Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ادامه روند برنج‌کاری در مناطقی مانند استان فارس که با بحران بی‌آبی مواجه هستند، گفت: فارس منطقه‌ای بود که از قدیم بسیار روی کشت آبی و دیم متمرکز بود و در این استان کشت پرمصرف نداشتیم. در حال حاضر کشت گسترده‌ای از برنج در این استان صورت گرفته و منابع آب را مصرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی در استان خوزستان و اصفهان طبق گزارش‌ها کشت برنج بسیار گسترده است.

تجریشی گفت: ما به این شکلِ کشاورزی، با دست خودمان، در حال از بین بردن سرزمین با کاشت محصولی هستیم که هیچ مزیتی برای کاشت در خارج از استان‌های گیلان و مازندران ندارد. این اقدامات باعث می‌شود آب‌های زیرزمینی‌مان از دست برود و تغییر این الگو در کشاورزان در سال‌های بعد بسیار سخت خواهد بود، به این دلیل که درآمد بسیار خوبی را کسب می‌کنند و حاضر نیستند به راحتی از این درآمد هم عبور کنند. بنابراین کشت برنج در این مناطق کاری بسیار خطا و غیرقانونی و برخلاف مصالح منطقه‌ای است.

وی افزود: علت اینکه می‌گوییم در شمال مزیت کاشت برنج وجود دارد این است که در آنجا نسبتا آب بیشتری داریم و چندان نباید نگران باشیم. بخشی از آبی که این محصول در آن استان‌ها تامین می‌کند، با باران تامین می‌شود، اما در فلات کشور حتی ما آب شرب نداریم و در روستاها با تانکر آب می‌برند. از طرفی چشمه‌ها خشک شده است. این چشمه‌ها وظیفه تعدیل آب‌های زیرزمینی را داشته‌اند و ما پمپ گذاشته‌ایم و آب‌های زیرزمینی را بالا آورده‌ایم و محصولات پرآب را مصرف کرده ایم.

تجریشی گفت: در برخی از مناطق فارس، تراز آب زیرزمینی برای شرب به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است و اشاره می‌شود که ممکن است دستگاه‌هایی را در کشور نداشته باشند که بتوانند بالاتر از ۳۰۰ متر آب را پمپ کند. مصرف آبهای زیرزمینی و سطحی از سوی این نوع محصول باعث می‌شود که ما دچار مشکل برای آب شرب شویم.

وی ادامه داد: برداشت از آب‌های زیرزمینی که بیش از حد باشد به تعادل بخشی ضرر می‌رساند. خاک حالت اسفنجی می‌گیرد و دیگر اگر آب وارد شود، خلل و فرج را پر نمی‌کند و فشرده می‌شود. فروچاله و نشست زمین نیز در نتیجه این اقدام رخ می‌دهند که می‌بینیم در جنوب تهران در حدود ۳۰ سانتی متر در سال و در شهرهایی مانند کبودر آهنگ درحال رخ دادن است.

معاون انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد: وقتی زمین نشست می‌کند ریل راه آهن، جاده و خطوط انتقال آب و گاز جابه‌جا می‌شوند. قطار از ریل خارج می‌شود و پی ساختمان‌ها و نیروگاه‌ها نشست می‌کند. به لحاظ طبیعی زمانی که زمین خشک شود و رطوبت خاک از بین برود، پوشش گیاهی نیز از بین می‌رود. در نتیجه این مسئله بارش‌ها تبدیل به سیلاب و سیلاب‌ها نیز موجب فرسایش خاک می‌شوند. فرسایش خاک نیز کانون‌های گردوغبار ایجاد می‌کند. بنابراین به سیکلی می‌رسیم که هرکدام از اینها به ناپایداری سرزمین کمک می‌کند.

تجریشی در پایان گفت: آب زیرزمینی حقوق عامه است. پیشرفته‌ترین قوانینی که امروزه در مورد حقوق آب وجود دارد، همه‌ به اصل «لاضرر و لاضرار» برمی‌گردد، یعنی شما آب را تنها به صورتی می‌توانید استفاده کنید که به کسی ضرر نرسانید. چیزی که حکومت اعلام می‌کند که نباید کاشته شود، اگر کسی این کار را کند، هم عمل غیرشرعی و هم غیرقانونی انجام داده است.

وی ادامه داد: بنابراین وزارت نیرو در این مسئله قصور بسیار جدی داشته است و کسی که متولی این مسئله است، ولایتمداری خودش را انجام نمی‌دهد. ما همه این مسائل را به عنوان یک دستگاه نظارتی گفته‌ایم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دستگاه‌های متولی ما اصلا به وظیفه خودشان در این مسئله عمل نکرده‌اند. مردم باید مطالبه‌گر باشند که چرا عده‌ای منافع خودشان را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند.

کد خبر 635549 برچسب‌ها فرونشست زمین برنج کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرونشست زمین برنج کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران آب های زیرزمینی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۱۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساحل بندر دیلم پاکسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار دیلم ظهر دوشنبه در این آئین اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس نماد اقتدار ملت و امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است.

محمد اسدی افزود: محیطی عاری از زباله به ویژه در سواحل این شهرستان همواره باید در برنامه‌های ادارات و دوست داران محیط زیست باشد.

وی بیان داشت: پاکسازی ساحل این بندر به مناسبت روز ملی خلیج فارس و همزمان با هفته زمین پاک انجام شده و باید با برنامه ریزی و همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و فعالان محیط زیستی همواره این اقدام پسندیده تداوم داشته باشد.

این برنامه به همت اداره آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی شهر دیلم، بنیاد رشد استان بوشهر، شبکه بهداشت و مدرسه غیر دولتی فردای سبز با حضور دانش آموزان این مدرسه انجام شد.

کد خبر 6091967

دیگر خبرها

  • طوفان لحظه‌ای، رگبار و رعدوبرق آسمان اصفهان را فرامی‌گیرد / کاهش ۶ درجه‌ای دما
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی