Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:41:47 GMT

فوت ۲ هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۰۳۸۳

فوت ۲ هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی خوزستان

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، شکراله قاسمی با تسلیت به خانواده این دو هنرمند و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی خوزستان و کشور افزود:پیشکسوتان صنایع‌دستی نقش مهمی در افزایش تولید ملی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم مردم این سرزمین دارند. این هنرمندان ارزشمندترین دارایی هنری این دیار چهارفصل محسوب می‌شوند که با دستان خود، زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کنند و این هنر باستانی را به‌ خوبی به نسل جوان انتقال می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های هنری و شخصیتی استاد مراد رکابی گفت: این هنرمند مس‌گر، یکی از استادکاران نام‌آشنای این رشته در شهرستان شوشتر بود که فعالیت‌های مختلفی را با این فلز قدیمی و تاریخی انجام می‌داد و ظروف متعددی را با فلز مس پدید آورد. وی از نظر آشنایی با فنون کار صنعتگری، استادکاری شایسته، باشخصیت و برگزیده بود که سال‌های طولانی در مجموعه تاریخی افضل شوشتر به حرفه مس‌گری مشغول بود.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: از مهمترین ویژگی‌ استاد رکابی علاوه بر کار و هنر، ایمان، انصاف و اخلاقیات او بود. مرحوم رکابی انسانی بسیار وارسته، خوش‌اخلاق، خوش مشرب و مردم‌دار بود و بسیاری از افرادی که برای فعالیت‌ پژوهشی و مطالعاتی در حوزه صنایع‌دستی، به شوشتر می‌رفتند، سری هم به این استاد می‌زدند و او نیز همواره با گشاده‌رویی با آنان برخورد می‌کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه همزمان با درگذشت استاد رکابی، استاد عیدی طوبائی از هنرمندان صنعت بافندگی شوشتر نیز دارفانی را وداع گفت ادامه داد: استاد طوبائی متولد ۱۳۰۹ بود و تقریبا بیشتر عمر خود را صرف هنر بافندگی کرده بود.
قاسمی اضافه کرد: استاد طوبائی در بافت انواع و اقسام پارچه‌ها از ملافه، لُنگ و متقال گرفته تا احرام، چفیه و پارچه وطنی تبحر داشت و انسانی شریف، محترم، بادانش و فعال در حوزه تخصصی خود بود. او، پیر استادان این کار در شوشتر بود که متاسفانه از نعمت وجودش محروم شدیم.

استاد مراد رکابی و استاد عیدی طوبایی ازهنرمندان و پیشکسوتان در رشته مسگری و بافندگی شهرستان شوشتر بودند که با فعالیت در این رشته ها نقش مهم و تاثیرگذاری در حفظ و ماندگاری این رشته‌های صنایع دستی در خوزستان داشتند.

برچسب‌ها گردشگری خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خوزستان اهواز گردشگری خوزستان اهواز صنایع دستی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه ای شهدای هفتم تیر شاهرود در گالری سیب مجتمع فرهنگی و هنری مهر ارشاد اسلامی با حضور مسئولان شهرستانی گشایش یافت.

مسئول نمایشگاه صبح سه شنبه و در جمع خبرنگاران همزمان با صبح سه شنبه در گالری سیب ارشاد اسلامی شاهرود بیان کرد: تابلو فرش، گواش، نقاشی، بافت گلیم و جاجیم و دست بافت ها در زمره آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایش است.

معصومه بزرگمهر بیان کرد: این نمایشگاه از آثار ۵۵ دانش آموز هنرستان فنی و حرفه ای هفتم تیر شاهرود تشکیل شده که در پایه های دهم یازدهم و دوازدهم گرایش فرش تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اثر در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شده است، ابراز کرد: این نمایشگاه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ به روی علاقمندان به صنایع دستی به خصوص دست بافت ها و تابلو فرش باز است.

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه‌ای شهدای هفتم تیر شاهرود تلاش دارد که صنایع دستی را با هنرها و سلیقه های نسل امروز تلفیق و تاثیرگذاری بیشتری را در بین مخاطبان داشته باشد.

کد خبر 6092804

دیگر خبرها

  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد