین بار بر این هدف‌گذاری تأکید شده است. حتی در سال ۱۳۹۷، که عراق در بحث واردات از ایران، از چین نیز سبقت گرفت و به بزرگ‌ترین مشتری ایران تبدیل شد، گمان می‌شد قبل از سال ۱۴۰۰ رؤیای افزایش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار محقق شود؛ اما تحقق این هدف فقط به خرید کالاهای ایرانی از عراق منوط نیست و باید مکانیسم‌های رقابتی در بازار عراق، نیاز این کشور به موازنه تجاری و خنثی کردن تبعات تحریم‌های ظالمانه غربی نیز مدنظر قرار گیرد.

چرا تجارت با عراق مهم است؟

اهمیت عراق برای ایران از چند منظر مطرح است. اول اینکه تجارت با این کشور عمدتاً توسط بازرگانان بخش خصوصی انجام می‌شود و سهم کالاهای ساخته شده و دارای ارزش‌افزوده بالا در آن زیاد است. به همین دلیل است که اهمیت تجارت با عراق، حتی از امارات که ارزش مبادلاتش با ایران به سه برابر عراق می‌رسد، بیشتر است؛ چراکه امارات برای ایران یک پایگاه تجاری است و بنا به شرایط تحریم جایگاه مهمی در تجارت با ایران پیدا کرده است درحالی‌که عراق با مبادلات مستقیم و بدون واسطه به شریک استراتژیک تجارت ایران تبدیل شده است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ حاکی از این است که از بین ۴ شریک اول تجارت خارجی ایران، تراز تجاری کشور بدون نفت، با چین، امارات و ترکیه منفی و با عراق مثبت است. در حقیقت عراق بدون احتساب نفت، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و بخش عمده تجارت ۹.۸ میلیارد دلاری با این کشور ربطی به نفت نداشته است.

نکته دیگر اینکه سهم زیادی از تجارت با عراق، مستقیم یا غیرمستقیم به بنگاه‌های کوچک و متوسط از گلخانه‌ها گرفته تا شرکت‌های تولیدی کوچک اختصاص دارد و تقویت آن به بهبود واقعی وضعیت کسب‌وکارها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای عجیب مقام عراقی | عراق بدهی خود به ایران را با نفت سیاه تسویه می کند

رفع چالش‌های صادرات به عراق

بازار صادراتی ایران در عراق با چند تهدید جدی روبروست. اول تحریم‌های بانکی و اقتصادی غرب و آمریکا. دوم رقیب قدرتمندی مانند ترکیه و سوم، یک‌طرفه بودن تجارت با عراق و بی‌رغبتی آنها برای توسعه مناسبات. در مورد اول، سال‌هاست که بخش خصوصی مسیرهای ابتکاری خود را به راه انداخته اما از اواسط سال گذشته، با دونرخی شدن ارز در عراق، تجارت ایران از مسیر صرافی‌ها با چالش افزایش قیمت تمام‌شده روبه‌رو شد. در آن زمان گرچه برخی فاتحه صادرات به عراق را خواندن اما رایزنی در رأس دولت توانست به عبور تجار از این گردنه سخت کمک کند.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با همشهری، گفت: ترکیه قدیمی‌ترین رقیب ایران در بازار عراق است و تحولات مربوط به سهم بازار در رقابت با ترکیه اتفاق جدیدی نیست؛ اما از چندی پیش، مشکلاتی در بازار صادراتی ایران به خاطر اتفاقات ارزی عراق رخ داد که با تدابیر دولت و رایزنی‌های انجام شده به‌تدریج در حال مرتفع شدن است.

ضیغمی تأکید کرد: رسیدگی سریع به حواشی پیش‌آمده برای بازار صادراتی ایران در عراق این مسئله مدنظر رئیس‌جمهوری بود و یک هیات عالی‌رتبه نیز با همراهی وزیر امور خارجه کشورمان طی سفر به عراق با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند و مسئله در حال حل شدن است.

برآورد ضیغمی این است که ایران بازار صادرات عراق را از دست نخواهد دارد و به‌زودی توافق جامع تجاری بین دو کشور با هدف رساندن ارزش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار اجرایی خواهد شد که حواشی فعلی را نیز برطرف می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ترکیه در بازار عراق رقیب ایران بوده و خواهد بود، گفت: «طبیعتاً آنها تلاش خود را برای حضور قوی‌تر در بازار عراق انجام می‌دهند و ما هم برنامه‌ریزی‌های خود را بر مبنای منفعت دوجانبه اجرایی خواهیم کرد.»

در این میان، از سال گذشته، تلاش‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان بخش‌های خصوصی ایران و عراق آغاز شده که هدف آن؛ وارد کردن تجارت ایران و عراق به جاده دوطرفه، و متوازن‌سازی مبادلات دو کشور است. اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌تواند تجارت دو کشور را حتی به بالاتر از ارقامی نظیر ۲۰ میلیارد دلار برساند.

کد خبر 847409 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
  • آخرین مهلت حضور در لیگ‌های والیبال زنان اعلام شد