Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس با انتقاد از فرایند کنونی بودجه ریزی کشور که براساس قانون برنامه و بودجه ۵۰ ساله انجام می‌شود، بر لزوم اصلاح سریع این فرایند تاکید کرد و گفت: فرایند تدوین و تخصیص بودجه باید سامانه محور شود تا دخالت افراد در آن به حداقل برسد و با ایجاد شفافیت، هم عملکرد حوزه بودجه ریزی ارتقاء یابد و هم مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از فرایند‌های غلط بودجه ریزی برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدباقر قالیباف صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ آبان ماه) در نشست شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور رؤسای کمیسیون ها، با تاکید بر این که بررسی و اصلاح احکام مهم لایحه بودجه باید در دستورکار تمامی کمیسیون‌ها قرار بگیرد، گفت: با هماهنگی دیوان محاسبات مهم‌ترین احکام بودجه در حوزه‌های مختلف استخراج شوند. تعداد این احکام مهم به ۲۰ مورد نمی‌رسد که باید ظرف هفته جاری احصاء و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شوند.

قالیباف با بیان اینکه اگر احکام بودجه و سیاست‌های آن رعایت نشوند هرساله با مشکل مواجه می‌شویم، تصریح کرد: باید در مدت کوتاهی احکام مهم بودجه احصاء و وظایف کمیسیون‌های تخصصی مشخص شود تا در حوزه نظارت متمرکز شویم.

رئیس قوه مقننه با بیان این که طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس که بخشی از آن به نحوه تهیه و بررسی لایحه بودجه اشاره دارد را مطالعه کرده ام گفت: اولین موضوع سامانه محور شدن بودجه است تا دخالت افراد به حداقل برسد و مثلا این طور نباشد که در یک بخش مانند مالیات، به جای سامانه محوری، ممیزمحور باشیم و یک فرد به جای تمامی ساختار اقتصادی کشور تصمیم گیری کند.

قالیباف تاکید کرد: با سامانه محور شدن فرایند بودجه ریزی در کشور هم عملکرد این بخش ارتقاء می‌یابد و هم مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از فرایند‌های غلط بودجه ریزی و تحمیل فشار به مردم برطرف شود.

وی با بیان اینکه اگر فرآیند‌ها بر الگوریتم‌های مشخص منطبق شوند، روال‌ها به صورت قانونی انجام می‌شود، به فرایند بررسی بودجه درمجلس اشاره کرد و با ابراز تاسف از این که کماکان براساس قانون برنامه و بودجه سال ۱۳۵۳ عمل می‌شود، افزود: وی هماهنگی‌های اولیه در زمینه ارائه بودجه براساس اصلاحات طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس ایجاد شده است و امیدواریم این طرح به زودی نهایی شود تا بخشی از مشکلات حوزه بودجه ریزی کشور رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه هفته گذشته در نشستی با حضور مسئولین قوه قضائیه و آقای اژه‌ای مقرر شد تا آئین نامه‌ای در حوزه مباحث نظارتی و همکاری‌های بین دو قوه مقننه و قضائیه تهیه شود، افزود: با همکاری بخش‌های نظارت، قوانین و کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس آئین نامه مذکور تنظیم شود تا موضوعات نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ و براساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی بایگانی نشوند و براساس زمانبندی پیگیری گردند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دیوان محاسبات لایحه بودجه قالیباف احکام بودجه مجلس شورای اسلامی کمیسیون ها بودجه ریزی آئین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۰۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که تا کمتر از سه ماه دیگر باید کاروان ورزش ایران در المپیک 2024 پاریس شرکت کند و سپس بازی های داخل سالن آسیا و همچنین المپیک زمستانی را در سال جاری در پیش دارد، بودجه مدنظر این کمیته از سوی مجلس رد شده و کاهش یافته است.

مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد کاهش بودجه کمیته ملی المپیک عنوان کرد: "در مورد بودجه  رایزنی خوبی با سازمان برنامه ریزی بودجه داشتیم اما در  لایحه  بودجه که به مجلس رفت، ردیف اصلی بودجه ما که مربوط به رویدادهای بین المللی بود، حذف شد و  سازمان برنامه‌ریزی و بودجه تلاش کرد و قسمتی از آن عدد برگشت تا برای سه رویداد  مشکلی نداشته باشیم اما اگر آن عدد تغییر نمی کرد بودجه خوبی داشتیم. شاید الان بودجه رشد زیادی نداشته باشد اما باز هم در مجلس در حال بررسی است و اصلاحات اولیه صورت گرفته و منتظر رقم نهایی هستیم."

او در بخش بعدی این اتفاق را یک شوک بزرگ در سال المپیک می داند: "انتظار نبود در سال المپیک چنین اتفاقی برای بودجه کمیته ملی المپیک رخ دهد. شوک بزرگی در سال ۱۴۰۳ به کمیته ملی المپیک وارد شد. دلیل اینکه جلسه قبلی هیات اجرایی هم کنسل شد این بود که اعضای هیئت اجرایی، رئیس و من به عنوان دبیرکل با کمک سازمان برنامه‌ریزی و بودجه در تلاش بودیم تا بخشی زیادی از اشکالاتی که در لایحه بودجه کمیته ملی المپیک بود را اصلاح کنیم. عدد ۳۸۰ میلیارد تومانی را سازمان برنامه‌ریزی و بودجه برای ما اصلاح کرد. قرار شد کمیسیون تلفیق و کمیسیون فرهنگی مجلس هم کمکی به ما داشته باشند و اگر این دو اتفاق رخ دهد عدد ۵۰۰ میلیارد تومانی که از ما کم کرده بودند حدودا برمی‌گردد. امیدوارم با این اصلاح و کمک مازادی که در مجلس می‌شود، این گره‌ها باز شود. امیدواریم این مشکل حل شود. سال گذشته تنها یک رویداد رسمی داشتیم اما امسال سه رویداد در پیش رو داریم. "

دیگر خبرها

  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تاکید قالیباف به تامین ارز دارو
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است