Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون روز دوشنبه در این اجلاس مدعی شد که فرانسه، کشورهای اروپایی و انگلیس آمادگی دارند تا به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند. وی افزود کشورهایی که به این تعهدات عمل نمی‌کنند باید تکلیف خود را تا پایان این اجلاس روشن کنند. وی هشدار داد کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر که قرار بود برای انطباق دادن خود با تعهدات این توافقنامه از کمک های مالی برخوردار شوند نخستین قربانیان تغییرات آب و هوایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

یکی از محورهای مهم این پیمان، محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد و به طور عمده تلاش برای حفظ دما در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان این قرن است، در غیر این‌صورت متوسط دمای جو زمین، در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از ۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

از جمله اهداف مهم این پیمان، اجرای پروژه‌هایی برای توقف هرچه سریعتر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورها و اجرای برنامه‌هایی است تا بتوان در نهایت در سال ۲۰۵۰ میلادی بین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و جذب دوباره آن تعادلی ایجاد کرد و پس از آن، میزان انتشار دی اکسید کربن را به تدریج به صفر رساند.

برای اینکه به کشورهای کمتر برخوردار در اجرای اهداف این تفاهم نامه فشار وارد نشود مقرر شد کشورهای کمتر توسعه یافته برای انطباق دادن خود با تعهدات این توافقنامه از کمک های مالی برخوردار شوند، بر این اساس کشورهای ثروتمند باید از سال ۲۰۲۰ میلادی، سالانه مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر بپردازند. این کمک مالی نیز از سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش می‌یابد.

دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا در ژوئن ۲۰۱۷ این کشور را از توافق پاریس خارج کرد و گام مهمی در راستای تضعیف رویکرد چندجانبه‌ گرایی برداشت. جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا پس از آن که سکان دولت را به دست گرفت دوباره آمریکا را به این پیمان بازگرداند.

گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از نتایج مخرب صنعتی شدن کشورها و افزایش تولید گازهای گلخانه ای است که کشورها را از دهه ۷۰ میلادی (متعاقب کنفرانس استکهلم) و دهه ۹۰ (کنفرانس ریو) بر آن داشته است تا نسبت به موضوعات زیست محیطی با اهمیت بیشتری برخورد کرده و در قالب پیمان های زیست محیطی نظیر کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲ و پیمان پاریس ۲۰۱۵ با متعهد کردن کشورها گامی در جهت مهار میل افسارگسیخته مشتاقان به توسعه و توجه دادن به هنجارهای زیست محیطی بردارند.

کارشناسان نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می دانند.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر با بیان اینکه جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند هشدار داد که شکست اجلاس پیش رو گزینه نیست بلکه حکم مرگ بشر است. وی بر همین اساس خواستار تشکیل سالانه اجلاس آب و هوایی شد تا تعهدات جدید مقابله با تغییرات اقلیمی مرور شود. اجلاس بین المللی آب و هوایی هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا فرانسه امانوئل مکرون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا فرانسه امانوئل مکرون تغییرات آب و هوا فرانسه امانوئل مکرون انگلستان گازهای گلخانه ای درجه سانتیگراد آب و هوایی ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر امیر عبداللهیان به گامبیا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.

به گزارش ایسنا، در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

 امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • عملیات «وعده صادق» جایگاه ایران در برابر دیدگان کشورهای جهان را تغییر داد
  • وزیر امور خارجه به گامبیا رفت
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا
  • سفر امیر عبداللهیان به گامبیا
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود