Web Analytics Made Easy - Statcounter

کروه استان‌ها ـ همزمان با سالروز شهادت حسین فهمیده نوجوان ۱۳ ساله  و در چهلمین روز شهادت نوجوانی دیگر از خطه خوزستان شهید علی لندی، بازخوانی پرونده شجاعت نوجوانان ایرانی و رمز این شجاعت در اذهان عمومی پدیدار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   اهواز‌، 8 آبان ماه سالروز شهادت نوجوان 13 ساله، محمد حسین فهمیده است که از روزهای نخستین هجوم ارتش بعث عراق به خاک میهن اسلامی ایران، با پیاده سازی انواع راهکارها خود را به خط مقدم رساند و در همچنین روزی خود را به دل آتش زد و با فداکاری خود مقاومت خرمشهر را تاریخی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید حسین فهمیده، بزرگمردی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی در وصف او فرمود: ... رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص وجود غیرت و از جان گذشتگی در نوجوانان اظهار داشت: از جان خود گذشتن در راه یک آرمان و مسئله مهمتر، موضوعی است که گاه به سال‌ها آموزش و تعلیم نیاز داشته باشد که شخصی، به این جایگاه عقلی و اجتماعی برسد که جان خود یعنی عزیزترین دارایی خود را در راه آرمان و هدف مهمتر که شاهد تحقق آن هم نخواهد بود فدا کند.

وی افزود: این جایگاه عقلی کمتر انتظار می‌رود که در کودکان و نوجوانان کمتر از 15 سال بروز کند چراکه هنوز حتی تکلیف شرعی هم بر دوش خود ندارند و هنوز در هوای بازی‌های کودکانه شب و روز خود را سپری می‌کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جان گذشتگی شجاعانه نوجوانانی مانند حسین فهمیده، شهید بهنام محمدی و شهید علی لندی مسئله است که خط مشی واضح برای مدافعان حریم این کشور است و این مسئله در هیچ مدرسه و محلی آموزش داده نمی‌شود الی در مکتب سید الشهدا(ع).

اسطوره نوجوانان ایرانی، "محمد حسین فهمیده "

8 آبان‌ماه 1359 درحالی که یک ماه از اعلام رسمی حمله نظامی رژیم بعث عراق به خاک ایران اسلامی می‌گذشت، خبری تمام رسانه‌های داخلی و خارجی را در برگرفت و آن علملیات استشهادی یک نوجوان 13 ساله در شهر خرمشهر بود که با بستن نارنجک به خود به زیر تانک رفت و علاوه بر انهدام آن تانک، مسیر عبور دیگر خودروهای نظامی دشمن را مسدود و و باعث عقب نشینی سپاه عراق از آن ناحیه شد.

این خبر به سرعت تمام کشور را در برگرفت و بسیاری را در حیرت فرو برد چراکه برخی از جمله رئیس جمهور خلع شده وقت، نیروهای بسیجی را ناتوان در مدیریت جنگ می‌دانستند و حضور آنان را مخل کار نیروهای ارتش می‌دانستند و یا دفاع خرمشهر را بی‌نتیجه و دستور به عقب نشینی از شهر را داده بود.

این رویداد روحیه شهادت طلبی را در کشور که بیش از هرزمان دیگری به آن نیاز بود، زنده کرد و سبب بروز حماسه‌های بی‌شمار و متعددی در میادین جبهه و جنگ شد که تا ابد بر تاریخ این ممکن خواهد درخشید.

نوجوان 13 ساله اهل قم، که به هزار نقشه و راهکار از ابتدای آغاز فتنه‌گری‌ها و تحرکات ضد انقلاب و دشمنان در غرب برای دفاع از انقلاب حضور داشت، یکبار به دلیل حضور غیرقانونی در مناطق درگیری بازداشت و با قید تعهد تحویل خانواده شده بود و در خرمشهر در طی یک ماه ابتدایی جنگ، دو بار مجروح شده بود در نهایت با اقدام شجاعانه خود دوران جدیدی در تاریخ دفاع مقدس را رقم زد.

اسطوره شجاعت و بی‌باکی نوجوان شهید "بهنام محمدی"

10 روز پیش از شهادت حسین فهمیده، شهادت یک نوجوان 13 ساله در خرمشهر تمام رزمندگان و مدافعان شهر را در ناراحتی فروبرد و آن شهادت بهنام محمدی، بچه خوش فکر، خلاق، شجاع و نترس خرمشهری بود.

شهید بهنام محمدی از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی و هجوم رژیم بعث عراق به خاک ایران اسلامی و محاصره خرمشهر، همیشه در خط مقدم جنگ بود و در حالی که فرماندهان حضور او را ممنوع کرده بودند و همیشه او را از خط مقدم به عقب می‌رانند، اما بهنام در بزنگاه و در لحظات سرنوشت ساز مانند یک فرمانده رزمندگان را کمک می‌کرد.

شهید محمدی به دلیل جسه کوچک و کم سن و سالی، اجازه حمل سلاح و حضور در خط مقدم را نداشت، اما در مقابل اصرارهای بی‌حد او، کار پشتیبانی از رزمندگان را انجام می‌داد و در این بین به دلیل جا به جایی‌های متعدد در سطح شهر توانسته بود اطلاعات مهمی از حضور نیروهای بعث در اختیار بگیرد و در این بین بارها به اسارت به دشمن درآمده بود.

با داشتن جسه کودکانه کسی فکرش را نمی‌کرد که این کودک حامل اطلاعات مهمی باشد و یا در جنگ نقشی داشته باشد که این امر سبب شده بود چندباری که به اسارت دشمن در آمده بود با گریه و اظهار به گم شدن، نظامیان دشمن را فریب دهد و از چنگال آنان بگریزد.

شجاعت بهنام به دلیل حضور در خط مقدم درگیری و حتی در پشت خاکریز دشمن مورد توجه فرماندهان و مدافعان شهر بود و همیشه با وجود اینکه او را از حضور در خط مقدم نهی می‌کردند اما او را مورد ستایش و محبت قرار می‌دادند.

گفت‌وگوی تسنیم با خانواده ‌شهیدان‌ زاده‌گندم / انتظار 39 ساله مادر شهید در فراق فرزندش + فیلم روایت فرمانده یگان ویژه پلیس از اعتراضات خوزستان/ درگیری‌های سال 96 بعضاً تا 12 ساعت طول می‌کشید طرح نذر نان در مناطق محروم استان خوزستان از سوی فعالان جهادی برگزار می شود

دختر نوجوان اسطوره ایرانی شهیده "سهام خیام"

دوران دفاع مقدس دورانی بود که اغلب نام مردان به عنوان فاتحان و حماسه‌آفرینان جنگ در یادها مانده است و شاید کمتر از نقش زنان و به خصوص دختران شهید در این دوران مواردی یاد شده و بیشتر حضور بانوان شیردل ایران زمین در پشت جبهه‌ها روایت شده است؛ اما در میان این بخش از جامعه هستند شیرزنانی که در دفاع از خاک میهن به شهادت رسیده‌اند.

بخشی از تاریخ نانوشته جنگ تحمیلی در دل مردان و زنانی است که به اسارت دشمن درآمده بودند و یا دشمن به بهانه همزبانی با بومیان خوزستان، با امان‌نامه قصد فریب مردم عرب خوزستان را داشتند اما هیچگاه مردم فریب دشمن را نمی‌خوردند و در برابر تجاوزگری دشمن هر کاری که از دستشان برمی‌آمد انجام می‌دادند.

شهر هویزه جزو شهرهایی بود که توسط رژیم بعث عراق اشغال شد و چون اغلب مردم به دلیل مشغول به کار دامداری و کشاورزی بودند و به دلیل نبود وسایل ارتباطی، چندان در جریان اخبار جنگ در روزهای نخستین نبودند تا آنکه با اشغال شهر هویزه و عقب نشینی رزمندگان ایرانی از شهر و ورود نظامیان بعث، مردم پی به مسئله جنگ بردند و در مقابل این اشغالگری نظامیان بعثی لب به اعتراض گشودند.

در یکی از این اعتراضات در تاریخ 4 مهرماه 59 در حالی که همه مردان و زنان شهر، کودک و بزرگسال نسبت به رفتارهای اشغالگرانه نظامیان بعثی اعتراض کردند مورد آتش خشم و کینه دشمن قرار گرفتند و در این میان یک دختر نوجوان 12 ساله اهل هویزه، مورد اصابت گلوله مستقیم یک نظامی بعثی در ناحیه پیشانی قرار گرفت و به شهادت رسید.

این اتفاق سبب شد خشم مردم علیه اشغالگران چندین برابر شود و سبب بروز مقاومت‌های مردمی علیه اشغالگران و همراهی جوانان بومی خوزستان با رزمندگان برای بازپس گیری شهر شد چنانچه که درست 8 روز پس از آغاز عملیات آزادسازی خرمشهر موسوم به عملیات دفاع مقدس، شهر هویزه توسط رزمندگان و جوانان شهر آزاد سازی شد.

نوجوان دهه هشتادی شهید "علی لندی"

در طی یک ماه اخیر کمتر کسی در کشور پیدا می‌شود که نام علی لندی، نوجوان 15 ساله ایذه، که برای نجات جان زنان همسایه خود را به دل آتش زد و خود طعمه حریق شد را نشنیده باشد که علی فداکار لقب گرفته است و پس از تایید مقام معظم رهبری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پسر نوجوانی ایذه‌ای که در تاریخ 18 شهریورماه براثر نشت گاز مایع خارج شده از پیک نیک بروی بدن وی و سوختگی شدید 10 روز در بیمارستان بستری بود و در نهایت براثر شدت جراحات و ورود عفونت به داخل خون وی، در تاریخ 1 مهرماه 1400 به شهادت رسید.

این نوجوان قهرمان خوزستانی، که در گرما گرم بازی کودکانه خود با پسرخاله خود را داشت، صدا امداد طلبی زنان همسایه زندگی او را تغییر داد و درحالی که فکر کمک به آن تمام وجودش را پر کرده بود، بدون اندکی ترس خود ا به دل آتش زد اما خود طعمه قرار گرفت.

اکنون در چهلمین روز شهادت قهرمان ایذه‌ای، شهید علی لندی و همزمان با سالروز شهادت قهرمانان نوجوان خرمشهر شهید حسین فهمیده و شهید بهنام محمدی و همچنین شهید نواجوان سهام خیام، رمز و راز این ارق کمک به هم‌نوعان و از خود گذشتگی در وجود نوجوانان ایرانی در اذهان عمومی پدیدار گشته است و همه از جمله دویت و دشمن را مورد تحصین خود قرار داده است.

انتهای پیام/331/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوجوان 13 ساله بهنام محمدی حسین فهمیده خط مقدم روز شهادت بعث عراق علی لندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۲۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد

 حجت‌الاسلام علی اکبرپور ضمن یاد و خاطره شهدا و امام شهدا بیان کرد: دیروز سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام بود محضر همه ارادتمندان شهادت مولا را تسلیت عرض می‌کنیم و با نابودی صهیونیست روزی ما در روز قیامت فراهم شود.

وی ادامه داد: یاد و خاطر استاد مجاهد علامه بزرگ شهید مرتضی مطهری این رادمرد را گرامی می‌داریم در همین راستا هفته معلم را نیز گرامی می‌داریم به محضر همه معلمانی که به ما درس زندگی و زیستن را آموختند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه سلمان استان تصریح کرد: امید داریم معلمانی که سایه آنان بر سر ما است خداوند عمر باعزت برای آنان قرار دهد آنانی که همنشین اهل‌بیت هستند خداوند روحشان را شاد کند.

وی افزود: مجلس، مجلس رادمردان رادی است که رفتند تا ما بمانیم به نیابت فرمانده سپاه پاسداران خدمت همه حضار گران‌قدر خوش آمد عرض می‌کنم و صمیمانه سپاسگزار هستم.

اکبرپور اذعان کرد: مجلس به نام مردان مردی است من‌جمله محب علی فارسی، آنچه خوبان همه دارند در این شخصیت ویژه و در ستارگانی که اطراف این شخصیت نورافکنی می‌کنند وجود داشت.

وی ادامه داد: شهید محب علی فارسی معلم، شهید رزمنده، جانباز است و آخرین مدال با افتخاری که بر سینه این شهید و همه شهدا می‌درخشد مدال شهادتی است که بر جمیل این بزرگواران نورافشانی می‌کند.

 نماینده ولی‌فقیه در سپاه سلمان استان مطرح کرد: یاد و خاطره همه شهدایی که به‌ظاهر در میان ما نیستند؛ اما اثرات قطره‌قطره خون آنان امروز در دانشگاه‌های آمریکا مکمل و اروپا پیداست و مکمل دفاع مقدس و جان‌فشانی آنانی که از نفس افتادند تا ما نفس بکشیم آنانی که قد رعنایشان بر زمین سایه افکند.

وی افزود: آنانی که ایران اسلامی به پشتوانه آن گل‌های مطهر حرفی دارند که برای همه قابل‌شنیدن و قابل‌توجه است اگر هشت سال دفاع مقدس نبود و ده‌ها هزار شهید نبود قطعاً وعده صادق نبود.

اکبرپور گفت: اگر هشت سال دفاع مقدس نبود امروز اثرات آن را در دانشگاه و جوانان آمریکایی و اروپایی می‌بینیم همه لحظه‌به‌لحظه نفس افتادن مردان مردی است مثل حاج قاسم‌ها حاج محب‌ها و همه آنانی که ستاره هدایت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • روایتی از شوق همه‌جانبه معلم بروجنی در تربیت نسل آینده
  • کسب ۱۲۹ رتبه توسط دانش آموزان در جشنواره نوجوان سالم
  • تحلیلی راهبردی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • تحلیلی راهبردی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی
  • آموزش و پرورش طرح نماد را با جدیت بیشتری دنبال کند
  • یادواره شهدای اردیبهشت ماه قزوین برگزار می‌شود
  • شهادت نوزاد نجات یافته از شکم مادر شهید + فیلم
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • ۱۶۵ دانش آموزخبرنگار در اردبیل دوره های آموزشی را سپری می کنند
  • شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد