Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ناباروری از جمله چالش‌هایی است که طبق آمار‌های کشوری، حدود بیست درصد از زوج‌ها با آن مواجه می‌شوند. ناباروری اگرچه در نگاه نخست یک مسئله پزشکی به نظر می‌رسد، اما ابعاد فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای دارد. پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با در نظر داشتن این ابعاد، به مناسبت روز فرهنگ عمومی پویشی با عنوان «ناباروری و فرهنگ عمومی» از ۸ تا ۱۴ آبان برگزار کرده است و هدف اصلی آن ارتقاء آگاهی عمومی درباره ناباروری، اصلاح باور‌های نادرست درباره ناباروری و فرهنگ‌سازی در زمینه مواجهه درست با زوج‌های نابارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تقویم این پویش، یکشنبه ۹ آبان با شعار «ناباروری تابو نیست.» نامگذاری شده است.

بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره این موضوع گفت: برای تبیین بهتر، بد نیست در ابتدا به مفهوم تابو و استیگما اشاره کنیم. تابو به معنای تحریم و منع است و به رفتارها، گفتار‌ها یا امور اجتماعی‌ای اطلاق می‌شود که طبق رسوم و آئین یا مذهب یا عرف جامعه ممنوع و نکوهیدنی قلمداد می‌شود.

تابو ریشه در حس گناه دارد و بر اساس خاستگاه‌اش به انواع مختلف طبقه‌بندی می‌شود. ناباروری در زمره تابو‌های اجتماعی قرار دارد؛ تابو‌هایی که به هنجار‌های فرهنگی هر جامعه مرتبط‌اند.

این روانپزشک درباره پدیدار «استیگما» یا «انگ اجتماعی» ادامه داد: اصطلاح استیگما (Stigma) به ویژگی یا صفتی دلالت دارد که موجب بدنامی یا ننگ است. این ننگ ریشه در مناسبات اجتماعی دارد و بنابراین تنها در بستر اجتماعی و فرهنگی قابل فهم و تبیین است. در واقع می‌توان گفت استیگما یک فرایند روانی- جامعه‌شناختی است که با برچسب زدن آغاز می‌شود و به انزوای اجتماعی می‌انجامد.

او در ادامه افزود: ناباروری نیز فارغ از وجه زیستی و پزشکی، یک پدیدار اجتماعی و فرهنگی است و نوع مواجهه با آن به هنجار‌های هر محیط و جامعه بستگی دارد. با مروری بر اصطلاحات و رسوم فرهنگ عامه و خرده‌فرهنگ‌ها در ایران می‌توانیم پی ببریم که ناباروری در فرهنگ ایرانی تابو بوده است و ادبیات عامیانه ما مملو از برچسب‌هایی است فشار روانی و اجتماعی به زوج‌های نابارور وارد می‌کرده است. اصطلاحاتی همچون «اجاق کور» و «چله‌دار» یا رسومی، چون راه ندادن زن نازا به اتاق عقد و ... همگی نشان‌دهنده تابوانگاری ناباروری در فرهنگ عامه و استیگما بودن آن است.

این روانپزشک درباره تداوم این نگرش در جامعه امروز بیان کرد: هنوز هم بسیاری از زوج‌ها ناباروری خود را از خانواده و اطرافیان پنهان می‌کنند و تلاش می‌کنند خود را از استیگما یا انگ ناباروری مصون نگه دارند. در فرهنگ ما تنها ناباروری استگیما نیست بلکه موضوعات دیگری همچون اختلالات روانپزشکی، مانند افسردگی، اضطراب و وسواس نیز استگیما دارند و افراد سعی می‌کنند به هر شکل این اختلالات را پنهان کنند. در ناباروری هم افراد تا حد امکان سعی می‌کنند با واکنش‌سازی (reaction formation) این مشکل را پنهان کنند. جملاتی مانند «ما بچه دوست نداریم» یا «بچه‌دار شدن در این شرایط درست نیست» از جمله واکنش‌هایی است که زوج‌های نابارور برای گریز از استگیمای ناباروری به کار می‌برند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با تأکید بر اینکه نوع مواجهه با مشکل ناباروری کاملاً وابسته به باور‌ها و هنجار‌های فرهنگی و اجتماعی هر محیط است، بیان کرد: هرچه شهر‌ها بزرگ‌تر، مدرن‌تر و صنعتی‌تر باشند و به تبع آن، روابط و تضارب افراد کمتر باشد، استیگما به‌مراتب کم‌رنگ‌تر می‌شود. به‌طبع، در جوامع کوچک‌تر، مانند روستا‌ها و شهر‌های کوچک، روابط و مناسبات افراد بیشتر و درهم‌تنیده‌تر و در نتیجه استیگما پررنگ‌تر و قوی‌تر است.

قربانی تصریح کرد: برای تابوزدایی و استگیمازدایی از ناباروری لازم است آموزش و فرهنگ‌سازی انجام شود و این واقعیت و باور در فرهنگ عمومی نهادینه شود که ناباروری نیز همانند دیگر بیماری‌هاست. زوج‌های نابارور در بروز ناباروری خود مقصر نیستند و نمی‌توان و نباید آن‌ها را سرزنش کرد و یا با انگ زدن به آنها، باعث انزوای آن‌ها شد. با ایجاد فهم و پذیرش اجتماعی نسبت به ناباروری و آموزش درست به جامعه برای مواجهه با زوج‌های نابارور، آن‌ها قادر خواهند بود با امنیت خاطر و آرامش درباره مشکلات خود صحبت کنند، در صورت لزوم از اطرافیان خود کمک بخواهند و با آسودگی درمان خود را پیگیری کنند.

این روانپزشک کنکاش نکردن در مسائل خصوصی اطرافیان را مهم‌ترین توصیه فرهنگی دانست و گفت: آنچه همه ما باید بیاموزیم و به آن عمل کنیم این است که مسائلی مانند ازدواج و فرزندآوری حریم خصوصی افراد است و هیچ‌کس خانواده و فامیل، حق ندارد این حریم را نقض کند. ناباروری به خودی خود استرس‌آور است و ما نباید با پرسش‌ها و پیگیر‌های خود فشار مضاعفی بر زوج‌ها وارد کنیم. همیشه باید این پیش‌فرض را در ذهن داشته باشیم که اگر زوجی به راهنمایی یا مشورت یا اطلاعاتی در هر زمینه، از جمله باروری، نیاز داشته باشند، خودشان آن را از ما درخواست می‌کنند و در غیر این صورت، هرگونه پرسش یا اظهارنظری، اگرچه با نیت خیر، می‌تواند آزاردهنده و زمینه‌ساز انزوا و افسردگی زوج شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان خاطرنشان کرد: ارتقاء فرهنگ عمومی درباره ناباروری یک مسئولیت اجتماعی است و هدف اصلی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا از برگزاری پویش «ناباروری و فرهنگ عمومی» نیز همین است. همه باید بکوشیم با اصلاح باور‌ها و رویکرد‌های نادرست درباره ناباروری، از آن استیگمازدایی کنیم و فضای امنی برای زوج‌های نابارور ایجاد کنیم تا بتوانند درباره مشکلات خود صحبت کنند و بدون احساس گناه و تحقیر و ترس از برچسب خوردن یا قضاوت شدن از تجربه زیسته خود بگویند و مسیر تشخیص و درمان خود را پی بگیرند. خوشبختانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته، اما همچنان بسیار ناکافی است و رسانه‌ها می‌توانند نقش پررنگ‌تر و اثرگذارتری در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناباروری زوج های نابارور مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره ناباروری زوج های نابارور فرهنگ عمومی زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

ایسنا/گیلان فرماندار رودسر گفت: پد هلیکوپتر هلال احمر در شرق گیلان وجود ندارد که جهت مدیریت بحران، رفع این نقیصه ضروری است.

محمد حیدری ۶ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رودسر، با بیان اینکه کانون های بحران در شهرستان رودسر شناسایی و مدیریت شوند، اظهار کرد: مسئله آموزش همگانی در پیشگیری از بحران جدی گرفته شود.

فرماندار رودسر با بیان اینکه پیشگیری موضوع مهم در مدیریت بحران و جلوگیری از خسارت های بزرگتر است، اظهار کرد: شهرستان رودسر با ۴۷ کیلومتر ساحل یکی از شهرستان های مستعد بحران های طبیعی برای مدیریت ساحل و غریق نجات، تبعات ناشی از سنبل آبی و آلودگی های دریایی است.

فرماندار رودسر با اشاره به وجود ۱۸ رودخانه پر آب و خروشان با ۲۷۰ کیلومتر طول در شهرستان رودسر و واقع شدن ۱۸ کانون بحران از نقطه شروع تا پایان این رودخانه ها تصریح کرد: اگر رودخانه ها در سطح شهرستان ساماندهی نشود به مردم آسیب جدی وارد می شود که متاسفانه غفلت های گذشته موجب شده تا امروز به نقطه بحرانی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت ساحل ما با جان انسان ها مواجه هستیم، افزود: مدیریت ساحل نیازمند تجهیزات و امکاناتی است که حل این مشکلات این نیازمند اعتبارات استانی و ملی است.

فرماندار رودسر واگذاری سوله ساحل کلاچای به هلال احمر جهت تقویت امداد و نجات کوهستان،ساحل و جاده ای شهرستان را مورد تاکید قرار داد و گفت:پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان وجود ندارد که جهت مدیریت بحران رفع این نقیصه ضروری است.

وی با اشاره به ۱۸ رودخانه پر آب و خروشان با ۲۷۰ کیلومتر طول در شهرستان رودسر و واقع شدن ۱۸ کانون بحران از نقطه شروع تا پایان این رودخانه ها تصریح کرد: اگر رودخانه ها در سطح شهرستان ساماندهی نشود به مردم آسیب جدی وارد می شود که متاسفانه غفلت های گذشته موجب شده تا امروز به نقطه بحرانی رسیده است.

حیدری، آموزش های همگانی،ساماندهی انهار و رودخانه ها ، ترویج فرهنگ بیمه، تعمیر و نگه داری ماشین آلات ،تامین ماشین آلات آتش نشانی برای مراکز دهستان ها و شوراهای بخش و لایروبی انهار را مورد تاکید شهرداران،بخشداران و آب منطقه ای قرار داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • لزوم توسعه تعاونی‌ها و ترویج فرهنگ کار در ایلام
  • لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه