Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:09:02 GMT

علت افزایش نرخ‌ تورم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۸۴۶۱

علت افزایش نرخ‌ تورم چیست؟

در سپتامبر ۲۰۲۱، شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP) در ایالات‌متحده ۶.۲ درصد و در اتحادیه اروپا ۳.۶ درصد افزایش یافت. همچنین برخی از کشورها در اروپا مانند آلمان، تورم بالاتر از متوسط را تجربه کردند.

به گزارش مشرق به نقل از ویفروم، بهبود اقتصادی به دنبال کاهش محدودیت‌های بیماری همه‌گیر کووید از آغاز سال ۲۰۲۱ در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته باعث افزایش قیمت کالا و خدمات شد و این وضعیت را مصرف‌کنندگانی ایجاد کرده‌اند که به دنبال رفع مشکلات دائمی مرتبط با کمبود موجودی کنونی هستند، زیرا اثرات همه‌گیری همچنان بر زنجیره تامین‌ جهانی تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

بی انضباطی‌های مالی دولت سابق به روایت همتی

در ماه سپتامبر، شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده که به صورت ماهانه توسط یورواستات (Eurostat) منتشر می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال قبل در اتحادیه‌ اروپا ۳.۶ درصد و در ایالات‌متحده ۶.۲ درصد افزایش یافت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات‌متحده) در ماه جولای اظهار کرد: متوسط تورم با افزایش قیمت مواردی مانند قیمت خودروهای دست‌دوم و کامیون افزایش یافته و همچنان با سرعت شگفت‌انگیزی در حال افزایش است.

وی افزود: برای بنزین افزایش قیمت چشمگیری ثبت شد و این محصول برخی از بزرگترین نوسانات قیمت را در همه‌گیری جهانی تجربه کرده است.

بر اساس محاسبات CPI اداره آمار کار که اندکی مثبت‌تر از Eurostat است، افزایش قیمت نان، شیر، سبزی تازه، برنج، غلات و ماکارونی نسبت به سال گذشته، در واقع کمتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی مانده‌است. با این حال، گوشت، تخم‌مرغ، میوه و روغن از هدف ۲ درصدی در محاسبه BLS (دفتر آمار نیروی کار) عبور کردند.

علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت اقامت دور از خانه، مبلمان و تلویزیون نیز با افزایش بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان تورم افزایش تورم علت افزایش قیمت ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۸۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۲۲۱ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲۵۸ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • قیمت طلا و سکه امروز 13 اردیبهشت 1403
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1403
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد