Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاملات بورس همیشه توام با دوران رکود و رونق بوده است و نمی‌توان وجود رکود در بازار را موضوعی عجیب دانست، اما رکودی که از چند وقت گذشته در بازار حاکم شده، عمیق و کم‌سابقه است که تاکنون هیچ واکنش مثبتی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان برای بهبود وضعیت بازار نشان نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان در مورد رکود موجود در بورس معتقدند، تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است که بازاری وارد دوران رکود شود و دیگر به دوران رونق بازنگردد، چنین مساله ای غیرممکن است؛ اما باز هم باید تاکید کرد که نمی توان زمان دقیقی را برای ورود بازار به دوران رونق اعلام کرد.

سهامداران هنوز به احیای بورس در دولت جدید امید دارند

سهامداران بازار سرمایه که از عملکرد دولت قبل سرخورده شده‌اند، انتظار دارند، دولت جدید به وعده‌های خود درمورد بورس عمل کند. به عبارت دیگر، با روی کارآمدن دولت سیزدهم بسیاری از سهامداران امید به تغییر روندهای موجود در بورس داشتند. از ابتدای تیرماه نیز بازار سرمایه با اطمینان از پایان یافتن تصمیمات خلق‌الساعه دولت دوازدهم وارد یک فاز متعادل صعودی شد. شاخص در این برهه از عدد یک میلیون و 100 هزار واحدی به یک میلیون 600 هزار واحد رسید.

اما با مشخص شدن وزرای دولت سیزدهم، بازار سرمایه به یکباره روند نزولی به خود گرفت. در این برهه به دلیل مشخص شدن برنامه‌های جدی دولت در حوزه کنترل تورم، کاهش کسری بودجه و متعادل نگه داشتن نرخ ارز، بازار سرمایه در یک واکنش منفی روند نزولی به خود گرفت.

این مساله سبب شد، بورس در دوره 70 روزه از ابتدای شهریور تا پایان هفته اول آبان ماه شاهد خروج پول سنگینی از سوی سهامداران حقیقی باشد. در این دوره 44 روزه، در 11 روز شاهد ورود پول بوده ایم و در 33 روز باقی مانده شاهد خروج پول بوده‌ایم. در مجموع در این مدت رقم خروج پول از بازار سرمایه حدود 165 هزار میلیارد ریال بوده است.

این حجم خروج از پول از بورس از ابتدای سال تاکنون بی سابقه بوده است. بسیاری از کارشناسان خروج پول از بازار سرمایه که در 15 ماه گذشته به یک مساله عادی در بورس تبدیل شده است را موجب کاهش نقدینگی و تقاضا در بورس می‌دانند.

چه کسانی در بازار سرمایه اوراق می‌فروشند؟ این مساله سبب شده است تا بورس در هفته‌های گذشته با رکود مواجه شود. کاهش ارزش معاملات خرد به پایین ترین حد طی ماه‌های گذشته مبین این مساله است. به عبارت دیگر، دلیل اینکه اکنون بازار سرمایه وارد دوران رکودی سنگین شده، وجود یک سری ابهام ‌های پیش روی بازار سرمایه مانند نرخ ارز و برنامه دولت برای فروش اوراق در بازار سرمایه است که موجب ایجاد جو نگران ‌کننده‌ای در این بازار شده است.

یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح می شود، معامله اوراق در بازار سرمایه است. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این باره می‌گوید: بخش عمده تامین کسری بودجه دولت از محل مولدسازی دارایی‌ها خواهد بود. دولت در 40 روز گذشته حتی یک ریال اوراق در بازار سرمایه نفروخته است.

اما باید به این موضوع اشاره کرده که بازار سرمایه در این مدت شاهد عملیات بازار باز بانکها بوده است. این مساله سبب شده در روزهایی خاصی از هفته ارزش معاملات در بازار فرابورس به شدت رشد پیدا کند و همین مساله به زعم بسیاری از کارشناسان در کاهش تقاضا در هفته‌های اخیر تاثیر زیادی داشته است.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر وارد رکودی سنگین و عجیب شده، اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که به‌ طور حتم مسیر بازار تغییر می‌کند و روند فعلی بازار به دوران رونق منتهی می‌شود، اما نمی‌توان زمان دقیقی را برای خروج بازار از رکود و ورود دوباره آن به رونق اعلام کرد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار بازار سرمایه خروج پول سهامداران حقیقی عملیات بازار باز بازار سرمایه خروج پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی