Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز سه شنبه ایرنا، این خواسته نخست وزیر معزول سودان در حالی مطرح شد که رسانه‌های عربی منطقه از برکناری «مبارک محمود» دادستان کل و هفت تن از قضات سودانی پس از صدور حکم آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان سیاسی وابسته به رژیم سابق "عمر البشیر" از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح سودان خبر دادند.

بنا به اعلام رسانه‌های عربی، دادستان سودان در حکمی، «ابراهیم غندور» وزیر خارجه سابق و «محمد حامد تبیدی» مدیر رسانه‌ پیشین سازمان امنیت و اطلاعات سودان و تعدادی دیگر از شخصیت‌های سیاسی وابسته به رئیس جمهوری برکنار شده این کشور از جمله «عمر نمر» فرماندار سابق خارطوم و «فتح الرحمن محمد ابراهیم ​​خالد محمد خیر» را از زندان آزاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته الجزیره فرمانده ارتش سودان همچنین دستور داده است تا اعضای رژیم البشیر که توسط "مبارک محمود" از زندان آزاد شدند به زندان بازگردانده شوند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان

«عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر برکنار شده سودان با انتشار بیانیه‌ای، تنها راه برون‌رفت از بحران ناشی از کودتا در این کشور که رد پای تل‌آویو در آن ملموس است را آزادی وزرای بازداشت شده و بازگشت دولتش به قدرت عنوان کرد.

بنا به اعلام وزارت اطلاع‌رسانی دولت برکنار شده سودان، حمدوک در منزلش در خارطوم با سفرای کشورهای «گروه سه‌گانه» شامل ایالات متحده، بریتانیا و نروژ، دیدار کرده است. او در این دیدار، با تاکید بر مشروعیت دولت انتقالی و تمامی نهادهای آن، افزوده است که آزادی وزرای بازداشت شده و ازسرگیری کار دولت با حضور همه اعضای کابینه تنها رویکرد عملی برای حل بحران کنونی ناشی از کودتا در این کشور است.

این در حالی است که ژنرال "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش سودان، هفته گذشته، همه نهادهای دولت انتقالی سودان را که با مشارکت ارتش و غیرنظامیان و به دنبال اعتراض‌های مردمی و سرنگونی دولت عمرالبشیر در سال ۲۰۱۹ تشکیل شده بودند، منحل کرد. نخست‌وزیر برکنار شده سودان، که هم‌زمان با وقوع کودتا بازداشت شده بود، یک روز بعد به خانه‌اش بازگردانده شد، اما او تاکنون در حبس خانگی به سر می‌برد.

طبق بیانیه وزارت اطلاع‌رسانی دولت برکنار شده سودان، حمدوک تاکید کرده است که نمی‌خواهد در طرح‌ها و برنامه‌های کودتاچیان هیچ نقشی ایفا کند و سودان باید به وضعیت پیش از کودتا بازگردد.

شورای امنیت سازمان ملل پنج شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای شورای امنیت از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران است.

اعضای شورای امنیت خواهان آزادی فوری افراد بازداشت شده توسط مقامات نظامی شدند. در این راستا شورای امنیت به بازگشت حمدوک به محل سکونت خود توجه کرده است.

جرقه تحولات جاری سودان چند هفته پیش با وقوع کودتای نافرجام این کشور زده شد و نظامیان حاکم بر سودان در قالب سناریویی از پیش تعیین شده و با ادعای ناکام گذاشتن کودتای قبلی، مقدمات ارعاب مردم را کلید زدند و بدین ترتیب زمینه برای کودتای فعلی در آستانه انتقال قدرت به غیرنظامیان فراهم شد.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده حمدوک بود.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

در همین حال، در چارچوب تلاش‌های ایالات متحده برای پایان دادن به بحران سیاسی در سودان، «جفری فلتمن» فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، بامداد سه‌شنبه وارد خارطوم شده است.

از سوی دیگر، «فولکر پرتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان، پس از دیدار با حمدوک گفته که  او گزینه‌های میانجی‌گری و راه‌های پیش روی سودان را بررسی کرده و سعی دارد در همراهی با دیگر طرف‌هایی که می‌توانند در حل بحران سیاسی سودان نقشی ایفا کنند، به تلاش‌های خود ادامه دهد.

در واکنش به نگرانی‌های داخلی و خارجی به ادامه حکومت نظامی، ژنرال البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان که اکنون ریاست حکومت را نیز در اختیار دارد، تاکید می‌کند که به انتقال قدرت به حاکمیت غیرنظامی متعهد است و انتخابات برای ژوییه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی‌ شده است.

با این حال، اعتراض‌های مردمی در سودان همچنان ادامه دارد و شهروندان این کشور در پایتخت و سایر شهرها برای ابراز مخالفت با کودتای ارتش پیوسته  تظاهرات می‌کنند و بازگشت دموکراسی و حکومت غیرنظامی در این کشور را خواستارند.

تحولات و اعتراض‌ها در سودان در حالی به قوت خود ادامه دارد که مقام های ارشد رژیم صهیونیستی از سفر مخفیانه یک هیات صهیونیستی در روزهای اخیر به خارطوم خبر داده‌اند.

به نقل از والانیوز، یک دیپلمات غربی اعلام کرده که یکی از افرادی که هیات اسرائیلی با آن دیدار کرده، «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان بوده است.

دقلو به عنوان فرمانده نیروهای سودانی که کودتای نظامی در این کشور را هدایت کرد درحالی با مقام های صهیونیستی دیدار داشته که جامعه بین المللی انجام کودتا در سودان به رهبری او را محکوم کرده و خواستار بازگشت عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور شمال آفریقایی بر سر کار شدند.

دقلو از معدود مقام های سودانی است که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافق است.  

چندین هفته  پیش از کودتا، دقلو با یک هیات نظامی به فلسطین اشغالی سفر کرد و با اعضای ارشد کارکنان امنیت ملی و دیگر مقام های دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو دیدار داشت.

رژیم صهیونیستی که به دنبال عادی سازی روابط با سودان است در برابر کودتای نظامی سکوت کرده و این نشان دهنده حمایت تل آویو از کودتای نظامی و حفظ ناآرامی در سودان است.

برچسب‌ها تل آویو سودان سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل خارطوم عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا عمر البشیر رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تل آویو سودان سازمان ملل متحد تل آویو سودان سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل خارطوم عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا عمر البشیر رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی دولت انتقالی کودتای نظامی بازداشت شده شورای امنیت برکنار شده سازمان ملل برکنار شد نخست وزیر شده سودان تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۶۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

به گزارش قدس آنلاین، امیرعبداللهیان در دیدار با حسین عوض وزیر امور خارجه سودان ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه این کشور، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به این کشور هستیم.

 امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند و سال ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

حسین عوض وزیر امور خارجه جدید سودان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از سودان، بر سابقه روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اهتمام کشورش به روابطی راسخ و ممتد با ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در بهترین سطح گسترش یابد.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور و بروز ناامنی و بی ثباتی توسط شبه نظامیان با دخالت و حمایت برخی دولت های خارجی و غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

خاطر نشان می شود حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در کشورهای مالی، گامبیا و سودان و نیز با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا دیدار کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته
  • امیرعبداللهیان: آماده کمک به بازگشت آرامش و ثبات به سودان هستیم
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • آموزش نیرو‌های واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • آموزش نیروهای واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری دو مقام اسرائیلی