Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@17:40:28 GMT

اقدامات تنبیهی و جریمه برای واکسن‌نزن‌ها

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۳۵۲۳

با کامل شدن ورود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن، میزان موردنیاز برای رسیدن به ایمنی جمعی تامین شده با این حال هنوز فقط ۶۲.۲ درصد مردم دوز اول را دریافت کرده‌اند و آمار واکسینه‌شده‌های کامل هم ۴۱.۵ درصد است.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: با عبور تعداد واکسن‌های موجود در کشور از مرز ۱۵۰ میلیون دوز، حالا همه چیز برای رسیدن کشور به ایمنی جمعی فراهم است؛ با این حال هنوز فقط ۶۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد مردم دوز اول را دریافت کرده‌اند و آمار واکسینه‌شده‌های کامل هم ۴۱.۵ درصد است؛ این یعنی باید سیاست‌های تنبیهی برای واکسن‌نزن‌ها جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر شود.

دیروز هفتاد و نهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد تا آمار کل واکسن‌های وارداتی از ۱۴۶ میلیون دوز عبور کند؛ این عدد را بگذارید کنار بیش از ۷.۵ میلیون دوز واکسن برکت و صد‌ها دوز واکسن ایرانی دیگر که مجوز اضطراری تزریق آن‌ها صادر شده است و جای تردید باقی نمی‌گذارد که هیچ کمبودی برای واکسینه‏شدن کامل نداریم.
باید ۷۰ میلیون نفر دو دوز واکسن بزنند

طبق اعلام دکتر پیام طبرسی، دبیرکمیته تخصصی تشخیص و درمان کرونا، برای رسیدن به ایمنی جمعی باید ۸۳ درصد جمعیت کشور (۷۰ میلیون از ۸۵ میلیون نفر) واکسینه شوند؛ هدفی که برای رسیدن به آن، به ۱۴۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و طبق آمار دیروز گمرک، کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اما هنوز تعداد تزریق‌کنندگان دوز اول ۵۲.۸ میلیون نفر و تعداد افراد واکسینه‌شده کامل ۳۵ میلیون نفر است؛ یعنی نصف ۷۰ میلیون هدف‌گذاری‌شده!

کدام استان‌ها ضعیف عمل کرده‌اند؟

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در تازه‌ترین گزارش آماری خود که هفته گذشته منتشر شد، میزان واکسیناسیون را به تفکیک استان‌ها اعلام کرد که کارنامه عملکرد آن‌ها (تا چهارم آبان) در میزان تزریق دوز‌های اول و دوم واکسن را به خوبی نشان می‌دهد.

عملکرد ضعیف: قم (۶۰ درصد دوز اول- ۳۳ درصد دوز دوم)، سیستان و بلوچستان (۶۳ درصد -۲۶ درصد)، کردستان (۶۴ درصد- ۳۴ درصد). در استان‌های البرز و خوزستان آمار واکسیناسیون دوز اول، زیر ۷۰ درصد بوده است.

عملکرد خوب: هرمزگان (۸۵ درصد دوز اول- ۵۰ درصد دوز دوم)، گیلان (۸۵ درصد-۳۵ درصد)، اردبیل (۸۳ درصد-۵۱ درصد)، مازندران (۸۳ درصد-۴۸ درصد). درصد واکسیناسیون دوز اول در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی و زنجان هم بالای ۸۰ درصد بوده است.

پلتفرم هوشمند مقابله با واکسن نزن‌ها در راه است

حالا مهم‌ترین موضوع، اجرای سیاست‌های جدی از جمله اقدامات تنبیهی و جریمه برای افزایش آمار واکسیناسیون در کشور است. اگرچه قرار بود از ابتدای آبان، حضور کارمندان و اصناف واکسن‌نزده در محل کار ممنوع شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد انگار جدیت کافی در این کار نیست و روال نظارت بر اجرای آن هم مثل همه نظارت‌هاست! حالا، اما همه منتظر اعمال محدودیت‌های بیشتری هستند که طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است به زودی اجرایی شود.

«حسین قاسمی» دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا دراین‌باره می‌گوید: «طبق طرحی که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، یک پلتفرم هوشمند در حال آماده‌سازی است که نظارت و کنترل این موضوع را انجام خواهد داد و می‌توان از آن در اجرای سیاست‌های تنبیهی برای واکسن‌نزن‌ها استفاده کرد». قاسمی تصریح می‌کند: «این طرح و پلفترم طی روز‌های آینده نهایی خواهد شد و جزئیات آن را منتشر خواهیم کرد».

باید محدودیت‌های فردی و جمعی واکسن نزن‌ها را تشدید کنیم

سیدمحمد میرسندسی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه می‌گوید: «واکسن‌نزن‌ها شامل گروه‌های مختلفی هستند؛ گروهی به دلیل برخی باور‌ها و اعتقادات، که بعضا متناقض با نگاه علما و مراجع تقلید هم هست، اعتقادی به واکسن ندارند. گروهی دیگر به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی تنها به فکر سیرکردن شکم خود هستند و واکسن زدن اولویتی در ذهن و ضمیرشان ندارد، برخی هم به دلیل بی‌اعتمادی از واکسن زدن خودداری می‌کنند».

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «طبیعتا برای گروه سوم باید فرایند اعتمادسازی را در پیش گرفت و برای گروه دوم هم سیاست‌های حمایتی موردنیاز است، اما در کل برای مواجهه با واکسن‌نزن‌ها لازم است در کنار سیاست‌های تشویقی، از سیاست‌های تنبیه و اجبار هم استفاده کرد، چراکه بی مسئولیتی این افراد تنها متوجه خودشان نمی‌شود بلکه همه جامعه را تهدید می‌کند». میرسندسی تصریح می‌کند: «در کنار محدودیت‌های فردی، از قبیل محروم شدن از خدمات و امکانات عمومی، باید سیاست محدودیت جمعی را هم در پیش بگیریم و مثلا در شهر‌هایی که میزان واکسیناسیون پایین است، محدودیت‌هایی مانند محدودیت رفت وآمد و کنترل در ایست و بازرسی‌ها، یا اجباری شدن انجام تست و ... را اعمال کرد.»

بیشتر بخوانید: نظر وزیر بهداشت در مورد واکسن برکت

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: واکسن کرونا ویروس کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واکسن کرونا ویروس کرونا واکسن نزن ها میلیون نفر میلیون دوز برای رسیدن دوز واکسن درصد دوز استان ها دوز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • چند درصد جریمه های رانندگی اشتباهی است؟ ؛ توضیحات مهم رئیس پلیس راهور