Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح الگوی مصرف مواد مخدر در کشور گفت: سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل مواد مخدر به کشور وارد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران پویا؛ حمید صرامی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته علمی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور، بیش از 90 درصد مردم، اعتیاد را مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور معرفی کردند، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد این دغدغه علمی برای آحاد جامعه، رسالت ما را در ستاد مبارزه با مواد مخدر سنگین‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: هر اقدامی که در این ستاد می‌خواهد صورت گیرد، بر اساس پژوهش انجام می‌شود زیرا ما نمی‌توانیم بدون یک رویکرد واقع‌بینانه نقشه راه مبارزه را ترسیم کنیم بر همین اساس در حوزه‌های مختلف، پژوهش‌های متعدد را انجام می‌دهیم تا دست‌اندرکاران چه در عرصه مبارزه با عرضه و چه در عرصه پیشگیری و درمان بتوانند اقدامات مؤثر را انجام دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با پژوهش‌های صورت گرفته، پی بردیم که سالانه 167 هزار میلیارد تومان خسارات و هزینه مستقیم و غیرمستقیم در پی معضل مواد مخدر به کشور وارد می‌شود که 24 هزار میلیارد تومان آن به دلیل مصرف مواد مخدر توسط معتادان و حتی درمان آنها است همچنین 18 هزار میلیارد تومان از رقم مذکور در هر سال توسط دولت برای مقابله و کاهش تقاضا سرمایه‌گذاری می‌کند.

ضربه 30 هزار میلیارد تومانی به شریان‌های اقتصادی قاچاقچیان در 3.5 سال اخیر

وی ادامه داد: 125 هزار میلیارد تومان از رقم مذکور نیز به جامعه به دلیل خسارت ناشی از طلاق، هزینه‌های بهره‌وری و کاهش سرمایه اجتماعی در پی معضل مواد مخدر سالانه به کشور تحمیل می‌شود.

صرامی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد کنیم لذا در سه سال و نیم گذشته، بیش از 30 هزار میلیارد تومان به شریان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شد و این کمک خواهد کرد تا بتوانیم کمر اقتصادی قاچاقچیان را بشکنیم تا در این عرصه موفقیت‌های بهتری برای کشور نائل شویم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته درباره بررسی وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در کشور، گفت: بر اساس آخرین بررسی‌ها، نرخ شیوع مواد مخدر در جامعه در سن 15 تا 64 سال، 5.4 درصد است حدود 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و 600 هزار نفر مصرف‌کننده غیرمستمر وجود دارد یعنی در کشور 4 میلیون و 400 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم.

میزان شیوع نرخ مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان متوقف شده است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه به هر میزان بتوانیم نرخ شیوع مصرف و ورود و بروز مواد مخدر  را در کشور کاهش دهیم، در امنیت و سلامت جامعه مؤثر است، عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات متعددی را عرصه پیشگیری انجام داده است، اکنون بیش از 8 میلیون و 500 هزار از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری قرار گرفتند و اقدامات آموزش و پرورش سبب شده تا میزان شیوع نرخ مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان متوقف شود که این دستاورد بسیار بزرگ در کشور است.

وی با اشاره به نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین جوانان و محیط‌های دانشجویی متذکر شد: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان 2.1 درصد و بین دانشجویان 4.7 درصد است.

به گفته صرامی، نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال و میانگین متوسط کشور 22.3 سال است. 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: خانواده‌ها باید نسبت به نظارت و کنترل به فرزندان خود بیشتر تعمق کنند و نباید در حوزه نظارت به فرزندان بگویند که فقط جامعه باید اقدام کنند بلکه والدین باید مداخلات مؤثر انجام دهند، همیشه می‌گوییم که والدین باید شبانه‌روز به سه سؤال پاسخ دهند، اینکه فرزند من اکنون کجا است؟ چه می‌کند؟ و با چه کسی است؟؛ خانواده‌ای که معتقد باشد نظارت فرزند، به آنها ارتباطی ندارد، می‌تواند شیوع مصرف مواد مخدر را برای فرزند خود رقم بزند.

این مقام مسئول با اشاره به الگوی مصرف مواد مخدر در کشور اظهار کرد: نخستین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوط به تریاک و خانواده آن (هروئین، شیره و سوخته تریاک) است و حدود 75 درصد از مصرف مواد مخدر در کشور را نشان می‌دهد.

گرایش به مصرف ماری‌جوانا بین جوانان و نوجوانان منجر به دغدغه جدی شده است

وی افزود: دومین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوطه به مواد مخدری همچون "ماری‌جوانا"، "حشیش"، "بنگ"، "گراس"، "علف"، سومین مربوط به هروئین و چهارم مربوط به شیشه است، در حقیقت تریاک الگوی نخست مصرف بوده اما در بین جوانان و نوجوانان، گرایش به ماری جوانا، منجر به بروز دغدغه جدی برای ما شده است.

صرامی ضمن تشکر از تمام سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد در رابطه با اقداماتی که درباره کاهش  شیوع مصرف مواد مخدر انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان فریب برخی باورهایی را که مخصوصاً در فضای مجازی و بین دوستان آنها مطرح می‌شوند، نخورند، به طور مثال عنوان می‌شود مصرف "گل" اعتیادآور نیست یا اینکه فرد با مصرف ماری‌جوانا و حشیش، لذت می‌برد بله این لذت کاذب به مصرف‌کننده منتقل می‌شود اما بسیار سریع می‌تواند شرایط روانی فرد را بهم بریزد و سندروم "بی‌انگیزشی" حتی خودکشی را در فرد فراهم کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: متأسفانه 85 درصد از افرادی که از اعتیاد رهایی پیدا می‌کنند، مجدداً عود مجدد پیدا کرده البته این خاص کشور ما نیست، در عموم کشورهای جهان نرخ بازگشت به اعتیاد حدود 80 تا 85 درصد است که البته عوامل متعددی دارد که یکی از آنها عدم جامعه‌پذیری است متأسفانه فرد وقتی سوء پیشینه مواد مخدر و اعتیاد دارد، دیگر جذب به کار نمی‌شود لذا ما اکنون در بازنگری قانون جدید دنبال این هستیم این موضوع را برای معتادان بهبود یافته حل کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته دوم مربوط به عدم جذب معتادان بهبودیافته توسط خانواده‌‌هایشان است یعنی هنوز آن برچسب و اَنگ اعتیاد به فرد بهبودیافته می‌چسبد و خانواده حاضر به پذیرش آنها نمی‌شود.

وی بیان کرد: نکته سوم نیز مربوط به جامعه است، جامعه باید بپذیرد که فرد بهبودیافته باید به زندگی مجدد برگردد لذا تمام تلاش در بحث معتادان بهبودیافته است این که بتوانیم در حوزه اشتغال، حرفه‌آموزی و جامعه‌پذیری اقدامات جدید‌تری انجام دهیم که با تدابیر دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این اتفاقات در حال رخ دادن است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: یکی از موضوعات ما در بحث علل گرایش به اعتیاد است، متأسفانه فقر الگوی غنی‌سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان یک عامل، بحث مشکلات روانی عامل دوم و نکته سوم مربوط به برخی از ساختارهای ناکارآمد در این رابطه است، طبیعتاً تمام ارکان نظام در پی این هستند که بتوانند در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات جدی‌تر بردارند اما نقش مردم، نقشی بی‌بدیل خواهد بود.

معتادان متجاهر زن بعد از بازداشت رها می‌شوند!/ کشف بیش از 2000 کیلوگرم مواد مخدر طی یک هفته در تهراناگر با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد نکنیم، سونامی مواد مخدر کشورهای اروپایی را از بین می‌برد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معتاد آسیب های اجتماعی قاچاق مواد مخدر مواد مخدر معتاد آسیب های اجتماعی قاچاق مواد مخدر مواد مخدر مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور شیوع مصرف مواد مخدر هزار میلیارد تومان اقتصادی قاچاقچیان مصرف مواد مخدر بین معضل مواد مخدر مقام مسئول دانش آموزان مصرف کننده ماری جوانا نرخ شیوع بین دانش بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۴۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان

اگر از علاقمندان به غذا خوردن هستید پس می‌دانید که سفر و غذا لازم و ملزوم یکدیگرند. یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه فرهنگ یک کشور، مزه کردن غذا‌های آن است و در این میان برخی از کشور‌ها به ارائه برخی از بهترین غذا‌های جهان شهرت دارند.

به گزارش روزیاتو، رده‌بندی زیر از کشور‌هایی با بهترین غذا‌ها در وهله اول به کمک کتاب‌های معروف «راهنمای رستوران و هتل میشلن» به دست آمده که با اعطای ستاره به آن‌ها به ارزیابی کیفیت غذا‌ها می‌پردازد. در مرحله بعد نیز نظرات کاربران در وبسایت‌های مختلف ازجمله سی‌ان‌ان و همچنین پلتفرم‌های گفتگو مانند ردیت و کورا در نظر گرفته شده است.

۱۰. کره جنوبی

آشپزی کره جنوبی در سطح بین‌المللی شهرت دارد و در لیست کشور‌هایی با بهترین کیفیت غذا در جهان در رتبه دهم قرار دارد. مانند بسیاری از غذا‌های آسیای شرقی، برنج جزء اصلی غذا‌های کره جنوبی است. کیمچی از موارد منحصر به فرد آشپزی در این کشور است و در اکثر خانواده‌ها مصرف می‌شود. برخی از غذا‌های کره جنوبی که در جهان معروف هستند عبارتند از: گوچوجانگ، بیبیم‌بپ و بولگوگی.

۹. سوئیس

حدود ۴۰۰ نوع غذا در سوئیس وجود دارد که در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی در میراث آشپزی سوئیس گنجانده شدند. یک فرد در این کشور سالانه نزدیک به ۱۱ کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند که سوئیس را به بزرگترین مصرف‌کننده شکلات در جهان تبدیل می‌کند. محصولات غذایی سوئیس بسیار متنوع و فراوان است، این کشور ۷۰۰ نوع پنیر، بیش از ۲۰۰ نوع نان و ۲۵۰۰ نوع انگور تولید می‌کند.

۸. انگلستان

غذا‌های بریتانیا به دلیل تجارت‌های این کشور با دیگر کشور‌ها به شدت تحت تأثیر غذا‌های سراسر جهان قرار گرفته است. غذا‌های بریتانیایی به‌طرز آشکاری از از غذا‌های بومی چینی، هندی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، آمریکایی، مکزیکی، اسپانیایی، تایلندی و ترکی تاثیر پذیرفته‌اند. بسیاری از اقلام غذایی بریتانیایی در سطح بین‌المللی محبوبیت یافته‌اند نظیر پای شپردز، پای سیب و اسکون. روستای چدار در سامرست نیز جایی است که پنیر چدار اولین بار در آن ساخته شده است.

۷. چین (ماکائو و هنگ کنگ)

غذا‌های چینی ازجمله معروف‌ترین غذا‌های دنیا هستند. کیفیت غذا در این کشور بی عیب و نقص است و چین دارای نزدیک به ۲۱۵ رستوران ستاره دار در «میشلن» است. غذا‌هایی مانند دیم سام و هات‌پات در میان غذا‌های چینی بسیار معروف هستند و در کشور‌های دیگر نیز رواج دارند.

۶. آلمان

غذا‌های آلمانی غنی و متنوع هستند، زیرا از مواد اولیه موجود در هر فصل در آن‌ها استفاده می‌شود. غذا‌های رایج در این کشور عبارتند از: براتوورست، کوفته سیب زمینی، کلم ترش، شنیسل و اشترودل. در طول جشنواره اکتبر این کشور، غذا و نوشیدنی آلمانی با شور و اشتیاق جشن گرفته می‌شود. Sauerbraten غذای ملی این کشور محسوب می‌شود.

۵. ایالات متحده

آشپزی آمریکایی یک آش شلم‌شوربای واقعی است، زیرا به دلیل عوامل زیادی مانند مهاجرت، تغییرات منطقه‌ای و تاثیرات فرهنگی تنوع گسترده‌ای دارد. ایالات متحده آمریکا بزرگترین کشور صادرکننده مواد غذایی در جهان است. در حالی که فرهنگ فست فود در این کشور بیداد می‌کند، دارای رستوران‌های با استاندارد بالاست و بیش از ۲۳۰ رستوران ستاره‌های میشلن را دریافت کرده‌اند.

۴. اسپانیا

اسپانیا به دلیل آب و هوای منطقه‌ای متنوع و تأثیرات فرهنگی، غذای بسیار متنوعی دارد. علاوه بر این، مادرید و بارسلونا به ترتیب ۵۳ و ۴۸ غذای بومی ارائه می‌دهند. غذا‌های اسپانیایی از مواد تازه و باکیفیت تشکیل می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و انواع مختلفی از غذا‌های دریایی، گوشت پخته شده، انواع پنیر و زعفران در غذاهایشان زیاد به کار می‌رود.

۳. ژاپن

غذا‌های ژاپنی به دلیل ارزش زیبایی شناختی، مواد اولیه تازه و طعم‌های متعادل شناخته شده است. در حالی که سوشی یک غذای معروف ژاپنی به حساب می‌آید، غذای ملی این کشور کاری با برنج است که در این منطقه بسیار مصرف می‌شود. سایر غذا‌های ژاپنی که معمولاً در کشور‌های دیگر موجود است عبارتند از: ساشیمی، سوپ میسو، ماچا و رامن. ماچا یک صادرات مهم مواد غذایی این کشور است و به ایالات متحده، چین، سریلانکا و هند عرضه می‌شود.

۲. ایتالیا

طبق یک مطالعه، غذا‌های ایتالیایی معروف‌ترین و پیتزا شاخص‌ترین و محبوب‌ترین وعده غذایی در جهان است. میراث آشپزی ایتالیایی غرق در آشپزی خانگی سنتی است که از مواد ساده، اما خوش طعمی مانند روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و ریحان استفاده می‌کند. روغن زیتون ازجمله صادرات مهم این کشور است.

۱. فرانسه

فرانسه در صدر فهرست کشور‌های با بهترین کیفیت غذا در جهان قرار دارد. این کشور دارای بیشترین رستوران‌های ستاره‌دار میشلن در جهان است که نشان‌دهنده تمرکز این کشور بر رستوران‌های با استاندارد بالا است. صدف و حلزون از بهترین غذا‌های لذیذ فرانسوی به حساب می‌آیند. فرانسه با مصرف ۲۱.۶۷ کیلوگرم به ازای هر نفر، سومین مصرف‌کننده سرانه پنیر در سال در جهان است. هنر آشپزی فرانسوی یکی از مهم‌ترین‌ها در جهان است و نقش عمده‌ای در آکادمی‌های آشپزی مدرن دارد.

دیگر خبرها

  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • دادستان کل کشور: به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نمی‌کنیم
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند