Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@10:49:49 GMT

مرکز پیوند کلیه در کردستان راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۷۱۱۰

مرکز پیوند کلیه در کردستان راه‌اندازی شد

به گزارش ایرنا، دکتر فرزین رضاعی روز سه شنبه در جلسه اشاعه و ترویج فرهنگ اهدای عضو در استان با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه در سنندج از وزارت بهداشت، تیم درمان، واحد فراهم آوری و پیوند اعضای معاونت درمان و اسری افرادی که در این امر خداپسندانه سهم بسزایی داشتند، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بخش پیوند اعضاء در بیمارستان‌های کردستان فعال نبوده و امکانات برداشت عضو افراد دچار مرگ مغزی وجود نداشت، افزود: افراد اهداکننده در کوتاهترین تایم ممکن به تهران اعزام می‌شدند و این امر مرگ قطعی در مسیر و تا حدودی شانس اهدای عضو را محدود می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی، پدیده مقدس، معنوی و مستلزم ارتقای آگاهی اجتماعی، فراهم کردن، تجهیزات پزشکی، فرهنگ‌سازی و رضایت خانواده اهدا کننده عضو است.

وی با بیان اینکه پیوند عضو یک عمل حیات‌بخش و تنها راه نجات بیماران نیازمند پیوند است، گفت: اهدای عضو نمود ایثار و فداکاری و این اقدام زیبای بندگان بخشنده، فرصت دوباره زیستن و نوید بخش ضرباهنگ خوش زندگی را به بیماران و خانواده‌های آنان می‌بخشد.

دکتر رضاعی یادآور شد: در فرایند اهدای عضو با تصمیم بهنگام و ارزشمند خانواده اهدا کننده عضو در سخت‌ترین لحظات زندگی به انسانی دیگر جانی دوباره می‌بخشد و امید به حیات مجدد را در وجود تازه نفسان بارور می‌سازد.

وی اظهار داشت: اگرچه اهدای عضو برای خانواده جانباختگان کار دشواری است اما همواره حس رضایت در کسانی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر است چراکه با این تصمیم آگاهانه جان بیماری را نجات داده و زندگی دوباره به وی بخشیده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، گفت: هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی و مراقبت از ارگان‌های وی در بیمارستان و همچنین هزینه پیوند اعضا به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بدن فرد اهداکننده بعد از عمل برداشت عضو به دقت ترمیم می‌شود و در هر نقطه‌ای از کشور که مدنظر خانواده باشد برای خاکسپاری تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اعتماد به تیم تایید کننده مرگ مغزی و اخذ تصمیم سریع و صحیح می‌توان جان بیماران نیازمند بیشتری را نجات داد و از خاکسپاری اعضای قابل پیوند فوت‌شدگان جلوگیری کرد.

رضاعی با بیان اینکه دارنده کارت اهدای عضو در ایران فقط جنبه فرهنگی دارد و رضایت خانواده شرط اول اهدای عضو است، افزود: بارها پیش آمده که به دنبال مرگ مغزی دارنده کارت،خانواده وی رضایت نداده و بیمار فوت کرده است لذادریافت کارت اهدای عضو نشان‌دهنده این است که فرد تمایل دارد اعضا و بافت‌های بدنش در زمان مرگ اهدا شود تا ادامه زندگی اجزای وجودش، نجات‌بخش زندگی دیگری باشد و در بیشتر موارد وجود کارت اهدای عضو، تصمیم‌گیری خانواده‌ها برای اهدای اعضای بدن عزیزانشان را راحت‌تر می‌کند.

وی بیشترین علت مرگ مغزی در کردستان را بر اثر تروما و ضربه به سر که ناشی از تصادفات جاده‌ایی است اعلام کرد و افزود: با وجود پیشرفت‌های حاصله در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور و به تبع استان کردستان همچنان این پدیده نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.

انجام ۴۷ مورد اهدای عضو در کردستان

مسوول واحد فرآوری و پیوند اعضا در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این جلسه گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۴۷ مورد اهدای عضو در استان انجام شده است و در این شرایط با وجود محدودیت‌های کرونایی امسال با موفقیت، پنجمین اهدای عضو نیز انجام شد.

شیدا خیراللهی با اشاره به جایگاه شاخص اهدای عضو در کردستان در مقایسه با شاخص کشوری گفت: میزان PMP (نسبت اهداکنندگان مرگ مغزی به جمعیت) در سال گذشته در کشور ۱۴.۲و در کردستان ۳.۲۲ بوده است که این شاخص در نیمه اول امسال در استان به ۴.۲ افزایش یافته است.

مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و حیات بیمار وابسته به دستگاهی است که در صورت جدا شدن از آن بعد از چند ثانیه فوت می‌کند.

اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه ها است ضمن اینکه برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

برچسب‌ها کردستان سنندج وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اهدای عضو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سنندج وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کردستان سنندج وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اهدای عضو اهدای عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اهدای اعضای بدن یک کودک اهل لالی به بیماران نیازمندخبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز جواد شریعتی اظهار کرد: «پارمیدا رضایی» دانش‌آموز 13 ساله شهرستان لالی بود که دچار مرگ مغزی شده بود، به بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافت. 

وی افزود: دو کلیه و کبد این دانش‌آموز که چند روز پیش بر اثر حادثه دچار مرگ مغزی شده بود، با تلاش همکاران بخش مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان و رضایت خانواده وی در بیمارستان گلستان اهواز به سه بیمار نیازمند عضو، پیوند داده شد.

شریعتی گفت: امید است مردم با رضایت به اهدای عضو، خیرات ماندگاری برای عزیزان از دست رفته خود بر جای بگذارند و با انجام این سنت حسنه، جان تعداد بیشتری از بیماران نیازمند را نجات دهند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • اهدای زندگی دوباره به ۴ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • پنجمین اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • حیات دوباره ۵ بیمار با اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد
  • اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید