Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالبه اصلی دو سال اخیر مقام معظم رهبری، مطالبه تحول بوده است

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، گفت: مبحث اندیشه تمدن‌ساز، معرفت ما را نسبت به وجوه اندیشه‌ای و نظام‌مندی در اندیشه مقام معظم رهبری بسیار بالاتر برد. بدون شک کسانی که در طرح مباحثاتی اندیشه تمدن‌ساز شرکت داشته و مباحث مقام معظم رهبری را در سه دهه رهبری دنبال می‌کنند، مشاهده کرده‌اند که این مباحث قوام بسیار کاملی دارد.

وی با بیان اینکه در منظومه بیانات رهبر معظم انقلاب به صورت کامل می‌توان اندیشه‌های مقام معظم رهبری را دنبال کرد، اظهار داشت: در هر بخش این کتاب، رفتار ایشان نسبت به رهبری این انقلاب، نظام و موضوعات دیگر در شرایط مختلف تاریخی قابل مشاهده است و می‌توان فهمید که چگونه جوهره فکری ایشان شکل گرفته است، همان‌طور که اندیشه‌های امام خمینی(ره) را می‌توان در کتاب "ولایت فقیه" دنبال کرد و این نکته بسیار مهم است.

طهرانچی ادامه داد: قوام اندیشه و بنیان‌های شکل‌گیری اندیشه‌های مقام معظم رهبری و رفتارهایی که در فضاهای بسیار خاص داشته‌اند، در این کتاب قابل مشاهده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تمام کسانی که مقام معظم رهبری را می‌شناسند، ایشان را به عنوان یک روشنفکر اسلامی می‌شناسند، افزود: مقام معظم رهبری در جایی دیگر از این کتاب به تعریف ایمان و شیعه بدون تعهد می‌پردازند و می‌فرمایند اگر فقط ایمان و باور ذهنی کافی بود، عمروعاص باید شیعه اول عالم باشد و سپس می‌فرمایند که آیا ما به تعهدهای شیعه بودن پایبندیم؟

طهرانچی با بیان اینکه اساساً نگاه تمدن‌سازی یک بحث بسیار جدی است، گفت: مقام معظم رهبری بحث تمدن نوین اسلامی را در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به صراحت طرح می‌کنند که نشان از اهمیت بالای مسئله دارد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: درست است که این کتاب ماحصل مباحثی است که قبل از انقلاب اسلامی در مشهد شکل گرفته، اما شاکله رهبرشناسی ما را شکل می‌دهد.

وی ضمن قدردانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای برگزاری اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن‌ساز، گفت: حجت‌الاسلام شریفانی یک نگاه اندیشه‌ای دارد و در واقع نگاه اندیشه‌ای برای تحول، رکن اول است که بسیار حائز اهمیت است. برگزاری این طرح نشان داد اساتید از ایجاد گفت‌وگو و فضاهای معرفت‌افزا به هیچ عنوان دریغ نخواهند کرد. در واقع اساتید، خود را همواره در سیر تحول و صیروریت می‌بینند. برگزاری این دوره، ایده بسیار خوبی بود که با حداکثر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی صورت گرفت. امیدوارم این ایده همچنان گسترش یافته و به حوزه‌های دانشجویی نیز تسری یابد و با نگاه تمدن‌سازی توسعه پیدا کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و با تأکیداتی که ایشان نسبت به تحول و لزوم تحول داشتند، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آماده شد.

وی با بیان اینکه مطالبه اصلی در بیانات دو سال اخیر مقام معظم رهبری در 14 خرداد، مطالبه تحول بوده است، گفت: یکی از حوزه‌های تحول، تحول در آموزش است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پاسخ به این مطالبه سند تحول و تعالی دانشگاه را مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی که مورد تأیید مقام معظم رهبری است، تدوین کرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی، "تربیت"، "تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری" و "مدیریت کارآمد و اثربخش" را به عنوان مأموریت‌های دانشگاه مطرح کرده است، اظهار داشت: سند دانشگاه اسلامی و مأموریت‌های آن مبنای اصلی تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

محور تحول در دانشگاه، استاد است
طهرانچی همچنین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند محور تحول در دانشگاه، استاد است و نقش استاد نقشی ویژه است، بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به آن پرداخته شده است. مقام معظم رهبری در جای دیگری محوریت در دانشگاه آزاد اسلامی را به انتخاب اساتید قوی و مؤمن می‌دهند که با ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی را به سطح بهترین دانشگاه‌های جهان برسانند. پس روشن است که رکن اصلی دانشگاه، استاد است. اگر به رکن رکین دانشگاه که استاد است، توجه نکنیم، صحبت از تحول و تعالی بی‌معناست.

وی افزود: اساتید و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید به فراخور مسئولیت و حضور در دانشگاه، سند تحول و تعالی دانشگاه را مطالعه کنند، چرا که برنامه این دانشگاه در 5 سال آینده مبتنی بر این سند است.

در سند تحول و تعالی دانشگاه، مأموریت دانشگاه با ویژگی گسترش شهرپایه عنوان شده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یک بیانیه مأموریت دارد که در آن توصیه شده "دانشگاه آزاد اسلامی شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقه‌ای و شهرپایه همراه با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است که به واسطه اقبال مردم و حضور فعال و هوشمندانه شعب آن در پهنه های جغرافیایی و اجتماعی سرزمینی و فراسرزمینی، فرصت های برابر در رشته های متنوع تحصیلی برای اقشار مختلف اجتماعی فراهم می کند". در واقع در این سند، مأموریت دانشگاه با ویژگی گسترش شهرپایه عنوان شده که بسیار مهم است.

طهرانچی اظهار داشت: در بیانیه "مأموریت" سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تأکید شده که "این دانشگاه با انسجام بخشی به شبکه منابع انسانی فرهیخته خود شامل دانش‌آموختگان و استادان، در قالب جامعه دانشگاهی تحول‌آفرین به ایجاد و تربیت قوه عاقله و نهادینه سازی جریان یادگیری در کشور قدرت می بخشد". این مسئله اهمیت نقش استاد در این دانشگاه را به خوبی نشان می‌دهد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به بخش هایی از بیانیه "چشم‌انداز" سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این بیانیه آمده است "دانشگاه آزاد اسلامی در افق برنامه واحد نظام فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پویا، کارآمد و چابک و برخوردار از اساتید شایسته، متعهد و سرآمد در زمینه‌های علمی، آموزشی و فناوری است"، این نکته نیز بسیار قابل تأمل است. همچنین در بیانیه "ارزش‌های" سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: "دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مأموریت‌ها، چشم‌اندازها و آرمان‌های خود همواره متعهد به اصولی ازجمله نگاه توحیدی به جریان اکتشاف رمز و راز خلقت الهی در آفاق و انفاس و پایبندی به اصول، مبانی و اخلاق اسلامی و حاکمیت گفتمان انقلاب اسلامی و... خواهد بود". در واقع منظور از این دو بند بسیار مهم، نقش جدی اساتید است.

وی افزود: در بیانیه "ارزش‌های" سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به یک بند دیگر اشاره شده که تعهد به یادگیری دانشجو و حفاظت از شأن، منزلت و کرامت انسانی و اصول آزادگی و آزاداندیشی استاد و دانشجو است که این بند تأکید دارد که نقش استاد باید در دانشگاه قوام پیدا کند تا به بدنه دانشگاه سرایت کند.

طهرانچی با بیان اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، یک رویکرد تحول‌آفرین پنج‌گانه وجود دارد، گفت: در رویکرد فرهنگی، اقطاب اثرگذار مطرح می شود که در آن به نقش جدی استاد در دانشگاه تأکید ویژه دارد. همچنین در محورهای راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که شامل "دانشگاه کارآمد  پایدار"، "دانشگاه سرآمد و پاسخگو" و "دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی" است نیز به نقش جدی استاد توجه ویژه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی 10 بسته کاری وجود دارد که دو بسته "ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی" و "ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی" تأکید جدی به نقش مهم اساتید در دانشگاه دارد. دانشگاه آزاد اسلامی به نقش مهم اساتید کاملاً آگاه است و استاد در دانشگاه یک هویت است که در قالب کارمندی شکل نمی‌گیرد.

اساتید باید دائماً در حرکت و صیروریت باشند 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اساتید باید دائماً در حرکت و صیروریت باشند؛ همانطور که هر انسانی اگر دو روز از زندگی اش مساوی باشد، مغبون است. استاد چون با جریان تحول، جریان دانشجویی و جریان فرهنگ درگیر است، باید دائماً فعال بوده و مسیر تحول و تعالی را طی کند.

وی در پایان با تشکر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت جدی و تحولی در دوره طرح ملی اندیشه تمدن‌ساز شرکت کردند، گفت: این مسئله بسیار حائز اهمیت است و جای شکر دارد. امیدوارم که در آینده نسبت به برگزاری چنین دوره‌هایی، افزاینده عمل کنیم.

انقلاب با نفی شرق و غرب و معرفی تمدن مطلوب آغاز شد
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ها همچنین در این مراسم با تقدیر از برگزاری طرح اندیشه تمدن ساز در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این کار دانشگاه آزاد اسلامی یک کار ارزشمند و پر برکت است. برگزاری همچنین دوره‌هایی به غنای معرفتی و بروزرسانی حوزه های اندیشه ای اساتید کمک می‌کند. 

وی افزود: امکان توجه و ارتقا در این طرح وجود دارد، ولی کاری که دانشگاه آزاد اسلامی با آغاز این طرح انجام داده، شایسته تقدیر است. اگر حمایت‌ها و اقدامات تحولی و معرفتی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه وجود نداشت، تحقق این امور آسان نبود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره رسالت دانشگاه در امر تمدن سازی گفت: اگر دوره‌های مختلف تاریخی را نگاه کنید در می‌یابید که تاریخ، تاریخ جنگ‌ها و نزاع‌هاست و همواره جریان های نزاع مورد توجه قرار گرفته است. این تاریخ نزاع ‌ها تا امروز وجود داشته است، ریشه درگیری نیز به غلبه برمی‌گردد و این غلبه در باورها و سبک زندگی است.

حجت الاسلام رستمی گفت: شاید امروز بگویند با قواعد بین المللی نزاع‌ها کم شده، اما همان طور که مشاهده می‌شود این قواعد آن قدرها نتوانسته‌ این هدف را محقق کند. نزاع امروز کشته‌های زیاد ندارد، اما نزاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیک بین ابرقدرت ها را به صورت واضح قابل مشاهده است. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی شعار انقلاب با نفی شرق و غرب و معرفی تمدن مطلوب آغاز شد. 

وی خاطرنشان کرد: تمدن های مادی به دنبال پاسخ به نیازهای مادی هستند، اما تمدن اسلامی می‌خواهد ضمن پاسخ به نیازهای مادی، انسان را به اعتلای معنوی و سعادت حقیقی سوق دهد. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی گفت: اگر بخواهیم تمدن غرب را بپذیریم، در آن به نقاطی خواهیم رسید که شرک در آن قطعی است. اگر مدعی تمدن هستیم باید دنبال مدل بومی خودمان باشیم، چرا که اگر تمدن غرب را بپذیریم باید به شرک برسیم. امکان ندارد که کسی هم شرک آلود باشد و هم موحد باشد، البته بدون تحقق نیازهای مادی تمدن سازی ممکن نیست، باید معیارهای دقیق تولید کنیم و آن را آزمایش و بعد آن را عرضه کنیم. باید همت‌ها عالی باشد دانشگاه‌ها باید در این زمینه همت مضاعف داشته باشند. در این مسیر اگر با خدا باشید خدا یاور شماست.

4 هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی در طرح اندیشه تمدن ساز حضور فعال داشتند

حجت الاسلام دکتر محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با قدردانی از حمایت‌های مادی و معنوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طرح اندیشه تمدن ساز در دانشگاه آزاد اسلامی 4 هزار استاد حضور فعال داشتند که برای ما باعث افتخار است. 

دکتر شریفانی با اشاره به ویژگی‌های برگزاری طرح اندیشه تمدن ساز در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقبال اساتید یکی از ویژگی‌های مهم این طرح است که نشان از جذابیت آن دارد. همچنین قرآنی بودن ویژگی دیگر این طرح است که بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 

وی افزود: همچنین طرح اندیشه تمدن ساز یک فکر نظام گونه و تفکر منسجم به ما آموخته که در خور عنایت و توجه است. طرح اندیشه تمدن‌ساز نشان می‌دهد که اگر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ذائقه اساتید را شناسایی و مسیرهای مطالعاتی برای آن طراحی کند، می‌تواند طرح‌های مختلفی را پیش ببرد. اینگونه اساتید استقبال می‌کنند و می‌توانیم موفق باشیم.

اندیشه تمدن ساز از دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است
دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی نیز در مراسم اختتامیه طرح ملی اندیشه تمدن ساز، گفت: حضرت امام خمینی(ره) در زمینه تمدن، حرکت جدیدی را در جهان بنا گذاشت، ایشان در واقع عمل تمدن ساز داشت و آغازگر و شروع کننده تمدن اسلامی بود.  

دکتر آقامیری با بیان اینکه اندیشه، تمدن ساز نیست بلکه عمل، تمدن ساز است، اظهار داشت: کار دانشگاه در این زمینه بسیار مهم است، تغییر شرایط باید از سطح دانشگاه شروع شود و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر را با برگزاری دوره‌های اندیشه تمدن ساز  شروع کرده و ان‌شاءالله در آینده گسترش پیدا خواهد کرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: امیدواریم بزودی بتوانیم نتیجه این طرح را در دانشگاه ببینیم و دستورالعملی در این زمینه صادر شود تا جامعه از علم و فرهنگ دانشگاه بهره‌مند شوند. 

حجت الاسلام جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز در ادامه مراسم، اظهار داشت: 3 هزار و 500 عضو هیأت علمی  در قالب 900 گروه مباحثاتی در 30 استان کشور در طرح اندیشه تمدن ساز مشارکت داشتند.

وی افزود: حدود 450 مربی از استادان گروه معارف در این طرح حضور داشتند، استان‌های تهران، کهکیلویه، گلستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، یزد، خوزستان، کرمانشاه، زنجان بیشترین مشارکت را در این طرح داشتند. در استان تهران نیز 140 گروه مباحثاتی با مشارکت 600 استاد و 76 مربی در این طرح مشارکت داشتند.

در این مراسم، از کتاب دست‌نامه اندیشه تمدن ساز بخش توحید و ایمان رونمایی شد.

در انتهای مراسم نیز از اساتید برگزیده اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی شد. 

فرازی از وصیت‌نامه شهید 13 ساله "سید علیرضا جوزی" و تجلی "عنصر دین" در دفاع مقدس

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خامنه ای دانشگاه آزاد امام خامنه ای دانشگاه آزاد رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اندیشه تمدن ساز در دانشگاه آزاد اسلامی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی سند تحول و تعالی دانشگاه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی طرح اندیشه تمدن ساز واحد تهران مرکزی بسیار حائز اهمیت مراسم اختتامیه انقلاب اسلامی حجت الاسلام دانشگاه ها اندیشه ای بسیار مهم تمدن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، در ابتدای این مراسم، دکتر «مسعود میرزایی شهرابی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود، جمع حاضر را نمایندگان همه دانشجویان، اساتید کارکنان دانشگاه‌های مشهد دانست که حمایت خود را از دانشجویان و اساتید ۳۸ دانشگاه آمریکایی که به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین مورد ضرب و شتم پلیس آمریکا قرار گرفته اند، اعلام کرده اند.

در بخش‌های دیگری از این مراسم، بیانیه‌های دانشجویان و اساتید حاضر در این تجمع به زبان‌های فارسی و انگلیسی قرائت شد.

دیگر خبرها

  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • 60 فعال فرهنگی گلستانی گواهینامه دوره آموزشی «متنا» را دریافت کردند