Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگداشت ابراهیم وحید زاده با تاکید بر مستقل و سالم بودن او در فیلمسازی، توانایی، دانش و تبحر او در ساخت فیلم‌های طنز و نوآوری‌های او در فیلمسازی کمدی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شب ابراهیم وحیدزاده دوشنبه عصر (۱۰ آبان ماه) با حضور برخی از اعضای کانون کارگردانان و با اجرای داریوش فرهنگ در موزه سینما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینما به عنوان اولین سخنران این مراسم در ابتدای صحبت خود با یادی از درگذشتگان سینمای ایران از زمان شیوع ویروس کرونا مانند کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی، اکبر عالمی، فرشته طائرپور، حمیدرضا صدر و انتقاد به تعویق افتادن واکسیناسیون سینماگران و درخواست ایجاد غرفه‌ای برای حمیدرضا صدر و کانون کارگردانان در موزه سینما، درباره ابراهیم وحیدزاده بیان کرد: برگزاری شب کانون کارگردانان درواقع پایان دوران فعالیت و ورود به دوران پیشکسوتی نیست بلکه مانند روزی است که آنها دوباره بدرخشند و این مسیر را ادامه دهند. 

سپس داریوش فرهنگ متنی را که محمد تهامی‌نژاد برای ابراهیم وحیدزاده فرستاده بود، خواند که در آن به تبیین شیوه فیلمسازی و سبک و سیاق او پرداخته بود.

در ادامه ویدئویی از سیروس ابراهیم‌زاده پخش شد که این هنرمند درباره ابراهیم وحیدزاده سخنانی گفت. در بخشی از این ویدئو او به شیوه طنزپردازی و اطلاعات و دانش ابراهیم زاده اشاره و تاکید کرد او از باسوادترین سینماگران است و در سینمای کمدی بسیار موفق عمل کرده است. 

خسرو دهقان منتقد سینما به عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: از زمان دوستی من با او حدود ۵۰ سال می‌گذرد. دوستی ما از جنبه کار بوده و آدم آراسته و مرتبی است همانطور که در کارش هم همینطور است. ریشه‌های آثار او در سینمای آزاد و مستقل است و از تئاتر تا فیلم آموزشی، کوتاه، مستند و طنز و تدریس را در کارنامه کاری خود دارد. ابراهیم وحیدزاده خود هم از موسسان و پایه‌گذاران سینمای آزاد و هم از رهروان آن است.

سپس ابراهیم وحیدزاده با حضور در جایگاه گفت؛ فکر می‌کردم قرار است من نفر آخر باشم که برای سخنرانی می‌آیم و وقتی شما خسته شده‌اید، می‌آیم و داستانی را برای شما می‌خوانم، زیرا من از سال ۹۱ تاکنون گاهی داستان کوتاه می‌نویسم.

او سپس داستان کوتاه طنزی را به نام «مردن، خفتن و یا شاید خواب دیدن» که به گفته خودش اسمش تراژیک است اما محتوا طنز است که کنایه به سال‌های فعالیت نداشتن او داشت.

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد سینما به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت: او سینما را با فیلم‌کوتاه آغاز کرد ولی او برعکس همه کسانی که چند فیلم کوتاه می‌سازند و می‌خواهند به فیلم بلند و سینمایی برسند او هرگز این شتاب را از خود نشان نداد. او از ۲۲ سالگی که وارد سینما شد حدود دو دهه به فیلم کوتاه، تئاتر، داستان نویسی و فیلم‌های آموزشی می‌پردازد. به همین دلیل وقتی سال ۶۶ «تحفه‌ها» را می‌سازد آنقدر حرفه‌ای است که با وجود آنکه فیلم اولش است از بازیگران چهره استفاده می‌کند و این اعتماد به نفس او را نشان می‌دهد.

او با اشاره به تعداد آثاری که این هنرمند و کارگردان تولید کرده است، بیان کرد: وحیدزاده با حدود ۵۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فیلمسازی چرا باید تنها هفت فیلم بسازد. این به دلیل شرایط فیلمسازی خاص کشور و مستقل و سالم بودن او است. او اکثر فیلم‌های خودش را در دهه ۸۰ ساخته است که اگر با بعد زمان آن را تقسیم کنیم با توجه به سالهای فعالیتش هر ۵ سال یک فیلم ساخته است! پس چگونه می‌شود کسی بخواهد با آسودگی خیال زندگی خودش را با سینما بگذارند و به این شیوه ارتزاق کند اما مستقل باشد؟

حسن حسندوست تدوینگر سینما و تلویزیون به عنوان آخرین سخنران این مراسم با حضور در جایگاه بیان کرد: من از اولین فیلم بلند او «مجسمه» با او همکاری کردم. او از شاخصه‌های سینمای طنز ایران است و هر یک از کارهایش بسیار جلوتر از سینما و روزگار زمان خود بوده است. او برای فیلمش از پرده سبز و جلوه‌های بصری و کامپیوتر استفاده کرد درحالی که آن زمان استفاده از این ویژگی‌ها مرسوم نبود. امیدوارم این مراسم باعث شود او دوباره یک کار خوب به سینما ارائه کند.

داریوش فرهنگ در بخشی از این مراسم بیان کرد: کارگردانان با وجود تمام مشقاتی که وجود دارد سعی می‌کند تا روح زندگی را به جامعه ببخشد. چیزی جز عشق نمی‌تواند باعث شود که یک کارگردانی در مسیر خود باقی بماند و آنها هستند که می‌توانند جامعه را به سمت شور و انگیزه پیش ببرند.

در پایان مراسم لوح تقدیری با حضور مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما، محمدعلی نجفی و علی ژکان از طرف موزه سینما و سازمان سینمایی به ابراهیم وحیدزاده اهدا شد. لوح تقدیر دیگری نیز از طرف شورای مرکزی کانون کارگردانان به این هنرمند و فیلمساز تقدیم شد.

در بخش‌هایی از این مراسم نیز پشت‌صحنه‌ها و آنونس‌هایی از فیلم‌هایی که او کارگردانی کرده، پخش شد.

به گفته محسن امیریوسفی این اولین مراسم از شب‌های کانون کارگردانان بود که از زمان شیوع ویروس کرونا متوقف شده و اکنون بعد از حدود یک سال و نیم برگزار شد.

ابراهیم وحیدزاده فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر سینمای ایران ساخت آثاری مانند «تحفه‌ها»، «مجسمه»، «عشق فیلم»، «معادله»، «شام عروسی»، «تاکسی نارنجی» و «عروسک» را در کارنامه هنری خود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابراهیم وحیدزاده کانون کارگردانان سینمای ایران موزه سینما ابراهیم وحیدزاده کانون کارگردانان موزه سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۱۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر، از ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

محمدرضا عطایی‌فر کارگردان نمایش به همراه حسین کشفی‌اصل و آناهید ادبی بازیگران کمدی-درام «توقف اتانازی» عصر روز گذشته (پنجشنبه ۶ اردیبهشت) از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.

این هنرمندان در تازه‌ترین برنامه رادیویی «تئاترشهر» ضمن معرفی بیشتر نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به پرسش‌های مخاطبان و مجری برنامه درباره دیگر جزییات این تئاتر پاسخ دادند.

یعقوب صباحی، حسین کشفی‌اصل، علی خازنی، سامان تیرانداز، آناهید ادبی، علی حیدری، محمد مغانی، محمدرضا معصومی، سارا واحدنوعی، سهراب گلدره، علیرضا عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ نوازجاهد و امیرحسین امیری، بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.

«توقف اتانازی»، یک کمدی-درام است که زندگی پنج نفر با مرگ را در صحنه تئاتر به تصویر می‌کشد.

برنامه رادیویی «تئاترشهر» به تهیه‌کنندگی و سردبیری علی بهرامی روز‌های پنجشنبه هر هفته به صورت زنده و مستقیم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ بعداز ظهر از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • (تصاویر) متن و حاشیه مراسم قهرمان ایران