Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس ،‌ روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم  افزایش معناداری داشته به گونه ای که در رویه واردات در ماه های  شهریور و مهر  نسبت به معدل واردات در پنج ماه نخست به ترتیب 95درصد و 39درصد در ارزش و 92 و 58درصد در وزن کالای بیشتری ترخیص قطعی شده است و این رشد در صادرات هم کاملا محسوس بوده و رکورد صادرات ماهیانه در مهر ماه شکسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت : در پنج ماه نخست امسال 13میلیون و 819هزار تن کالای وارداتی  به ارزش 16میلیارد و 631میلیون دلار به صورت قطعی از گمرکات کشور ترخیص شد و در همین مدت نیز 45میلیون و 472هزار تن کالا به ارزش 17میلیارد و 661میلیون دلار نیز به کشورهای دیگر صادر شد.

وی افزود: متوسط ماهانه  واردات  کالا در پنج ماهه نخست امسال  دومیلیون و 764هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 326میلیون دلار بوده است، اما آمارها نشان می دهد  در دو ماه اخیر با جهش در ترخیص کالاهای وارداتی و صادرات کالاهای ایرانی در دولت سیزدهم مواجه شدیم.

سخنگوی گمرک توضیح داد: در ماههای  شهریور و مهر یعنی استقرار دولت سیزدهم، 9میلیون و 686هزار تن کالا به ارزش 11میلیارد و 108میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد و29میلیون و 709هزار تن کالای ایرانی به ارزش 9میلیارد و 413میلیون دلار نیز به سایر کشورها صادر شد.

وی افزود: از این میزان پنج میلیون و 319هزار تن کالای وارداتی به ارزش 6میلیارد و 490میلیون دلار مربوط به شهریور  و چهار میلیون و 367هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 618میلیون دلار مربوط به مهر ماه است که از لحاظ وزنی در شهریور 92درصد و در مهر 58درصد و از لحاظ ارزش نیز در شهریور 95درصد و در مهر 39 درصد واردات کالاهای مورد نیاز کشور نسبت به متوسط پنج ماهه نخست بیشتر از گمرکات کشور ترخیص شده است.

لطیفی در مورد جهش در صادرات در دولت سیزدهم گفت: آهنگ صادرات از اغاز  سال 1400نسبت به سال99 رشد فزاینده ای داشته و با وجود رشد صادرات و بازگشت آن به شرایط قبل از همه گیری کرونا، این رشد در دو ماه استقرار دولت سیزدهم آهنگی سریعتر به خود گرفته است به گونه ای که در پنج ماه نخست امسال 45میلیون و 474هزار تن کالا به ارزش 17میلیارد و 661 میلیون دلار از کشور با متوسط ماهانه 9میلیون و 95هزار تن به ارزش سه میلیارد و 532میلیون دلار صادر شده بود، در صورتی که با اضافه شدن میزان کالاهای صادراتی در دو ماه شهریور و مهر به میزان    29میلیون و 709هزار تن کالا به ارزش 9میلیارد و 413میلیون دلار، سرجمع صادرات هفت ماهه کشور به  75میلیون و 183هزار تن به ارزش 27میلیارد و 74میلیون دلار  رسید.

سخنگوی گمرک توضیح داد: صادرات کشور در شهریور ماه 14میلیون و 522هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 145میلیون دلار  و در مهر ماه 15میلیون و 187هزار تن به ارزش پنج میلیارد و 268میلیون دلار بوده است که نسبت به متوسط ماهانه ی  صادرات در پنج ماهه نخست، در شهریور 60درصد در وزن و 17درصد در ارزش و در مهر ماه 67درصد در وزن و 49درصد در ارزش افزایش و جهش صادرات را شاهد بودیم به گونه ای که صادرات مهر ماه حدنصاب (رکورد) تازه ای را در صادرات کشور جابجا کرده است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: سخنگوی گمرک صادرات و واردات تن کالا به ارزش سخنگوی گمرک دولت سیزدهم مهر ماه تن به ارزش پنج ماه دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری

سرپرست گمرکات استان ایلام گفت: بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع کالا، فروردین سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی گمرکات استان ایلام، سهراب کمری اظهار کرد: بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع کالا، فروردین سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی افزود: این میزان کالا ارزشی بالغ بر ۹۲ میلیون و۳۲۰ هزار دلار داشته است.

سرپرست گمرکات استان ایلام ادامه داد: بیشتر کالاهای صادراتی از مرز مهران از جمله انواع محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی، تجهیزات نیروگاهی، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، مصنوعات فلزی و پلاستیکی است.

کمری اضافه کرد: تعداد پروانه‌های خروج موقت صادرشده در این مدت رشد ۵۶۵ درصدی داشته است.

وی با اشاره به آمار تردد مسافر از مبادی ورودی و خروجی مرز مهران در فروردین گفت تشریفات گمرکی کالاهای به همراه بیش از ۳۶۰ هزار نفر مسافر در کمترین زمان توسط کارکنان گمرک ایلام در این بازه انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 747715

دیگر خبرها

  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری