Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-29@10:36:36 GMT

مهدوی‌کیا؛ یک سرمربی جدید در فوتبال ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۰۹۶۹

مهدوی‌کیا؛ یک سرمربی جدید در فوتبال ایران

سه پیروزی ایران در رقابت‌های مقدماتی آسیا اولین تجارب سرمربیگری مهدی مهدوی‌کیا ستاره سابق تیم ملی است.

به گزارش "ورزش سه"، این شروع جدی دوران مربیگری جدی کسی است که در سال‌های گذشته پیشنهادات مختلفی را برای انجام این کار رد کرده بود؛ چه سرمربیگری پرسپولیس، چه حضور در پست‌هایی مدیریت عامل یا عضو هیئت مدیره؛ با این حال او دومین شغل مهمش در فوتبال را از جایی آغاز کرد که به آن علاقمند بود، یعنی فوتبال پایه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهدوی‌کیا پس از دوران بازیگری آکادمی کیا را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز حضور بازیکنان بااستعداد پایه در فوتبال ایران است و تنی چند از ستاره‌های آینده ایران در حال حاضر به عضویت این تیم در آمده‌اند و حتی ممکن است خیلی زود به کشورهای اروپایی ترانسفر بشوند.

 

مهدی مهدوی‌کیا که حالا نزدیک به شش سالی هست که در رده پایه مشغول کار جدی است، در این مدت در تیم هامبورگ و در کادر فنی جوانان این باشگاه معروف نیز عضویت داشته و به کسب تجربه مشغول بوده است. همچنین او در این اوقات با کنترل از راه دور مسائل آکادمی را هم پیگیری می‌کرده؛ کاری که البته با وجود تحسین‌های بسیار، حاشیه‌های مختلفی را نیز برای این چهره شناخته شده فوتبال ایران به همراه داشته است.

 

 

 

اما انتخاب مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم امید نقطه عطفی در کارنامه ورزشی اوست و او که پیش از این در یک شرایط رقابتی و دشوار هدایت تیمی را برعهده نداشت، چالش ایجاد یک تیم جدید در رده زیر 23 سال را پذیرفت و در اولین گام نیز موفق به صعود به همراه تیم ملی با سه پیروزی از تاجیکستان شد؛ آن هم در مسابقات دشواری که تاجیک‌ها عرصه را بر ما تنگ کرده بودند.

 

مهدوی‌کیا مربی‌ای است علاقمند به بازی تهاجمی و پرس‌های شدید روی خط دفاعی حریف و همچنین با توجه به سابقه خوبی که دارد، قادر بوده در این رده سنی رابطه بسیار خوبی با بازیکنان و ستاره‌های تیم برقرار کند و این علاقه دو طرفه بین او و بازیکنان کاملا پیداست. این بازیکنان زیر نظر مربیگری چهره ای هستند که البته هنوز در کوران یک رقابت سخت و طولانی قرار نگرفته، تا مثل اغلب مربیان از استرس و فشار ناگهان پیرتر از چیزی که هست به نظر بیاید.

 

البته مهدوی‌کیا که به نظر در ابتدا چندان هم مایل به حضور در تیم امید نبود، از زمان پذیرش مسئولیت فنی این تیم، کار خود را جدی انجام داده و با دعوت از اکثر بازیکنان شاخص این رده سنی در ایران و غربال آنها تیمی را ساخته که بازیکنانش احتمالا در یکی دو فصل آینده، تنی از چند از ستاره‌های فوتبال ایران خواهند بود؛ بازیکنانی که قبل از این کمتر اسمشان را شنیده بودیم؛ از مهدی لموچی و حسین نخودکار تا میلاد کر، محمد خدا بنده‌لو و ... البته مورد استثنایی این جمع یاسین سلمانی پدیده سپاهان بود به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شود و یک جوان نام آشنا و درخشان است؛ کسی که مسابقات با از دست دادن یک پنالتی مقابل نپال شروع شد، اما در بازی با هت‌تریک در بازی آخر ارزش‌های فوق‌العاده خود را نشان داد.

 

 


در این تورنمنت مسابقات ایران به جز بازی آخر پخش مستقیم نداشت و بنابراین ارزیابی چندان دقیقی از روند کاری تیم انجام نشده، اما کسب سه پیروزی در شرایط سخت در هر حالتی واجد ارزش‌های بسیاری است. البته با صعود از این مرحله و انجام اردوهای مقطعی و رسیدن به هماهنگی بیشتر، احتمالا باید شاهد شرایط تیمی به مراتب قوی‌تر برای تنه زدن به بزرگان آسیا باشیم.

 


نکته جالب مهدوی‌کیا این است که او به نسبت تمام ستاره‌های 98 که هر یک به نوعی در کار مربیگری حضور داشته و دخیل بوده‌اند، آخرین نفری است که به این جمع می‌پیوندد. الان از لیست 23 نفره آن تیم، تقریبا هیچ بازیکنی نیست که روی صندلی مربیگری ننشته باشد، اما مهدوی‌کیا صبورتر و با گام‌های کوچک‌تر این مسیر را پیموده و حالا در جایی قرار گرفته که شاید نوید تولد یک مربی جدید را در فوتبال ایران را داده باشد. البته از نظر عنوان شغلی این اتفاق قبل‌تر افتاده، اما وقتی در مورد مربی صحبت می‌کنیم، بیش از هر چیز موجودیت کیفی آن فرد برایمان اهمیت دارد؛ فاکتوری که دوست داریم در بالاترین و بهترین شرایط ممکن خصوصیتش را در سرمربی تیم امید کشف کنیم.

 

تیم امید ایران مهدی مهدوی کیا (سرمربی)

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: تیم امید ایران مهدی مهدوی کیا سرمربی فوتبال ایران مهدوی کیا تیم امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: هیچوقت از پنالتی‌ها خوشم نمی‌آمد

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران گفت: نکته عجیبی که برای اولین بار در فوتسال دیدم این بود که بازیکنان ازبک خودشان را روی زمین می‌انداختند.

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران اظهار داشت: بازی در آسیا سخت و نزدیک شده است. من حس خوبی به پنالتی ها ندارم.

 وحید شمسایی در نشست خبری پس از بازی با ازبکستان گفت: قبل از هر چیز این پیروزی را به مردم تبریک می‌گویم، ما الان در فینال هستیم و منتظر هواداران تایلندی تا یک بازی پرشور را مقابل هم برگزار کنیم.

وی گفت: بازی را خودمان برای خودمان سخت کردیم، در شرایطی که برتری داشتیم گل خوردیم، این قشنگی این رشته است و نشان می‌دهد که چقدر فوتسال در آسیا سخت و نزدیک شده است. 

شمسایی گفت: وقتی ازبکستان یکی از بهترین مربیان جهان را به خدمت می‌گیرد، سرمایه‌گذاری می‌کند و میزبان جام جهانی می‌شود یعنی باید بپذیریم همه دنبال بهترین موقعیت در فوتسال آسیا هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه احساسی دارد که به عنوان بازیکن و سرمربی فینال جام ملت‌ها را تجربه کرده، گفت: تجربه خوشایندی است، ما دو سال پیش در عین شایستگی قهرمانی را از دست دادیم ولی همیشه از اینکه بازی به پنالتی کشیده شود حس خوبی ندارم، برای همین طبیعی بود که حساسیت بسیار زیاد بازی را تجربه کنم. مهم این است که حالا در فینال هستیم.

شمسایی ضمن تحسین بازیکنان ازبکستان گفت: نکته عجیبی که برای اولین بار در فوتسال دیدم این بود که بازیکنان ازبک خودشان را روی زمین می‌انداختند، در فوتبال دیده بودم ولی در فوتسال نه. تعجب کردم وقتی بازیکنان این تیم می‌توانند به این خوبی بازی کنند، چرا این کار را کردند.

دیگر خبرها

  • اعلام ترکیب تیم ملی دختران زیر ۱۸ سال ایران برابر قرقیزستان
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • دو ستاره خارجی لیگ برتری در سبد خرید تابستانی پرسپولیس
  • نیکبخت کاندیدای خوش‌پوش‌ترین مربی ایران (عکس)
  • مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان مسلمان شد
  • پیام قلعه‌نویی به تیم ملی فوتسال
  • پیام قلعه‌نویی به تیم ملی فوتسال: مطمئنم با جام برمی‌گردید
  • شمسایی: هیچوقت از پنالتی‌ها خوشم نمی‌آمد
  • مورایس: بازی‌های حذفی هیچ‌گاه آسان نیست
  • شمسایی: بازی در آسیا سخت و نزدیک شده است