Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:34:09 GMT

زردچوبه در مقابله با ویروس کرونا کارایی دارد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۵۰۴۱

نتایج تحقیقات جدید نشان داد که ریشه زردچوبه و ترکیب زیست فعال آن یعنی کورکومین در مقابله با سندرم حاد تنفسی سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) کارایی دارد.

به نقل از مدیکال نیوز، محققان فعالیت خنثی‌کننده عصاره ریشه زردچوبه(محلول در آب)، کپسول‌های مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص را در برابر ویروس سارس-کوو-۲ در شرایط آزمایشگاهی در غلظت‌های غیرسمی بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه‌گیری بیماری کروناویروس که ناشی از گسترش ویروس سارس-کوو-۲ است، همچنان در سراسر جهان ادامه دارد. راهبردهای مختلف و واکسیناسیون میزان و شدت عفونت را کاهش داده است؛ با این حال در حال حاضر گزینه‌های درمانی محدودی برای درمان کووید ۱۹ در دسترس است.

داروهای گیاهی سنتی یک گزینه امیدوارکننده در درمان مکمل برای بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود و در این مورد ریشه زردچوبه(Curcuma longa) یکی از گزینه‌های محبوب است که با خواص ضد ویروسی قوی همراه است.

ترکیبات فعال آن شامل کورکومین(۷۵ درصد)، دمتوکسی کورکومین(۲۵ تا ۲۰ درصد) و بیس دمتوکسی کورکومین (پنج تا ۱۵ درصد) است که همگی دارای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های زیستی مانند آنتی‌اکسیدان، خواص ضد التهاب، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد تومور است.

فعالیت ضد ویروسی کورکومین در برابر انواع ویروس‌ها ازجمله ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV)، ویروس هپاتیتC (HCV)، آنفلوآنزای A و سندرم حاد تنفسی کروناویروس یک(SARS-CoV-۱) مشخص شده اما مطالعات کمی در حال بررسی نقش آن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.

سه ترکیبی که در این مطالعه برای کارایی آزمایشگاهی این ترکیبات در برابر سارس-کوو-۲ مورد آزمایش قرار گرفت شامل عصاره ریشه زردچوبه، کپسول مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص بود.

برای به دست آوردن عصاره ریشه محققان ریشه زردچوبه را به قطعات ریز تقسیم و برای حذف اجزای جامد آن را سانتریفیوژ کردند. آنان بیشتر مایع را با اولتراسانتریفیوژ خالص کردند.

کپسول تغذیه‌ای در دی متیل سولفوکسید(DMSO) حل شد و برای استفاده در محیط کشت رقیق شد. محققان گزارش کردند که یک کپسول حاوی ۶۴۰ میلی‌گرم پودر زردچوبه، ۱۰۵ میلی‌گرم عصاره زردچوبه(حاوی ۹۹.۹ میلی‌گرم کورکومین) و پنج میلی‌گرم فلفل سیا (حاوی ۴.۷ میلی‌گرم پیپرین) بود.

کورکومین خالص نیز به‌طور مشابه حل و رقیق شد.

محققان در این خنثی‌سازی سارس-کوو-۲ توسط عصاره ریشه زردچوبه محلول در آب، کپسول‌های مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص غلظت مورد نیاز برای خنثی‌سازی کامل ویروس را محاسبه کردند.

آنان دریافتند که غلظت‌های کم ۵۸.۶ میکروگرم در میلی‌لیتر از کپسول‌های مکمل محلول، ۱۵.۶ میکروگرم در میلی‌لیتر کورکومین و محلول با غلظت بالای ۱:۱۲۸ عصاره ریشه زردچوبه برای خنثی کردن قابل توجه سارس-کوو-۲ کافی است.

علی‌رغم توانایی زیستی کم و مشکلات حلالیت در آب، نتایج حاصل از این مطالعه کورکومین را به‌ عنوان یک ترکیب ضد ویروسی قوی در غلظت‌های پایین در برابر سارس-کوو-۲ برجسته می‌کند. محققان نشان دادند عصاره ریشه زردچوبه و کپسول‌های مکمل غذایی محلول همچنین کورکومین به‌طور موثر سارس-کوو-۲ را در مدل‌های کشت سلولی Vero E۶ و Calu-۳ خنثی می‌کنند.

در حالی که نتایج حاصل از انجام مطالعات بالینی در مورد ارزیابی مزایای کورکومین در درمان بیماران کووید-۱۹ مورد انتظار است اما نتایج این مطالعه فعالیت آن در برابر سارس-کوو-۲ در شرایط آزمایشگاهی برجسته می‌کند.

نتایجی این تحقیق مجددا تایید می‌کند که داروهای گیاهی مقرون‌به‌صرفه با فعالیت ضد ویروسی که به راحتی در سراسر جهان در دسترس است، گزینه‌های امیدوارکننده‌ای برای درمان تکمیلی عفونت‌های ویروسی مانند عفونت‌های سارس-کوو-۲ محسوب می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Viruses منتشر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول چشمه کوهرنگ آیت الله صافی گلپایگانی ابوالفضل ابوترابی طرح جهش تولید مسکن زردچوبه ویروس کرونا کارایی ربیع الاول چشمه کوهرنگ آیت الله صافی گلپایگانی ابوالفضل ابوترابی طرح جهش تولید مسکن کپسول های مکمل مکمل غذایی سارس کوو ۲ ضد ویروسی میلی گرم کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • این ادویه عمرتان را زیاد می‌کند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!