Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@11:45:11 GMT

کشف نوع جدیدی از سلول‌ عصبی در شبکیه چشم

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۱۹۳۹

کشف نوع جدیدی از سلول‌ عصبی در شبکیه چشم

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، در سیستم عصبی مرکزی، مدار پیچیده‌ای از نورون‌ها برای انتقال اطلاعات حسی و حرکتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به اصطلاح اینترنورون‌ها به عنوان واسطه در زنجیره ارتباطات عمل می‌کنند. با انتشار در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی نینگ تیان، نوع ناشناخته‌ای از نورون داخلی را در شبکیه چشم پستانداران شناسایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشف یک پیشرفت قابل توجه برای این زمینه است، زیرا دانشمندان برای درک بهتر سیستم عصبی مرکزی با شناسایی همه کلاس‌های نورون‌ها و اتصالات آن‌ها تلاش می‌کنند.

تیان می‌گوید: بر اساس مورفولوژی، فیزیولوژی و ویژگی‌های ژنتیکی، این سلول در پنج کلاس نورون‌های شبکیه که برای اولین بار بیش از ۱۰۰ سال پیش شناسایی شدند، قرار نمی‌گیرد. آن‌ها ممکن است به خودی خود به یک کلاس نورون شبکیه جدید تعلق داشته باشند.

تیم تحقیقاتی نام کشف خود را سلول کامپانا بر اساس شکل آن که شبیه زنگ دستی است، نامیدند. سلول‌های کامپانا سیگنال‌های بصری را از هر دو نوع گیرنده‌های نوری میله‌ای و مخروطی حسگر نور در شبکیه چشم پخش می‌کنند، اما هدف دقیق آن‌ها موضوع تحقیقات در حال انجام است. آزمایش‌ها نشان داد سلول‌های کامپانا برای مدتی غیرمعمول - به مدت ۳۰ ثانیه - در پاسخ به تحریک فلاش نوری ۱۰ میلی‌ثانیه‌ای فعال می‌مانند.

تیان می‌گوید: در مغز، سلول‌های آتش ثابت در حافظه و یادگیری نقش دارند. از آنجایی که سلول‌های کامپانا رفتار مشابهی دارند، ما این نظریه را داریم که می‌توانند نقشی در ایجاد یک «حافظه» موقتی یک تحریک اخیر داشته باشند.

مطالعه تحقیقاتی منتشر شده با عنوان یک کلاس عصبی غیر معمول سیگنال‌های بصری را از میله‌ها و مخروط‌ها به سلول‌های گانگلیونی شبکیه منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید 

درمان نابینایی با استفاده از برخی ویروس‌ها

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلول های عصبی بیماری چشم نورون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرآنلاین ،این مطالعه شامل افراد میانسال مبتلا به اضافه وزن و مقاومت به انسولین بود که خود را با کاهش خفیف شناختی توصیف کردند.

مهر در خبری نوشت:نویسندگان این مطالعه عنوان می‌کنند که آنتوسیانین ها، ترکیبات زیست فعال موجود در توت فرنگی، بلوبری، و سایر انواع توت‌ها، ممکن است عامل محافظت کننده عصبی باشد.

طبق این مطالعه جدید، بزرگسالان میانسال مبتلا به اضافه وزن و مقاومت به انسولین که به مدت ۱۲ هفته توت فرنگی مصرف کردند، کاهش تداخل حافظه و افسردگی را گزارش کردند.

با توجه به اختلالات شناختی، مانند بیماری آلزایمر، که به آهستگی در طی یک دوره چند ساله که از میانسالی شروع می‌شود، ایجاد می‌شود، نویسندگان این مطالعه معقتدند تغییر رژیم غذایی ممکن است پیشرفت زوال عقل را کاهش داده و خلق و خو را بهبود بخشد.

این مطالعه بر روی آنتوسیانین ها تمرکز دارد. تحقیقات قبلی روی بلوبری - که حاوی آنتوسیانین نیز است - توسط نویسنده اصلی این مطالعه نشان داد که این ترکیب عملکرد اجرایی مغز را بهبود می بخشد.

در مطالعه حاضر پنج مرد و ۲۵ زن شرکت کردند. آنها به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که توت فرنگی مصرف می‌کردند و گروهی که دارونما دریافت می‌کردند.

محققان سلامت عصبی و خلق و خوی افراد را قبل از شروع کارآزمایی ۱۲ هفته‌ای ارزیابی کردند.

در طول آزمایش، به گروه آزمایش دستور داده شد که یک بسته پودر مخلوط با مایع، تهیه شده از توت فرنگی کامل خشک، یخ زده و آسیاب شده مصرف کنند. بسته توت فرنگی حاوی معادل یک فنجان توت فرنگی کامل تازه بود.

محققان دارونما را طوری فرموله کردند که طعم، ظاهر و بار کربوهیدراتی مشابه پودر توت فرنگی داشته باشد.

هیچ یک از گروه‌ها برای جلوگیری از تأثیرگذاری بر یافته‌های مطالعه، توت‌های دیگری را در طول دوره آزمایشی مصرف نکردند، زیرا سایر میوه‌ها ممکن است دارای ترکیبات محافظ عصبی خود باشند.

فرضیه نویسندگان این مطالعه این است که فواید آنتوسیانین های توت فرنگی در ماهیت ضد التهابی آن نهفته است و این کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو ممکن است در برابر زوال شناختی محافظت کند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901080

دیگر خبرها

  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • امیر جدیدی بازیگر یک پروژه بین المللی شد
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند