Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@14:13:08 GMT

تاثیر بالای واکسن کرونا بر روی بهبودیافتگان

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۰۸۲۴

تاثیر بالای واکسن کرونا بر روی بهبودیافتگان

 

 

به گزارش تابناک از ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، جزئیات این مطالعه که بر روی حدود دو هزار نفر از کادر درمان انجام شده در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

«آرون مایلستون»(Aaron Milstone) نویسنده اصلی این مقاله و اپیدمیولوژیست کودکان در مرکز کودکان جانز هاپکینز می‌گوید: این یافته‌ها به درک بهتر ما از نحوه‌ی عملکرد سیستم ایمنی در برابر سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس یافته‌های قبلی واکسن حتی اگر باعث بروز عوارض جانبی نشود کارایی دارد.

دو واکسن مبتنی بر آران‌ای پیامرسان(mRNA) که در این تحقیقات مورد ارزیابی قرار گرفتند، باعث آشنایی سیستم ایمنی با پروتئین S۱ که جزئی از ترکیبات گیرنده‌های روی ویروس سارس-کوو-۲ هستند، می‌شوند.

این گیرنده‌های «اسپایک» امکان اتصال ویروس به سلول‌های سالم را فراهم می‌کنند و ویروس بدین وسیله سلول را آلوده می‌کند.

ایمونوگلوبولین جی که نوعی پادتن است در نتیجه‌ی تحریک سیستم ایمنی با پروتئین S۱ فعال می‌شود و ذرات ویروس را خنثی می‌کند و از عفونت به وسیله ویروس سارس-کوو-۲ جلوگیری کرده یا دستکم شدت بیماری را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان هزار و ۹۶۰ نفر از کادر درمان بیمارستان جانز هاپکینز که هر دو دوز واکسن فایزر-بیو ان تک یا مدرنا دریافت کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. ۷۳ نفر از این افراد پیش از دریافت دوز اول به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و تست پی‌سی‌آر آن‌ها مثبت شده بود. این ۷۳ نفر به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که ۹۰ روز یا کمتر پیش از تزریق دوز اول واکسن به بیماری مبتلا شده بودند و گروهی که بیش از ۹۰ روز از بیماری آنها هنگام تزریق واکسن گذشته بود.

پس از احتساب نوع واکسن، سن و جنسیت، محققان سطوح آنتی‌بادی را در افرادی که پیش از دریافت واکسن به بیماری مبتلا شده بودند و گروهی که نشده بودند طی بازه‌های زمانی یک، سه و شش ماه پس از تزریق دوز دوم با یکدیگر مقایسه کردند. علاوه بر آن این موارد در دو گروهی که به ویروس آلوده شده بودند نیز بررسی شد.

«دیانا ژونگ»(Diana Zhong)، رهبر این تحقیقات می‌گوید: ما دریافتیم که افرادی که سابقه ابتلا به بیماری داشتند و واکسن دریافت کرده بودند نسبت به گروهی که تنها واکسن دریافت کرده بودند، سطوح آنتی‌بادی بالاتری دارند. این میزان یک ماه پس از تزریق دوز دوم ۱۴ درصد بیشتر، سه ماه پس از تزریق ۱۹ درصد و شش ماه پس از دوز دوم ۵۶ درصد بیشتر بود.

وی افزود: افرادی که بیش از ۹۰ روز از ابتلای آنها می‌گذشت یک ماه پس از دریافت دوز اول ۹ درصد و سه ماه پس از آن ۱۳ درصد آنتی‌بادی بیشتری نسبت به گروه دیگر که فاصله دوز اول آنها و بیماری ۹۰ روز یا کمتر بود، داشتند.

«مایلستون» می‌گوید: این بدان معناست که فاصله طولانی‌ بین ابتلا و دریافت واکسن می‌تواند پاسخ آنتی‌بادی را افزایش دهد.

وی گفت: برای تشخیص آنکه آیا پایداری ویروس در افراد واکسینه شده‌ای که پیش‌تر به بیماری مبتلا شده‌اند به تعداد دفعات مواجهه با ویروس ارتباط دارد یا خیر باید مطالعات بیشتری انجام شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول چشمه کوهرنگ آیت الله صافی گلپایگانی ابوالفضل ابوترابی طرح جهش تولید مسکن میمون واکسن کرونا ربیع الاول چشمه کوهرنگ آیت الله صافی گلپایگانی ابوالفضل ابوترابی طرح جهش تولید مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۰۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی