Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@17:01:08 GMT

واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نزنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۷۰۰۴

واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نزنیم؟

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری در گزارشی به اما و اگرهای تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار واکسن کرونا پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

«واکسن آنفلوآنزا نداریم.» این پاسخی است که این روزها از سوی داروخانه‌داران بسیار شنیده می‌شود. ماجرای کمبود واکسن آنفلوآنزا، اما تنها مربوط به امسال نمی‌شود، سال گذشته هم با بالا گرفتن میزان مرگ‌ها و ابتلای کرونا، کشورها در تلاش برای مهار دامنه شیوع و جلوگیری از اضافه شدن ویروس دیگری به دایره همه‌گیری، محموله‌های بسیاری از واکسن آنفلوآنزا را سفارش دادند؛ وضعیتی که در ایران هم مشاهده شد و مسئولان سازمان غذا و دارو در تقلا برای واردات واکسن آنفلوآنزا، در نهایت به‌دلیل تحریم‌ها و سفارش زیاد کشورها، کمتر از یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال اما سال گذشته، آنفلوآنزا، به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، شایع نشد و سهم بالایی در مرگ‌ها و ابتلاها را به‌خود اختصاص نداد.

با این همه بار دیگر با شروع فصل سرما، خیلی‌ها با تصور اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا منجر به افزایش ایمنی بیشتری در برابر کرونا می‌شود، مراجعه‌های مکرری به داروخانه‌ها دارند و هر بار با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شوند؛ این همان موضوعی است که از سوی داروخانه‌داران و کارشناسان دارو مطرح می‌شود. به‌گفته آنها، تزریق همزمان ۲ واکسن کرونا و آنفلوآنزا منجر به افزایش ایمنی بدن نمی‌شود و این در حالی است که بیش از ۷۰درصد کسانی که اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌کنند، اصلا نیازی به آن ندارند. افزایش تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا در شرایطی رخ داده که امسال تنها یک میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است؛ هر چند که به‌نظر می‌رسد با توزیع نخستین واکسن ایرانی آنفلوآنزا در روزهای آینده، کمبود‌ها تا حدودی برطرف شود.

قرار است ۵۰۰هزار دوز از واکسن در داروخانه‌های دولتی توزیع شود اما با وجود اینکه گفته می‌شد قیمت هر دوز حدود ۷۰هزار تومان تعیین شده اما حالا شنیده‌ها حکایت از این دارد که این واکسن‌ها حدود ۲۱۳هزار تومان نزدیک به ‌قیمت واکسن خارجی فروخته می‌شود که نشان‌دهنده جهش ۴برابری قیمت نسبت به سال گذشته است؛ سال گذشته قیمت هر دوز واکسن خارجی، حدود ۴۰هزار تومان بود.

مطالعات جهانی نشان می‌دهد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در همه‌گیری کرونا کاهش پیدا کرده اما افزایش واکسیناسیون کرونا هم‌اکنون بازگشت به زندگی عادی را تسریع کرده و متخصصان بهداشت و درمان معتقدند که این وضعیت می‌تواند منجر به بازگشت شیوع آنفلوآنزا شود. با این حال براساس اعلام متخصصان، با استناد به پروتکل‌های درمانی وزارت بهداشت، تنها زنان باردار، بیماران صعب‌العلاج و قلبی و ریوی، کودکان و کادر درمان در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.
 


نیازی به تزریق عمومی نیست

 

محمود هادی‌پور، پژوهشگر و کارشناس حوزه دارو، تزریق واکسن برای عموم مردم را ضروری نمی‌داند و معتقد است که اگر مانند سال گذشته پروتکل‌های درمانی کرونا رعایت شود، بیماری در کشور شایع نمی‌شود. هادی‌پور با بیان اینکه بیش از ۷۰درصد افرادی که واکسن آنفلوآنزا می‌زنند اصلا ضرورتی برای تزریق ندارند، می‌گوید: «مردم باید بدانند که کرونا پاندمی است و برای تمام جمعیت هدف باید تزریق شود، اما آنفلوآنزا این شرایط را ندارد. امسال تقاضا برای تزریق واکسن آنفلوآنزا بالا رفته و این ارتباطی به میزان محدود واکسن‌‌های وارداتی ندارد.» به‌گفته او، وضعیت موجود تقاضای القایی در بازار است، به همین دلیل هر قدر هم واکسن توزیع شود، جوابگوی نیاز بازار نخواهد بود.

تزریق واکسن برای گروه‌های خاص

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران هم تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای سالمندان، بیماران خاص و کودکان ضروری می‌داند می‌گوید: «تزریق واکسن برای عموم مردم الزامی نیست. البته منابعی علمی در دنیا و CDC به‌عنوان مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌ها تاکنون توصیه‌ای به استفاده نکردن از واکسن آنفلوآنزا نداشته‌اند. اما با توجه به کمبود واکسن در کشور، افراد در معرض خطر همچنین کادر درمان در اولویت دریافت واکسن هستند. ۷۰تا ۸۵درصد مرگ‌ومیرهای آنفلوآنزا در سنین بالای ۶۵سال رخ می‌دهد و سالمندان و کودکان گروه‌های سنی پرخطری‌اند که باید برای آنها تزریق انجام شود. با وجود این نمی‌توانیم بگوییم که سایر افراد از این واکسن‌ها استفاده نکنند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آنفلوآنزا ایمنی دارو روزنامه همشهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد