Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تام هیوگندهات» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس روز یکشنبه با انتقاد از عملکرد ساکن جدید کاخ سفید گفت، جو بایدن پیش از رسیدن به ریاست جمهوری، چالش‌های آمریکا را دستکم گرفته بود.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، هیوگندهات در مصاحبه‌ای گفت، علت اجرای سراسیمه و آشفته عملیات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان این بود که بایدن قصد دارد تمام تمرکز آمریکا را به سمت چین منعطف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون‌گذار ارشد انگلیسی گفت: «معتقدم که دولت جدید ایالات متحده احتمالا وقتی که وارد کاخ سفید شد این را فهمید که چالش‌های متعددی که با آن روبه‌رو هستند شدیدتر از چیزی است که تصور می‌کردند».

هنگامی که از وی درباره این چالش‌ها سوال شد، پاسخ داد، «فاصله تکنولوژیک میان چین و آمریکا در حال کوتاه‌تر شدن است و روش‌های مختلفی که دیگر قدرت‌ها از جمله چین و روسیه و به‌خصوص چین اتخاد کرده‌اند منافع ایالات متحده و متحدانش را به چالش کشیده‌اند».

هیوگندهات افزود، هنگامی که دولت بایدن فهمید که با چه چالش‌های سنگینی مواجه است، «تصمیم گرفتند بر آن‌ها تمرکز کنند» که نتیجه آن خروج سریع از افغانستان بود.

این عضو محافظه‌کار پارلمان انگلیس گفت: «تمایل به تمرکز بر اهداف دارای اولویت را درک می‌کنم زیرا حفظ هدف‌گیری یکی از اصول جنگ است اما در این مورد به‌خصوص آمریکا اشتباه کرد».

او که خود در جنگ افغانستان و اشغال این کشور توسط آمریکا و متحدانش شرکت داشته افزود: «معتقدم که این مسئله تا حد زیادی بر عهده رئیس جمهور بود و کاملاً روشن بود که رئیس جمهور تصمیمش را گرفته که این کار را انجام دهد و همین‌طور هم شد».

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. 

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

همه این‌ها در حالی رخ داد که دولت بایدن مدعی بود نیروهای افغان که توسط آمریکا آموزش دیده و تجهیز شده بودند، توانایی دفاع از این کشور را دارند و سقوط دولت افغانستان را به آن سرعت نامحتمل خوانده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با «فاکس نیوز» درباره عملکرد بایدن گفت:‌ «این احتمالاً بدترین ریاست جمهوری تاریخ است. نمی‌توانم تصورش کنم. پیش‌تر می‌گفتم جیمی کارتر [بدترین رئیس جمهور آمریکا است]. صادقانه بگویم در مورد [جورج دابلیو] بوش هم به این دلیل که ما را در خاورمیانه گرفتار کرد خیلی طرفدارش نیستم. فکر می‌کنم این بدترین [ریاست جمهوری] در تاریخ کشور ما باشد».

رئیس جمهور سابق آمریکا بدون اشاره به جنایات آمریکا و متحدانش در بیست سال اشغال افغانستان گفت:‌‌ «اگر به افغانستان نگاه کنید، می‌بینید که چه اتفاقات وحشناکی برای ملت ما افتاد و جوانان ما کشته شده یا بشدت زخمی شدند».

او با اشاره به بمب‌گذاری انتحاری شهریور امسال در فرودگاه کابل حین خروج آمریکایی‌ها از افغانستان گفت: «بیش از بیست نفر را داریم که دست و پایشان قطع شده است. هیچکس درباره آن‌ها حرفی نمی‌زند و بعد از آن، بهترین تجهیزات نظامی به ارزش هشتاد و پنج میلیارد دلار  که بیشترش نو بود در آنجا رها شد و [آمریکایی‌ها پیش از خروج] آن‌ها را منفجر نکردند».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا کاخ سفید رئیس جمهور چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه اعلام کرد که ترکیه به متحدان خود در ناتو گفته است که آنکارا از نامزدی «مارک روته» نخست وزیر هلند برای تصدی دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند.

این مقام ارشد دولت ترکیه که نخواست نامش فاش شود دراین‌باره افزود که آنکارا امروز دوشنبه این موضوع را به اطلاع دیپلمات های متحدان خود در ناتو رسانده است.

این تصمیم دولت ترکیه سه روز پس از سفر روته به ترکیه اتخاذ شد که هدف از سفرش جلب حمایت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو و نخست وزیر سابق نروژ که از سال ۲۰۱۴ بالاترین مقام غیرنظامی ناتو را بر عهده داشت، به پایان دوره خود نزدیک می شود. پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مأموریت او چندین بار تمدید شده است، زیرا ناتو به دنبال حفظ یک دست ثابت در راس آن بود.

کد خبر 6092320

دیگر خبرها

  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم