Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان گفت: یکی از ماموریت‌های شورای فرهنگ عمومی این است که در دوره جدید بتوان برای دستگاه‌های مختلف مطابق با خدمات، محصولات و مأموریت‌های هر نهاد پیوست فرهنگی متناسب با آن را ایجاد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، رمضانعلی معتمدی در نشست خبری پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه با محوریت موضوع فرهنگی عمومی اظهار داشت:  در تقویم کشور روز 14 آبان به مناسبت فرهنگ عمومی اختصاص یافته است که در عصر حاضر با توجه به اینکه نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون‌تر شده، ضرورت هماهنگی و همسویی در حوزه فرهنگ بین صاحبنظران و کارشناسان و برنامه‌ریزان کشور و استان بیشتر احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نیازهای فرهنگی جامعه با توجه به اقتضائات، روز به روز تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید در راستای نیازهای فرهنگی و اقتضائات زمان صورت گیرد و هدف از تشکیل شورای فرهنگی همین است که این شورا نه تنها در سطح کشور بلکه در شهرها و شهرستان‌ها نیز می‌تواند ایجاد شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان آنکه جایگاه فرهنگ و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تعبیراتی را پیرامون جایگاه و اهمیت فرهنگ دارند، یکی آن است که فرهنگ مثل هواست، چگونه همه مردم برای حیات‌شان نیاز به هوا دارند فرهنگ نیز چنین نقش و جایگاهی برای جامعه دارد.

ضرورت تعریف «پیوست فرهنگی» برای خدمات، پیش از ارائه در جامعه

وی با بیان آنکه ضرورت پرداختن به مولفه‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای ایجاب می‌کند که سیاست‌گزاران فرهنگی در این باره حساس و برنامه‌ریزی کنند،زیرا زیربنای هر توسعه‌ای توسعه فرهنگی است، خاطرنشان کرد: هر تکنولوژی که می‌خواهد ایجاد شود باید فرهنگ و زیرساخت فرهنگی آن تکنولوژی ایجاد شود. رهبر معظم انقلاب از آن تحت عنوان "پیوست فرهنگی" نام می‌برند، یعنی هر خدماتی که قرار است در جامعه به مردم داده شود لازمه‌اش پیوست فرهنگی است.

معتمدی ادامه داد: پیوست در حوزه‌های مختلف معنا پیدا می‌کند همچون پیوست سلامت، عدالت، در این میان پیوست فرهنگی به صورت عام است که همه شئون جامعه را دربر می‌گیرد. یکی از ماموریت‌های شورای فرهنگ عمومی این است که در دوره جدید بتوان برای دستگاه‌های مختلف مطابق با خدمات، محصولات و مأموریت‌های هر نهاد پیوست فرهنگی متناسب با آن را ایجاد کرد.

وی با بیان آنکه در حوزه فرهنگ‌سازی عزم عمومی و ملی لازم است چرا که با آحاد عمومی سروکار دارد، گفت: یکی از تعاریف فرهنگ، آداب و رسوم و تفاوت‌ها و اقلیم هر منطقه است که ما در ایران شاهد بسیاری از این تفاوت‌ها و اقلیت‌های مختلف هستیم بنابراین، اصلاح فرهنگ عمومی یکی از محورهای است که باید جامعه به آن بپردازد که سیاستگذاری آن در شورای فرهنگی شکل می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با طرح این سوال که رسانه‌ها به چه میزان در حوزه عمومی نقش ایفا می‌کنند و آیا تاکنون از منظر فرهنگ عمومی به رفتارهای معمول در جامعه نگاه کرده‌اند، بیان کرد: اگر به صورت روزمره دقایقی به رفتار مردم در سطح جامعه توجه کنیم، می‌فهمیم که تمام ارزش‌هایی که اسلام و انقلاب اسلامی برای آن خون داده، باید همگی در شورای فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد.

معتمدی با اشاره به نقش پررنگ رسانه در ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه، خاطرنشان کرد: هنگامی که یک پیام به صورت مرتب از مراجع اطلاع‌رسانی مختلف تکرار شود، می‌تواند هنجار را تقویت و ناهنجاری را از میان ببرد و فرهنگ عمومی را ارتقا دهد، پس نقش رسانه‌ها و اصحاب رسانه در اینجا مشخص می‌شود.

وی گفت: درخواست می‌کنم که رسانه‌ها پیرامون فرهنگ عمومی که می‌تواند رفتار و فرهنگ مختلف را در خود جای دهد به درستی بپردازیم. اگر می‌گوییم دروغ بد است آن را اطلاع رسانی کنیم. این موضوعات در جاهای مختلفی همچون مساجد و محل‌های فرهنگی بیان می‌شود اما به عنوان یک ضد ارزش و عملی غیراخلاقی اطلاع رسانی کنیم چرا که با تبیین  موضوعات مختلف برای مردم، بسیاری از معضلات حل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان آنکه رسانه‌ها و ابزارهای مختلف امروزی در ایجاد و اصلاح فرهنگ عمومی می‌تواند سازنده باشد، اظهار داشت: نقش رسانه در اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی نقش مهمی بوده و ضروری است روزانه به آن پرداخته و موضوعات و مصداق‌های مختلف طرح و بیان شود.

وی گفت: صدا و سیمای ما خوشبختانه به مسئله فرهنگ عمومی به خوبی پرداخته است. چقدر از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها می‌توانیم تقویت فرهنگ عمومی را اجرا و ساختارهای فرهنگی را اصلاح کنیم.  فرهنگ عمومی همین مکالمات، پوشش، انصاف و زندگی روزمره مردم است مثلاً امروز کم فروشی صورت می‌گیرد مراجع قانونی هم مهر می‌زنید اما کسی ‌اعتراضی نمی‌کند و اینجاست که ضرورت فرهنگ عمومی مشخص می‌شود.

معتمدی با بیان آنکه رسانه‌ها به عنوان کسی که می‌تواند به همه موضوعات بپردازد باید عملکرد دستگاه‌ها، ظرفیت‌ها و کم و کاستی‌ها را شناسایی و اعلام کند، خاطر نشان کرد: مطالبه در راستای فرهنگ عمومی باید بسیار زیاد باشد. به طور مثال رسانه می‌تواند موضوعی را در سطح جامعه مطرح کند و پس از تبدیل شدن آن به موضوع و گفتگوی قالب در جامعه، بازخوردهای مورد نظر خود را دریافت کند بنابراین رسانه پویا رسانه‌ای است که می‌تواند در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصلاندوز+تصاویرپیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانانپیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین کنگره شعر عاشورایی قروه

وظایف شورای فرهنگ عمومی چیست؟

وی با اشاره به آنکه کارهای زیادی در فرهنگ عمومی انجام نشده است وظایف شورای فرهنگ عمومی را اینگونه برشمرد: شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی جامعه همراه با مطالعه و تجزیه و تحلیل، شناسایی و ارزیابی علمی، پیش‌بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی در جامعه، انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی، شناسایی، سنجش استعدادها و قابلیت‌های موجود در سطح استان و انتقال ماموریت به آنها، اصلاح و ارتقای فرهنگی عمومی است، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از جمله وظایف شورای فرهنگی عمومی است.

وجود همگرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگ عمومی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان آنکه در استان همگرایی و هم‌افزایی خوبی در میان مسئولان و دستگاه‌های مختلف وجود دارد، گفت: رئیس شورای فرهنگ عمومی در استان و شهرستان امام جمعه و نماینده ولی فقیه، نایب رئیس فرماندار و دبیر شورای فرهنگ عمومی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های بسیار عالی در کشور مردم هستند که اگر دولت‌ها و دستگاه‌ها بتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند، می‌توانند موفقیت زیادی در پی آن به دست آورند. همچنین استفاده از بخش خصوصی در زیرساخت فرهنگی عمومی بسیار توانمند است و از طرفی پیوست فرهنگی می‌تواند در اصلاح و ارتقا فرهنگ عمومی موثر باشد.

معتمدی با بیان آنکه ضروری است تا از رسانه‌ای که به درستی در حوزه فرهنگ عمومی فعالیت می‌کند تقدیر به عمل آید، عنوان کرد: باید از ابزارهای مختلف برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی استفاده شود. ما در 6 ماهه دوم امسال هر رسانه‌ای که در حوزه فرهنگ عمومی فعالیت و مطالبش را درج کند از 3 رسانه در این حوزه که بیشترین آگاهی بخشی را داشته‌اند، تقدیر خواهیم کرد.

 وی گفت: شورای فرهنگ عمومی پارلمان فرهنگی استان و شهرستان‌ها است چرا که عالی‌ترین شورا در حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری است و به صورت مستقل عمل می‌کند و در صورتی که مصوبه‌ای از سوی مدیر شورای فرهنگ عمومی تایید شود ضروری است که توسط استاندار در سطح استان و توسط فرمانداران در شهرستان‌ها ابلاغ و اجرایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی که نیاز به مصوبه کشوری دارد از طریق شورای فرهنگ عمومی استان به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می‌شود. در سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان در شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه گزارش کرد و بین 20 استانی که حضور داشتند استان اصفهان رتبه نخست را دریافت کرد و 5 مصوبه‌اش کشوری شد. 

وی با بیان آنکه یکی از این مصوبات تشکیل 9 کارگروه تخصصی ذیل شورای فرهنگ عمومی بوده است پیرامون این کارگروه‌ها، اظهار داشت: توسعه امور قرآنی، تبلیغ دین و مساجد، مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی، گفتمان انقلاب اسلامی، رسانه و فضای مجازی، میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست، غنی‌سازی اوقات فراغت، تربیت و تندرستی و تفریح سالم، فرهنگی و هنری، اجتماعی، سلامت و خانواده از جمله کارگروه‌های اصلی شورای فرهنگ عمومی است.

برنامه‌های اداره ارشاد به مناسبت روز فرهنگ عمومی

معتمدی با اشاره به 15 برنامه برنامه‌ریزی شده به مناسبت روز فرهنگ عمومی در آبان‌ماه، پیرامون جزئیات این مناسبت‌ها بیان کرد: از جمله برنامه‌های طرح‌ریزی شده می‌توان به انتشار ویژه نامه فرهنگ عمومی، رونمایی از سند توسعه و چشم انداز فرهنگ و هنر، دیدار با علما و نخبگان فرهنگی استان، دیدار با خانواده شهدا، تقدیر از اعضای فعال شورای فرهنگ عمومی، نصب تبلیغات شهری و جریان سازی فرهنگی، برگزار همایش نیم روزه فرهنگ عمومی، تشکیل شورای فرهنگ عمومی در شهرستان و استان، سخنرانی دبیران شورای فرهنگی استان و شهرستان‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه در 14 آبان ماه،تئاتر، برگزاری نشست خبری، تولید 5 برنامه رادیویی و تلویزیونی با موضوع فرهنگ عمومی، حضور تعدادی از نخبگان فرهنگی در میزگرد اشاره کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی دولتی که اعتبارات دولتی برای انجام مأموریت‌ها می‌گیرند باید نسبت به عملکرد خود به رسانه‌ها پاسخگو باشند.

انتهای پیام/163/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شورای فرهنگ عمومی دستگاه های مختلف فرهنگ عمومی فرهنگ عمومی حوزه فرهنگ فرهنگی عمومی شورای فرهنگی پیوست فرهنگی برنامه ریزی رسانه ها شهرستان ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۸۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده جهت اجرای شعارهای سال توجه نکردن به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای بود.

امین درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده شعارهای سال در همه سنوات که از طرف دستگاه ها و سازمانهای مرتبط با شعار سال کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت پیوست فرهنگی و رسانه ای بود.

وی اظهارکرد: از جمله راه‌های تحقق شعار سال داشتن نگرش فرهنگی، پیوست رسانه‌ای و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و به ویژه رسانه ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌های مردمی که در آن، مردم می‌توانند به مسئله جهش تولید و رونق تولید کمک کنند، بهره ببریم.

وی ادامه داد: هرگاه و در هر عرصه‌ای و در هر زمینه‌ای از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردم استفاده کردیم توفیقات مهمی حاصل شد بنابراین مشارکت مردم در تحقق جهش تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از اولین دستگاههایی که در سال جاری شعار سال را مورد توجه قرار داده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که نخستین نشست شورای اطلاع رسانی استان را با موضوع استفاده از ساز و کارهای رسانه ای برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم برگزار کرده ایم.

درخشان تاکید کرد: نیاز است که ظرفیت رسانه های استان در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم از سوی دستگاههای مختلف مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد در قالب شورای اطلاع رسانی برای تحقق شعار سال، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و خبرنگاران برقرار باشد.

وی بیان کرد: در تولیدات فاخر فرهنگی و هنری به مسأله بهره مندی از ظرفیت مردمی در تحقق جهش تولید توجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه