Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش ایرنا، شهرستان دامغان یکی از شهرهای شاخص در زمینه تولید پسته در کشور است و در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان سمنان نیازمندی و فقدان حمایت‌های کافی از سوی مسوولان را بخشی از موارد و مشکلاتشان بیان کردند که تنها با توجه ویژه دولتمردان سیزدهم در سفر به استان سمنان حل می شود.

سطح باغ های پسته شهرستان دامغان در حال حاضر ۱۷ هزار هکتار و از این میزان ۱۴ هزار هکتار باغ‌های بارور است که به بازدهی اقتصادی رسیده و بقیه به صورت نهال و یا درختان با سن کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متوسط تولید پسته تازه در هر هکتار حدود ۳.۵ تن و عملکرد پسته تازه در سال‌های پربار تا حدود ۵۰ هزار تن در سال ثبت شده است.

شاهپسند، خنجری، عباسعلی، اکبری و احمد آقایی از مهمترین ارقام پسته شهرستان دامغان است که ۳۰ درصد پسته تولیدی در دامغان به صورت تازه فروشی و بقیه آن در واحدهای صنعتی و سنتی فرآوری و خشک شده و جهت عرضه در بازارهای داخلی و خارجی آماده می‌شود.

برداشت محصول پسته از باغهای شهری و روستایی دامغان همه ساله از تاریخ ۲۰ مردادماه آغاز می شود و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

آنچه که کام باغداران دامغانی را تلخ می‌کند، بی کیفیت بودن نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم و کود، فقدان ارائه تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت نشدن خسارت واقعی محصول در زمان سرمازدگی توسط سازمان های بیمه و نبود یک کارخانه پسته پوست‌کنی مجهز با امکانات لازم است که این موارد را می‌توان از مهمترین دغدغه‌های باغداران و پسته کاران دامغانی دانست.

ضرورت جذب نیروی کار بومی برای پسته چینی دامغان

یکی از باغداران شهر امیریه دامغان به ایرنا گفت: مسوولان مرتبط با بخش کشاورزی دامغان باید یک تعاونی به منظور تامین نگهبان و کارگر بومی برای فصل برداشت پسته ایجاد کنند تا ضمن استفاده از ظرفیت های منطقه، از ورود افراد غیربومی نیز به شهر جلوگیری شود. 

عباس تیموری بیان کرد: برداشت محصول پسته دامغان توسط افراد محلی، فرصتی ویژه برای کمک به اقتصاد شهرستان است که باید این ظرفیت مورد توجه مردم منطقه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: هر ساله برای برداشت محصولات باغ خود مجبور به استفاده از حدود ۱۵۰ نیروی کار هستم که با توجه به نبود نیروی بومی متعهد، از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنیم. 

تیموری ادامه داد: با وجود اینکه کارایی هر نیروی غیربومی، ۲ برابر نیروهای بومی است، در صورت متعهد بودن و پایبندی به قرارداد فصل برداشت، از حضور نیروهای بومی و محلی استقبال می‌کنیم.  

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نیازهای باغداران ایجاد فضا و شرایطی برای قراردادن نگهبان در باغات است تا جلوی سرقت محصولات در فصل برداشت گرفته شود. 

تیموری قیمت بالای کود و سموم و کیفیت پایین آن را از دیگر مشکلات پسته کاران دامغانی عنوان کرد و افزود: تعداد بسیار زیادی از باغداران از سم و کودهای تقویتی موجود در بازار راضی نیستند که نیاز است تا به همت جهاد کشاورزی، کارگاهی با حضور مزرعه‌داران و باغداران باتجربه برگزار شود تا ضمن افزایش دانش باغداران، بتوان کیفیت محصولات را نیز افزایش داد. 

این باغدار شهر امیریه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات دامغان در زمینه وجود صنایع تکمیلی و فرآوری مانند سورتینگ حرفه ای است چرا که کارخانه‌های پسته پوست کنی موجود کیفیت لازم را ندارند و روند کاری آنها پسته را تلخ و سیاه می‌کند، امید است با ارائه تسهیلات مناسب، زمینه ایجاد یک کارخانه مجهز در زمینه پسته پوست کنی، فرآوری، کورگیری، مغزکن و سردخانه ایجاد شود، زیرا ایجاد این کارخانه با امکانات کامل علاوه بر بالابردن کیفیت پسته تولیدی، می‌تواند تا حدود ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

مشکلات پسته کاران دامغان از سرقت محصول تا قوانین دست و پاگیر

یکی از باغداران دامغان به ایرنا گفت: آفت، سرمازدگی، کیفیت پایین کود و سموم و همچنین کمبود آب برای آبیاری از جمله مهم‌ترین مشکلات پسته کاران دامغان است که رفع آن نیازمند ارائه تسهیلات لازم است. 

مرتضی شوکت آبادی ادامه داد: با توجه به کمبود آب در منطقه، اجرای لوله گذاری و ایجاد استخر ذخیره آب کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری محصولات یکی از اقدام‌های مهم است که باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد. 

شوکت‌آبادی وجود قوانین دست‌وپاگیر را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و افزود: با توجه به رخدادهای هرساله مانند سرقت محصول پسته به خاطر ناامنی باغ ها، و سرقت ادوات و ماشین‌آلات، بسیاری از باغ ها نیازمند دیوارکشی، ایجاد خانه کارگر، اتاق نگهبانی و انبار است که به دلیل قوانین سختگیرانه، انجام این اقدامات غیرقانونی تلقی می‌شود که امیدواریم در این قانون ملی تجدید نظر شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از باغداران به دنبال جلوگیری از خسارت، باغ خود را بیمه می‌کنند در حالی که پس از بروز مشکلات، میزان خسارت و مبلغ پرداختی همخوانی ندارد و شرکت بیمه ای محصول را بیمه نمی‌کند بلکه هزینه تولید را بیمه می‌کند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک دهم خسارت است و امیدواریم نظارت لازم در این بخش نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد.

بی رغبتی جوانان به کشاورزی با حذف تخفیف بیمه تامین اجتماعی

دبیر نظام صنفی کشاورزی دامغان به ایرنا گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی، برداشتن تخفیف بیمه تامین اجتماعی کشاورزان طی ۱۳ ماه اخیر است که با این اقدام، رغبت کشاورزان جوان برای حضور در این بخش کاهش یافته است. 

محمدحسن اکبری ادامه داد: بدون شک کشاورزی دامغان به افزایش سطح علمی بهره برداران نیازمند است که برای این کار باید جوانان پای کار باشند. 

وی به مشکلات آبیاری باغات اشاره و اضافه کرد: با توجه به کم‌آبی و شرایط آب‌وهوایی دامغان، ایجاد استخر و اجرای طرح‌های نوین آبیاری باید در دستور کار وزارت کشاورزی قرار گیرد و در این راستا همکاری لازم توسط دولت در بخش لوله‌کشی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به صورت ویژه دنبال شود.

اکبری اظهار داشت: با توجه به ورود سم های بی کیفیت، بسیاری از پسته کاران از سم‌های سنتی استفاده می‌کنند که تأییدیه علمی ندارد، در این زمینه نیز باید افزایش کیفیت سموم داخلی در دستور کار قرار گیرد و روندی تدوین شود تا سموم با کیفیت در داخل کشور توزیع شود.

هزینه های بالای ایجاد سامانه های نوین آبیاری نیازمند حمایت دولت 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان در گفت‌وگو با ایرنا، به مشکلات پسته کاران اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه اجرای روش های نوین آبیاری و حمایت های کم دولتی در شرایط فعلی، شاهد کم شدن استقبال بهره برداران از اجرای طرح آبیاری نوین هستیم. 

علی‌اصغر امامیون ادامه داد: پیشنهاد می شود که یارانه های دولتی و حمایتی دولت به باغداران جهت اجرای طرح آبیاری حداقل به میزان ۲ برابر افزایش یابد تا سقف قانونی سهم دولتی به میزان ۸۵ درصد پوشش داده شود. 

وی اظهار داشت: شرایط و قوانین مربوط به امور آب موجب اجرای عملکردهای چندگانه در موضوعات نظارتی شده است که آب به عنوان مهم ترین عامل تولید، دغدغه های فراوانی برای باغداران به وجود آورده و اصلاح قوانین موجود در جهت حفظ حقابه بهره برداران ضروری است. 

تاثیر نوسان قیمت ارز بر قیمت نهاده ها 

امامیون تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پسته کاران دامغانی، مشکلات مربوط به فروش محصول پسته به دلیل شرایط تحریم ها، نوسانات قیمت ارز و اصرار به ورود ارز نیمایی و تعهدات ارزی است که موجب بی انگیزگی صادر کنندگان و انباشت پسته در انبارهای مختلف شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان بیمه محصولات را ناکارآمد می‌دانند و انتظار دارند که بیمه محصول جایگزین بیمه هزینه شود که امیدواریم برای تشویق باغداران به انجام بیمه و جبران خسارت ها، در ضوابط بیمه بازنگری شود. 

امامیون نوسانات قیمت ارز را عاملی برای ایجاد شرایط بی ثبات در تامین اقلام و نهاده‌های کشاورزی دانست و افزود: شرایط ناشی از بی ثباتی قیمت ارز، منجر به گرانی اقلام و نهاده های کشاورزی شده است که این امر، عاملی برای سوء استفاده و تقلب در تولید نهاده ها می شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: وجود قوانین دست و پا گیر جهت ایجاد خانه کارگری، اتاق نگهبانی و انبار به خصوص در اراضی و باغات فاقد سند رسمی و خرده مالکی امری مهم است که امیدواریم با اصلاح قانون، حمایت در جهت صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به منظور دیوارکشی و حصارکشی و بکارگیری امکانات امنیتی برای جلوگیری از سرقت انجام شود. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها پسته سید ابراهیم رییسی انجمن پسته ایران تولید داخلی برداشت محصول بازار محصولات کشاورزی فصلنامه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی دامغان پروندهٔ خبری استان سمنان میزبان نهمین سفر استانی رییس‌جمهوری تولید و رونق اشتغال استان سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها پسته وزارت جهاد کشاورزی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها پسته سید ابراهیم رییسی انجمن پسته ایران تولید داخلی برداشت محصول بازار محصولات کشاورزی دامغان شهرستان دامغان ارائه تسهیلات جهاد کشاورزی برداشت محصول دستور کار استان سمنان یکی دیگر محصول پسته قرار گیرد قیمت ارز نهاده ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند

امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان گفت: سلاح و قطب‌نمای بصیرت می‌تواند کشور را نسبت به تهدیدات بیگانگان بیمه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست مشترک با جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: مهمترین پایه پدافند غیرعامل، آگاهی‌بخشی در خصوص تهدیدات است، مردم همان‌طور که نسبت به زلزله و بلایای طبیعی از آمادگی لازم برخوردار هستند، باید نسبت به تهدیدات نرم دشمنان نیز آماده باشند که یکی از آنها به‌کارگیری جوانان مومن انقلابیِ دارای عزم و اراده در بخش‌های مختلف است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش همگانی برای مقابله با تهدیدات، افزود: خدا را به سبب وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره نسبت به تهدیدات پیش روی هشدار می‌دهند شکرگزاری می‌کنیم.

امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان، جذب جوانان به عرصه‌های مختلف دفاع از کشور را یکی از راهکارهای تقویت پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: در شرایطی که جوانان و دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ آمریکا خشم و انزجار خود را نسبت به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه بیان می‌کنند، لازم است فضای داخل کشور نیز در مسائل مختلف ملی و بین‌المللی از ظرفیت جوانان بهره‌مند شود.

مطیعی با اشاره به طراحی‌های پیچیده دشمنان برای اعمال جنگ نرم علیه ملت ایران، خاطرنشان کرد: الطاف خداوند در عرصه جنگ نرم نیز شامل نظام جمهوری اسلامی ایران شده است که نمونه‌های آن را در وقایع اخیر مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر فردی در هر جایگاهی باید به وظیفه خود به بهترین وجه عمل کند، تصریح کرد: سلاح و قطب‌نمای بصیرت می‌تواند کشور را نسبت به تهدیدات بیگانگان بیمه کند.

کد خبر 749417

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور