Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:16:19 GMT

ذخیرگاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۳۲۴۵

ذخیرگاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می‌شود

سید اسد الله هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در ۳۰ روستای  حومه پارک ملی دنا با جمعتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در حال اجرا است که تاکنون اهالی ۱۰ روستا از جامعه هدف این آموزش‌ها را با کمک کارشناسان و دوستداران محیط زیست آموخته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این طرح نحوه دفاع از خود در مقابله با گونه های چتر به خصوص پلنگ به روستاییانی که در حاشیه منطقه حفاظت شده دنا قرار دارند آموزش داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی عنوان کرد: با اجرای این طرح آموزشی در۲ سال گذشته تاکنون هیچ گونه پلنگی در منطقه حفاظت شده دنا کشته نشده است.

وی ابراز داشت: با کمک مستندسازان ۱۸ قلاده پلنگ در ۱۴ هزار هکتار از منطقه حفاظت شده دنا ثبت شده که این کار در کل کشور فقط در کهگیلویه

و بویراحمد انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پلنگ گونه چتر است که سبد غذایی متفاوتی از گوشتخواران، علف خواران، پرندگان گیاهان و حتی حشرات را دارد که مانند یک چتر از زیستگاه خود حفاظت می‌کند.
 گونه چتر در طبیعت کنترل کننده جمعیت علفخواران و گوشتخواران است و اگر نباشد بعضی از گونه‌ها بیش از حد مجاز بیشتر و یا کمتر می‌شوند.

قله دنا  بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد .

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان