Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصاد پولی به بانکها توصیه کرد تا به ایجاد واحد مطالعاتی و برنامه ریزی در خصوص اقتصاد ارز دیجیتال اقدام کرده و مجوز لازم برای راه اندازی صرافی عملیاتی رمز ارزها را کسب کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرشاد پرویزیان، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است که  راه اندازی واحدی ویژه رمز ارزها و راه اندازی صندوق امانات رمزارزی با توجه به کارمزد متعارف برای بانکها می تواند سودآور آور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص در حوزه اقتصاد و رسانه، بر لزوم ایجاد واحد مطالعاتی و برنامه ریزی در خصوص اقتصاد ارز دیجیتال، اخذ مجوز برای راه اندازی صرافی عملیاتی رمز ارزها و نصب خودپردازهای تخصصی دارای قدرت مبادله پول جاری با رمز ارزها توسط بانکها تأکید دارد.

بخش اول نظرات وی را در این قسمت و بخشی دیگری از این نظرات را در قسمت دوم همین مصاحبه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم بخوانید.

در بانکداری دیجیتال، مبنای کار همان پول رسمی و جاری قابل انتشار توسط بانک مرکزی کشور است

از بانکداری دیجیتال و تعریفی از آن بگویید ؟

هنگامی که از بانکداری دیجیتال سخن می‌گویید موضوع همان ارائه خدمات بانکی بصورت الکترونیک است. بانکداری دیجیتال در واقع شکل تکامل یافته بانکداری الکترونیک فعلی در کشور است. در بانکداری دیجیتال در واقع شما هیچ شعبه فیزیکی از بانک و کارمندان و ساختمان‌های اداری نخواهید دید و همه امور بانکی جاری و فعلی شما از مراجعه برای افتتاح حساب تا تمامی خدمات بانکی به طور الکترونیک است.

همه این خدمات بانکی برپایه پول رسمی و جاری هر کشور ( فیات مانی Fiat money) است که البته به جای پول فیزیکی، همان داده‌های الکترونیکی بین حساب ها جابجا می شوند. به طور طبیعی رونق بانکداری دیجیتال، یا همان همراه بانک که درون گوشی‌های تلفن همراه افراد است به شدت موجب کاهش هزینه‌های اداری و خدماتی بانکی و احتمالا کاهش هزینه دریافت تسهیلات و خدمات بانکی و در نتیجه افزایش بهره وری بانکی خواهد شد. به طور خلاصه در بانکداری دیجیتال، مبنای کار همان پول رسمی و جاری قابل انتشار توسط بانک مرکزی کشور است.

راه اندازی واحدی ویژه رمز ارزها می تواند برای بانکها سودآور باشد

آیا در بستر بانکداری دیجیتال می توان به ارائه خدماتی در قالب رمز ارزها نیز اقدام کرد؟

اساسا موضوع بانکداری دیجیتال را نباید با موضوع رمزارزها دقیقا یکی دانست هرچند بستر و همپوشانی یکسان دارند. هنگامی که از رمز ارزها سخن می گویید، نوع پول کاملا متفاوت است که در همان محیط دیجیتال و شبکه اینترنت و بدون هیچ گونه تسلط بانک مرکزی و یا دولت‌ها استخراج می‌شود. حال با توجه به فضای اقتصادی و قانونی و بانکی هر کشور، شبکه بانکی می‌تواند نسبت به راه اندازی واحد رمز ارزها تصمیم بگیرد. راه اندازی چنین بخشی قبل از هر اقدام فنی و بانکی، نیازمند اخذ مجوزهای قانونی از بانک مرکزی و دولت است. هرچند جدا از مباحث قانونی و مدیریتی، با توجه به استقبال شدید فعالان این حوزه، راه اندازی چنین بخشی احتمالا برای بانک سودآور باشد.

بانکها واحد مطالعاتی و برنامه ریزی در خصوص اقتصاد ارز دیجیتال راه اندازی کنندبانکها برای اخذ مجوز برای راه اندازی صرافی عملیاتی رمز ارزها اقدام کنندبرای نصب و راه اندازی خودپردازهای تخصصی دارای قدرت مبادله پول جاری با رمز ارزها اقدام شود

چه پیشنهادی به بانک‌ها برای آمادگی برای ورود به این حوزه دارید، چه ملاحظاتی را بانک‌ها در این ارتباط باید در نظر داشته باشند؟

نخستین پیشنهاد به بانک‌ها راه اندازی سریع واحد مطالعاتی و برنامه ریزی در خصوص اقتصاد ارز دیجیتال است. کافی است به مفهوم سرعت در دنیای دیجیتال امروزی فکر کنید تا نظام بانکی متوجه شود همین فردا باید محققان و پردازشگران این واحد، پشت رایانه‌هایشان مشغول کار باشند. چرا که راه اندازی واحد مطالعاتی و آموزشی در این حوزه، چندان در گرو اخذ مجوز از بانک مرکزی نباشد.

پیشنهاد دوم، نحوه به کارگیری نیروی انسانی در این واحدهای مطالعاتی است که باید کاملا متفاوت با نظام جاری اداری و انسانی بانک‌ها باشد. ماهیت محیط کاری دیجیتال و اینترنتی در حوزه ارز دیجیتال، کارکرد جوانان خاص و شاید بی علاقه به بوروکراسی اداری بانکی جاری و بیشتر از نوع فعالیت‌های استارت آپی است.

همزمان با راه اندازی واحد مذکور، بانک‌ها می‌توانند رایزنی خود را با بانک مرکزی برای اخذ مجوزهای مربوطه شروع کنند و نخستین مجوز بهتر است در حوزه راه اندازی صرافی عملیاتی رمز ارزها و سپس نصب و راه اندازی خودپردازهای تخصصی دارای قدرت مبادله پول جاری با رمز ارزها باشد.

نیاز به راه اندازی جدی بخش مدیریت ریسک ارز دیجیتال در بانک است

نکته اساسی که بانک ها باید توجه کنند؛ در شرایط کنونی اقتصاد جهانی، حوزه ارز دیجیتال در صدر شرایط ریسک و مخاطره پذیری جهانی و نیازمند راه اندازی جدی بخش مدیریت ریسک ارز دیجیتال در بانک است.

هرچند این موضوع یا دغدغه مطرح است که وقتی بانک‌های ما به هر دلیل، چندان دارای قدرت مدیریت ریسک نقدینگی در شرایط اقتصادی جاری نبوده اند و گواه این مدیریت ریسک ضعیف نقدینگی، مطالبات کلان لاوصول است، چگونه می‌توانند به طور تخصصی در حوزه مدیریت ریسک ارز دیجیتال فعالیت کنند؟

6 توصیه به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی

اما پیش از شبکه بانکی باید به بانک مرکزی و نیز وزارت اقتصاد به عنوان متولی مدیریت بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی توصیه جدی به شرح ذیل داشت:

1-تعیین تکلیف دقیق و شفاف قانونی فعالیت در این حوزه

2-راه اندازی ساختار فنی یکپارچه قابل رصد نقل و انتقالات دیجیتال رمزارزها از جمله شبکه های صرافی و پرداخت‌های الکترونیک

3-تقویت تشکیلاتی حوزه رمز ارزها در قالب انجمن یا تشکل های قانونی و صنفی

4-راه اندازی واحدهای معاملاتی رمزارزها به عنوان یک بازار دارایی جدید در بورس و اوراق بهادار

5-تعیین مقررات قانونی نحوه معاملات رمزارزها در شبکه بانکی از جمله کارمزدهای مرتبط

6-ایجاد واحدهای بیمه ای مرتبط جهت امنیت اقتصادی بیشتر

البته به جز مبحث رمز ارزها، هنوز حتی در حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال، مشکلات فرهنگی و آموزشی به لحاظ کاربری مشتریان مشاهده می‌شود که در این زمینه کاربران و مشتریان بانک ها نیز شایسته است از فناوری جدید بانکداری دیجیتال استقبال کنند و البته نقش خود شبکه بانکی و بانک مرکزی در گسترش فرهنگ بانکداری الکترونیک نیز بسیار ضروری است.

راه اندازی صندوق امانات رمزارزی نیز با توجه به کارمزد متعارف برای بانک سودآور خواهد بود

آیا در صورت ورود بانک‌ها به حوزه رمز ارزها ممکن است سبب شود تا بانکها بتوانند به آنها سود داده و یا صندوق امانتی دیجیتالی به مشتریان خود اختصاص خواهند داد؟

بحث سود از دو ناحیه مطرح است نخست اینکه آیا چنین فعالیتی برای بانک سودآور است؟ در پاسح باید گفت حداقل بر روی کاغذ می‌دانیم میزان سودآوری هر فعالیتی با میزان ریسک آن مرتبط است و افزایش ریسک یعنی افزایش احتمال سود یا زیان که در مبحث قبلی در خصوص مدیریت ریسک این فعالیت گفته شد.

اما در مورد سپرده گذاری از نوع ارز دیجیتال در بانک نیز به طور طبیعی بانک باید به این سپرده ها سود متعارف داده و یا نیز بستر الکترونیکی مناسب نگهداری از جمله صندوق امانی را نیز فراهم کند. از آنجا که مقوله امنیت رمز ارزها و کیف پول الکترونیک یکی از مباحث اساسی حوزه رمز ارزها است، راه اندازی صندوق امانات رمزارزی نیز با توجه به کارمزد متعارف برای بانک سودآور خواهد بود.

پروتکل‌های امنیتی عملیات بانکی و درگاه‌های متناسب دوست‌دار مخاطب به ویژه مبتنی بر فناوری بلاکچین برای توسعه بانکداری نوین حیاتی است

از ضرورتها با توجه به تحولات تکنولوژیکی در حوزه بانکداری بگویید.

در اینجا بهتر است بر الزامات حیاتی فراهم شدن ساختار یک‌پارچه بانکداری الکترونیک core banking در بانک‌ها تأکید کنم. زیربنای دیجیتال شدن فعالیت‌های بانکی همین هسته عملیات بانکی یک‌پارچه است. به طور طبیعی سایر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و نیز پروتکل‌های امنیتی عملیات بانکی و درگاه‌های متناسب دوست‌دار مخاطب (user friendly) به ویژه مبتنی بر فناوری بلاکچین برای توسعه بانکداری نوین حیاتی است.

گفت وگو از : مریم سلیمی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بانکداری الکترونیک بانکداری دیجیتال برای بانک سودآور راه اندازی واحد ارز دیجیتال خدمات بانکی مدیریت ریسک رمز ارزها بانک مرکزی دارای قدرت شبکه بانکی اخذ مجوز بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

امتداد - در نشست روز دوشنبه مورخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور دکتر سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن و دکتر علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ایران، تفاهم‌نامه‌ همکاری‌های مشترک درخصوص توسعه خدمات‌رسانی به مشتریان منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، این تفاهم نامه با هدف توسعه همکاری های فیمابین در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ارائه محصولات بیمه‌ای به ویژه محصولات جدید و نوآورانه بیمه‌ای به متقاضیان، ارائه انواع تسهیلات و خدمات بانکی و سپرده‌گذاری وجوه بیمه مرکزی در بانک مسکن با رعایت قوانین و مقررات مربوط به امضا رسید.

افزایش رضایتمندی و خدمت‌رسانی حداکثری به مردم شریف ایران اسلامی با معرفی محصولات بانکی- بیمه‌ای
دکتر سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن در خصوص قرارداد همکاری فوق گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان، ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمت رسانی به ملت شریف ایران اسلامی و توسعه و گسترش تعاملات و همکاری‌های مشترک فیمابین نظام بانکی و صنعت بیمه کشور، تفاهم‌نامه‌ای درخصوص خدمت‌رسانی حداکثری به مردم شریف کشورمان از طریق ارائه محصولات بانکی – بیمه ای منعقد شد.
همچنین مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به تاثیر مثبت توسعه بخش مسکن بر رونق اقتصادی کشور گفت: توسعه بخش مسکن، تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی کشور دارد و ضرورت برنامه‌ریزی برای تحول و پیشرفت بخش مسکن در جهت تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) بر کسی پوشیده نیست. در واقع توجه به این بخش می‌تواند موتور محرکه بسیاری از بخش‌های اقتصادی و به حرکت درآمدن چرخ توسعه بسیاری از کسب و کارها و در نهایت اشتغالزایی برای جوانان این مرز و بوم باشد.
وی گفت: در تفاهم‌نامه مشترک فیمابین بانک مسکن و بیمه مرکزی، حوزه‌های همکاری بسیاری به ویژه در ارائه بسته‌های بانکی – بیمه‌ای به هموطنان در نظر گرفته شده است تا فرصت خدمت‌رسانی به مردم عزیز در این دو صنعت با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری فراهم شود.
دکتر حسینی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع بانک مسکن و توانمندی‌ها و مزیت‌های رقابتی شرکت‌های تابعه در حوزه‌های تخصصی مختلف، گفت: تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی دارای ابعاد مختلفی است و این همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله: بازار سرمایه، نظامات کارگزاری مالی، تنوع و نوآوری در محصولات و به طور کلی گسترش فعالیت و تعامل دو صنعت بانک و بیمه است.
وی ادامه داد: بانک مسکن با اتکا به شعار قرآنی خود (آیه ۸۰ سوره مبارکه نحل)، سعی بر ساخت مسکن به عنوان محلی امن، آرام و مقدس برای مردم عزیزمان دارد و رویکرد همه همکاران گرامی بانک مسکن این است که ما خادمان مردم هستیم و کار و خدمت ما به مردم، یک وظیفه و تکلیف الهی است.
مدیرعامل بانک مسکن افزود: امیدوارم به موجب این تفاهم نامه و عزم و اراده‌ طرفین بر توسعه همکاری‌های مشترک، بتوانیم با ایجاد هم‌افزایی میان دو حوزه اقتصادی مهم بانک و بیمه و ارائه محصولات نوین در این دو صنعت، شرایط و امکانات خوبی را برای خدمت به هموطنان عزیزمان فراهم کنیم.
دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، به تشریح اهداف عالی بانک مسکن و اقدامات اخیر در حوزه ساخت و ساز، شهرسازی با رویکرد تمدن‌‌سازی و استفاده از الگوی معماری ایرانی – اسلامی در کشور پرداخت و بر برنامه‌های این بانک در ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور و ساخت شهرهای ساحلی در بندرعباس با بهره‌گیری از به روزترین فناوری و معماری اصیل ایرانی تاکید کرد.

افزایش ضریب نفوذ بیمه با ارائه محصولات بانکی- بیمه ای به آحاد مردم
دکتر علی استادهاشمی مدیرعامل بیمه مرکزی نیز به خبرنگار هیبنا گفت: بانک مسکن ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صنعت بیمه کشور و بیمه مرکزی دارد. این بانک وظیفه محور با تعدّد مشتریان، فرصتی است که بتوانیم خدمات بیمه‌ای را به مشتریان این بانک ارائه کنیم و افزایش ضریب نفوذ بیمه و بهره‌گیری مردم از خدمات بیمه‌ای را رقم بزنیم.
مدیرعامل بیمه مرکزی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه، مباحثی اعم از محصولات بیمه‌ای – بانکی، سرمایه‌گذاری برای تامین مسکن کارکنان بیمه مرکزی و همچنین افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بانک برای ارائه محصولاتی جهت کمک به آحاد مردم مطرح است.
وی گفت: ارائه محصولات به اقشار مردم یکی از جهات مهم این همکاری مشترک خواهد بود که در این حوزه، محصولات نوین بانکی – بیمه‌ای و سایر محصولات موجود بیمه به متقاضیان ارائه می‌شود و آنها می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
استادهاشمی ادامه داد: از سوی دیگر، همکاری با بانک مسکن به دلیل فعالیت در حوزه تخصصی مسکن، ضریب استفاده از محصولات بیمه در بخش ساختمان اعم از: بیمه آسانسور، بیمه عیوب پنهان ساختمان و بیمه‌های مسئولیت برای سازندگان را افزایش خواهد داد.
مدیرعامل بیمه مرکزی در پایان گفت: همکاری بیمه مرکزی و صنعت بیمه کشور و بانک مسکن می‌تواند راه‌های زیادی را برای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد کند. تلاش ما بر این است که این برنامه‌ها در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد و امیدواریم که با پیگیری و اقدام به موقع، بتوانیم ظرف چند ماه آتی، این خدمات و محصولات را به مردم معرفی کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی