Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: وزیران خارجه روسیه و ارمنستان، درباره  اجرای توافق های سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بدست آمده در روز ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ و ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ باتوجه به نزدیک شدن زمان صدور بیانیه سه جانبه ماه نوامبر در مورد برقراری کامل آتش بس در منطقه قره باغ گفت و گو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مکالمه تلفنی، به پیشبرد راه حل های برای حل مسائل انسانی قره باغ، در وهله نخست بازگشت اسرا و افراد بازداشت شده به کشور خود و تحویل نقشه های میادین مین در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان و نیز حفظ میراث فرهنگی و انسانی توجه خاص شد.

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در ادامه گفت و گوی خود در مورد کاهش تنش ها در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بازگشایی همه راه های حمل و نقل و برقراری روابط اقتصادی در منطقه قفقاز جنوبی و نیز ایجاد شرایط مساعد برای همکاریهای منطقه ای تبادل نظر کردند.

دو طرف بر اهمیت ادامه تلاش ها برای حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک حوادث مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند.    

 در ادامه مکالمه، لاوروف و میرزویان درخصوص همکاری های دو کشور باتوجه به تماس های دوجانبه در سطوح مختلف گفت و گو کرده و برخی مسائل بین المللی و منطقه ای را هم مطرح کردند.  

 روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط حسنه دارد و برای حل و فصل مساله قره باغ با استفاده از این روابط تلاش می کند. 

در این رابطه روز ۲۰ مهر ماه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و درباره حل مساله قره باغ و اوضاع منطقه قفقاز جنوبی گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا از مسکو، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای نوشت: پوتین در آغاز دیدار با پاشینیان با اشاره به تماس های تلفنی مکرر دو طرف که در آن مسائل دوجانبه و نیز موضوع قره باغ مطرح می شود، گفت که البته دیدار و تماس حضوری برای دستیابی به نتایج مورد نیاز پرثمرتر است.

وی افزود: باتوجه به این‌که در آینده نزدیک اجلاس سران سازمان کشورهای همسود برگزار می شود، در دیدار امروز مواضع خود در این راستا را نیز هماهنگ می کنیم.

رییس جمهوری روسیه گفت: بدیهی است که امروز درباره مسائل اصلی همکاری های ما ازجمله حل و فصل اوضاع منطقه (قره باغ) و نیز منطقه قفقاز در زمان حاضر و در درازمدت گفت و گو می کنیم.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز با بیان اینکه دیدار امروز چهارمین دیدار با رییس جمهوری روسیه است، گفت: این چنین تعدد دیدارها حاکی از سرعت بالای توسعه روابط دو کشور و درک اهمیت مشارکت راهبردی بین ارمنستان و روسیه است.  

 ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمروی جمهوری آذربایجان در آستانه  فروپاشی شوروی سابق،  جدایی خود را از دولت مرکزی باکو اعلام کرد.

اقدام های جدایی طلبانه ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و تلاش های ارمنستان برای الحاق این منطقه منجر به درگیری های نظامی سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان آذربایجان و ارمنستان شد.

در نتیجه این درگیری های نظامی منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

 تلاش های بین المللی نزدیک به ۳۰ سال برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشت و جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین های اشغالی خود در قره باغ را آزاد کند.

برچسب‌ها روسیه جمهوری آذربایجان ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه جمهوری آذربایجان ارمنستان روسیه جمهوری آذربایجان ارمنستان ارمنستان و جمهوری آذربایجان خارجه روسیه برای حل قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۲۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

به گزارش همشهری آنلاین «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

کد خبر 847168 برچسب‌ها ارمنستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟