Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استا‌ن‌ها- در حالی فصل برداشت زعفران طلای سرخ در خراسان جنوبی آغاز شده است ‌امسال به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید طلای سرخ هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، پاییز که می‌رسد فصل کار و برداشت کشاورزان هم‌ در جای جای استان خراسان جنوبی آغاز می‌شود از همان ابتدای فصل پاییز با برداشت زرشک فصلی پر کار رابرای کشاورزان خراسان جنوبی رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصول درختان زرشک را که جمع‌آوری می‌کنند باید خود را برای برداشت محصولی طلایی به نام زعفران آماده کنند. محصولی که برای برداشتش باید بعد از اقامه نماز صبح راهی مزارع زعفران شوند تا قبل از طلوع آفتاب دست رنج یک ساله خود را برداشت کنند.

اما این میان آنچه داستان را غم انگیز می‌کند باز پای خشکسالی و کم بارشی به میان می‌آید. خشکسالی‌هایی که 20 ساله شده‌اند و روز به روز آثارش را در کشاورزی خراسان جنوبی بیشتر نمود پیدا می‌کند آن گونه که امسال خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها کاهش تولید زعفران را رقم زده است.

هر ساله با شروع فصل برداشت زعفران قصه پر غصه زعفران کاران تکرار می‌شود و درست در زمانی‌که کشاورز باید حاصل دسترنج یک ساله خود را برداشت کند شوک کاهش قیمت رنج آنها را چند برابر می‌کند.

از روزگاران قدیم خراسان جنوبی را با نام زعفران به ویژه زعفران قاینات می‌شناسند اما امروز کاشت این محصول از شمال تا جنوب کشور توسعه یافته و افزایش بی‌رویه تولید، نبود برنامه برای حجم زعفران تولیدی کاهش قیمت را در فصل برداشت رقم می‌زند.

از سویی دیگر نبود شناسنامه برای زعفران استان سبب شده تا زعفران استان‌های دیگر به نام زعفران قاین به فروش برسد.

حال کشاورزان این روزها علاوه بر مشکلاتی که بر سر قیمت زرشک دارند برای محصول زعفران خود هم نگرانی دارند نگرانی‌هایی که به حق است و آنها نمی دانند قرار است امسال چه بر سر محصول یک ساله شان بیاید و باز چه تعداد دلال برای خرید این ادویه پر ارزش دندان تیز کنند.

یکی از زعفران کاران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: هنوز برداشت زرشک‌هایمان تمام نشده است که باید خود را برای برداشت زعفران آماده کنیم.

احمدی با بیان اینکه در برداشت محصول زرشک همچنان مشکل دلالان را داریم گفت: امسال به دلیل شوری زیاد خاک که در نتیجه کاهش بارندگی‌ها رقم خورده است شاهد کاهش تولید زعفران هستیم.

وی ادامه داد: چند روزی است که برداشت زعفران هم در خراسان جنوبی آغاز شده است هنوز تعداد کمی زعفران بیشتر برداشت نکردیم که سر و کله دلالان از روز گذشته پیدا شده و خواهان خرید گل زعفران با قیمت ناچیز هستند.

دیگر بهره‌بردار زعفران کار خراسان جنوبی هم به خبرنگار ما گفت: غم ناچیز بودن زرشک برایمان کم بود که با آغاز برداشت زعفران، دغدغه قیمت‌‌های ناچیزی که از سوی دلالان عنوان می‌شود قوز بالای قوز شده است و نمی‌دانیم با این قیمت‌هایی که دلالان برای خرید گل زعفران اعلام می‌کنند که ناچیز است باز باید دغدغه دلال بازی و سود ناچیز هم باشیم.

معاملاتِ زعفرانی بورس کالا در مهرماه آخرین مهلت اعتبار گواهی سپرده زعفران در بورس کالا اعلام شد رونق معاملات سکه و زعفران در بورس کالا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان‌اینکه سال گذشته 70 تن زعفران از اراضی زیر کشت خراسان جنوبی برداشت شد گفت: زعفران خراسان جنوبی به دلیل کیفیت بالا متقاضیان زیادی در کشورهای خارجی از جمله آلمان، آمریکا، اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه سال گذشته در استان 17 هزار و 152 هکتار زعفران کشت بوده، ادامه داد: امسال حدود 500 هکتار توسعه سطح کشت زعفران در استان هستیم.

وی با بیان اینکه امسال 56 تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت می‌شود افزود: میانگین تولید زعفران در هر هکتار 4 کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان  جنوبی را مختص به قاینات دانست و افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین و افزایش شوری خاک، گرمای هوا افت کیفیت آب و خاک از عوامل کاهش تولید زعفران در خراسان جنوبی است که امسال شاهد کاهش 20 درصدی تولیدهستیم.

وی با بیان اینکه زعفران خراسان جنوبی به دلیل برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است افزود: 32هزار و 283 خانوار این محصول با ارزش را جمع آوری می‌کنند و در حال حاضر هم 6 تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می کنند.

اتتهای پیام/254/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی برداشت زعفران تولید زعفران کاهش بارندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیست و یکمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز ۹ اردیبهشت با معامله ۱۸۰ قطعه شمش یک کیلوگرمی استاندارد به پایان رسید.

او افزود: در جلسه معاملاتی امروز در دو حراج عمده و خرد، مجموعا ۲۵۰ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد که میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز ۴ میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان به ثبت رسید.

این مقام مسئول اظهار کرد: تاکنون با برگزاری ۲۱ حراج حضوری جمعا ۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله ایران معامله شده است همچنين جلسه بعدی حراج شمش طلا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • خبر جدید از حراج شمش/ شمش تولیدکنندگان داخلی هم حراج می‌شود
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • زمان حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • ۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر