Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از روزنامه نیشین چاپ امارات؛ بیش از ۲۱ هزار هیات نمایندگی، نزدیک به ۱۴ هزار ناظر و چهار هزار نماینده رسانه ها و شبکه های خبری و اطلاع رسانی، برای حضور در این کنفرانس اقلیمی، ثبت نام کرده اند.

صدها مسافر که از لندن برای حضور در این نشست عازم گلاسکو بودند، در پی سقوط تنه درخت بر روی ریل راه آهن و متوقف شدن حرکت قطارها، در ایستگاه یوستون در پایتخت بریتانیا سرگردان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از آنها وادار به استفاده از قطارهای کندرو یا پروازهای داخلی برای رسیدن به گلاسکو شدند. مسافران با اشاره به طنز ایجاد تاخیر در سفرشان به علت بدی آب و هوا، این رخداد را یادآور تاثیرهای دگرگونی های آب و هوایی بر زندگی انسان دانستند.  
همچنین یک قطعه بزرگ یخ در حال ذوب شدن در قطب جنوب، به یادبود میزبانی نشست کاپ ۲۶، نامگذاری شد. کوه یخی گلاسکو یکی از ۹ یخچال به سرعت ذوب شونده در غرب قاره جنوبگان است که قرار است به نام اماکن امضای پیمان ها، برگزاری نشست ها و گردهمایی ها و انتشار گزارش های مهم اقلیمی، نامیده شوند.
 گروه زیست محیطی صلح سبز قصد دارد با در پیش گرفتن مسیر دیگری برای رسیدن به مکان این نشست، شماری از جوانان متعلق به جوامع به شدت آسیب دیده از تغییرات اقلیمی را به منظور درخواست از سران کشورها برای متوقف کردن کوتاهی ها در اقدامات زیست محیطی، سوار بر شناور رینبو واریر از رودخانه کلاید به این شهر انتقال دهد. این گروه اعلان کرده که به رغم هشدار مسئولان بندری در باره استفاده از رود کلاید برای دسترسی به مکان این نشست در گلاسکو، بازهم تلاش خواهد کرد تا بعدازظهر دوشنبه وارد این شهر شود.  
هم زمان با گشایش این نشست؛ سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که دمای هفت سال گذشته زمین، گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ این سیاره بوده و در سال ۲۰۲۱ سطح آب دریاها تا ارتفاع بی سابقه ای بالا آمده و آسیب ها و زیان های آب و هوای نابود کننده مرتبط با اقلیم، بیشتر از گذشته بوده است.  
 احتمال دارد که ۲۰۲۱ به علت فعالیت پدیده آب و هوایی لانینا در اقیانوس آرام و تاثیرگذاری بر دمای زمین، پنجمین یا هفتمین سال گرم ثبت شده در تاریخ این سیاره باشد و میانگین دمای زمین هنوز بیش از یک درجه بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن سیاره ماست.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) از ۱۰ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور بیش از ۱۰۰ رهبر کشورهای جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می‌شود.

براساس پیمان پاریس که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، رهبران جهان متعهد شدند که افزایش دمای جهانی را زیر ۲ درجه سانتیگراد یا تا حد امکان نزدیک به ۱.۵ درجه سانتیگراد نگه دارند. میانگین دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و تنها کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای از رسیدن این رقم به ۱.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری می‌کند. هر چند گفته می‌شود تنها ۱۲ کشور متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ و چندین کشور اصلی مانند چین و عربستان سعودی به طور رسمی متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۶۰ به هدف کربن خالص (انتشار صفر دی اکسید کربن) دست یابند.

سران و مقام های بلندپایه جهان با بیش از ۴۰۰ جت خصوصی، رهسپار شهر گلاسکو شده اند تا در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل به زعم خود به نجات زمین از گازهای گلخانه ای کمک کنند، حال آنکه هواپیماهایشان،  هزاران تن گازهای آلاینده بیشتر را به جو زمین منتقل می کنند که باعث تولید ۱۳ هزار تن دی اکسید کربن می شود. براساس مطالعات دانشگاه لوند، پرواز با جت خصوصی حدود ۴۰ برابر بیشتر از سفرهای هوایی تجاری به ازای هر مسافر، دی اکسید کربن منتشر می کند.

به رغم تعهد سران گروه ۲۰ در اجلاس اخیر در شهر رم ایتالیا نسبت به اقدام موثر و هدفمند آب و هوایی و ارایه دادن راهکاری ویژه اندکی برای حفظ دمای زمین روی ۱.۵ درجه سانتیگراد،  رهبران کشورهای مختلف از ژاپن گرفته تا هند و حتی انگلیس با جت های خصوصی راهی گلاسکو می شوند و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز با هواپیمای جت ایر فورس وان، به این شهر آمده است.

براساس اعلام یک سازمان مردم نهاد موسوم به گروه حمل و نقل و محیط زیست فینچ، تولید دی اکسید کربن از جت های خصوصی رو به افزایش است که به این واقعیت پر و بال می دهد که یک درصد از جمعیت جهان، نیمی از انتشارات جهانی را تولید می کنند.

برچسب‌ها توافق آب و هوایی پاریس انگلیس تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد تغییرات اقلیمی قطب جنوب کنوانسیون تغییرات اقلیم جو بایدن توافق اقلیمی پاریس سازمان جهانی هواشناسی بریتانیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توافق آب و هوایی پاریس انگلیس تغییرات آب و هوا توافق آب و هوایی پاریس انگلیس تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد تغییرات اقلیمی قطب جنوب کنوانسیون تغییرات اقلیم جو بایدن توافق اقلیمی پاریس سازمان جهانی هواشناسی بریتانیا درجه سانتیگراد دی اکسید کربن آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید باران در راه مشهد

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: سامانه بارشی از صبح امروز استان را فرا گرفت و بارش باران نیز از ظهر امروز در مناطق مختلف آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی هواشناسی استان، زهرا آهنگرزاده در خصوص شرایط جوی مشهد و خراسان رضوی، اظهار کرد: این بارش‌ها فردا جمعه به اوج خود خواهد رسید که با توجه به رگباری بودن بارش‌ها، احتمال وقوع سیلاب در مناطق کوهستانی و مستعد دور از انتظار نخواهد بود.

وی ادامه داد: بارش باران از امشب در کلان‌شهر مشهد آغاز خواهد شد و جمعه و شنبه بارش‌ها در این کلان‌شهر همراه با رعد و برق و احتمال آب‌گرفتگی خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: کاهش موقت دمای هوا و وزش باد از دیگر پدیده‌های جوی استان در تعطیلات پیش رو است.

آهنگرزاده افزود: طی شبانه روز گذشته، فریمان با هفت و سبزوار با ۳۱ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرم‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی بوده‌اند و در همین مدت مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۲۴ درجه را به ثبت رسانده است.

وی اضافه کرد: دمای کنونی مشهد ۲۱ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۴ تا ۲۵ درجه در نوسان خواهد بود.

کد خبر 750058

دیگر خبرها

  • بارندگی در این مناطق کشور ادامه دارد
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • پیش بینی بارش باران در برخی مناطق کرمان
  • برپایی نوزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم
  • پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی
  • افزایش سه درجه ای دما در آبادان و خرمشهر
  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • جوی ناپایدار در اروند
  • دمای هوای زنجان کاهشی شد
  • بارش باران در اروند