Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:44:34 GMT

نسیم خوش مضراب و دریای موسیقی

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۵۶۵۸

نسیم خوش مضراب و دریای موسیقی

عشق بی‌یار مُهنّا نَبوَد، یار کجاست؟ این مصراع را حنجره ۹۵ ساله پیر آواز و صیاد احوالات سوخته حالان، جاودان یاد رجبعلی امیری فلاح طوری خوانده در این آلبوم که انگار تمام زندگی سراسر شیفتگی و عاشقی و مشقت‌هایش را در آن بیان کرده و حالا وصف حال ماست.

 به برکت وسایل ضبط و رادیو چند دقیقه‌ای از آن روزگاران خوش را که در کنار یار وفاداری چون او سپری کردیم، باقی مانده و آبی است افشان بر خاطر سوخته ما در این سال‌های برهوت آینده که کم آن رفته و بیش آن باقی است! طی این سال‌ها چه درضبط و چه در رادیو و چه درصحنه و چه در حضور، سنتور رضا مهدوی با صدای آن پیر دانا دل، حالی یافته که با دیگرانش نشنیده و نبوییده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا مهدوی در آن روزهای جوانی شوری آتش‌زا داشت و احوالی چون آبشاران خروشان که در کنسرت‌ها و در بداهه‌نوازی‌های مجلسی غوغا می‌کرد و هوای پیرامونش را از طرب و طراوت می‌آکند. امروزه شاید گاه گاهی گریزی چابک در صحنه به یاد آن روزگاران مضراب می‌نوازد و عیان می‌کند که هنوزش آب در جوی جوانی است، ولی حال و هوایی دیگر و امیری فلاح دیگری باید که دوباره آن شور را برانگیزاند و... چه‌هاست در سر این قطره محال اندیش. این آوازهای استادانه با نوای دلبرانه سنتور خوش کوک و پرطنین درمایه سه‌گاه و گوشه مخالف سه‌گاه و مایه اصفهان را می‌شنویم تا مصداقی درخشان از اتحاد حنجره و مضراب را دریابیم. بعد از 20 سال که این را می‌شنویم، به مهدوی گفتم «ساز تو همیشه کوک است ولی حنجره این پیر کهنسال از ساز تو کوک‌تر... گویی که از او صدای درست را می‌گیری، نه او از تو.»
اولین ضبط امیری فلاح و مهدوی در رادیو ایران برنامه نوای آشنا اجرایی دلفریب بود از ترانه قدیمی گل پامچال و آواز دشتی که وقتی از رادیو پخش شد، در سال ۱۳۷۲ چه موجی از استقبال را برانگیخت که نشان از سلامت گوش مردمان آن زمان داشت و مثل امروز رسانه‌ها بیگانه نشده بودند با آواها و نغمه‌های اصیل موسیقی ایران و البته از این دست اجراهای محفلی و خصوصی و رادیویی با هنرمندان و استادان مهدوی همچنان دارد چرا که مرد هنرمند بداهه و لحظه و خلاقیت است. در انتهای آلبوم شیار دیگری با تار نوازی زنده یاد فریدون حافظی و آواز زنده یاد امیری فلاح ۷۵ ساله از سال ۱۳۵۴ که در برنامه «صبح جمعه با شما» امیری فلاح با معرفی از سوی زنده یاد استاد حسین ملک سنتورنواز به مجری برنامه به طور زنده پخش شده بود که در این آلبوم به‌دلیل ارادت مهدوی به هر دو استاد به یادگار آورده شده است. آری فراموش نکنیم بزرگان موسیقی سرزمین‌مان را که عده‌ای در گذشته و حال سعی در یادآوری نام و نشان و آثارشان در دوره‌های مختلف هستند. این صدا را از آن سال‌ها نیز مدیون هنرمندی عاشق همچون ساقی فرّخ رُخِ حافظ هستیم. در آخر گفتنی است شیرینی لحن آواز امیری فلاح در ادای واژه‌ها و بیان مفاهیم عاطفی اشعار مقوله‌ای کاملاً کیفی است و از دایره شرح و توصیف بیرون می‌شود. باید بارها و بارها این آلبوم را شنید و با بیان خوانندگان امروزی مقایسه کرد تا دریابیم چقدر از حضور سرراست و صمیمی در بطن کلمات، دور افتاده‌ایم و عادت به برودت بیان و اجراهای استودیویی شسته رفته و البته بی‌حس، برایمان تبدیل به معیار شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: امیری فلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» به نویسندگی دلارام موسوی و سروین کیانی با کارگردانی دلارام موسوی و تهیه‌کنندگی ژاله احمدی کبیر از اسفند ۱۴۰۲ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفته بود که برای دور دوم اجرا از ۱۷ اردیبهشت در تئاتر هامون به صحنه می‌رود.

سیما غلامی، محمدعلی براتی، علی حدادی، نیلوفر جبارزارع، علیرضا ولیپور، فرزانه سیری، محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» داستان زندگی ۲ خانواده است که در اثر جنگ جهانی دوم به هم گره می‌خورد.

پیش‌فروش این اثر نمایشی و دیگر اطلاعات اجرایی به‌زودی اعلام می‌شود.

کد خبر 6091077 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • برنامه «خط رو خط» از شبکه نسیم
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»