Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@07:48:15 GMT

خونریزی مغزی بعد از ضربه به سر

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۳۵۳۱

خونریزی مغزی بعد از ضربه به سر

محل، شدت، حجم خونریزی و گستردگی آن از جهت آسیب وارده به مغز و نوع درمان مورد نیاز تعیین‌کننده خواهد بود. به‌صورت کلی خونریزی‌هایی که منشأ سیاهرگی یا وریدی دارند به‌صورت آهسته رخ می‌دهند و افزایش حجم آنها زیاد نیست و در بسیاری موارد به‌صورت خودبه‌خودی محدود شده و خونریزی قطع می‌شود.

در این صورت به ‌شرطی که فشار زیادی روی مغز وارد نشده باشد می‌توان درمان جراحی را انجام نداد و فقط با تحت نظر گرفتن در آی‌سی‌یو و سپس در بخش منتظر بود تا ساعت‌های حساس و خطرناک بعد از ضربه به سر گذشته و خطر گسترش خونریزی برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمان بیمار مرخص شده و پس از چند هفته به‌تدریج خونریزی اتفاق‌افتاده جذب می‌شود.

از سوی دیگر گاهی منشأ خونریزی سرخرگ‎ها یا شریان‌ها هستند که فشار بالایی دارند و در زمان نسبتا کوتاهی حجم بیشتری از خونریزی را سبب می‌شوند.

در این حالت زمان برای نجات بیمار بسیار مهم و طلایی خواهد بود؛ انجام جراحی اورژانس در اولین زمان ممکن با هدف تخلیه خونریزی و کنترل شریانی که آسیب دیده و پاره شده است می‌تواند نجات‌بخش باشد. حتی گاهی دقایق برای نجات بیمار اهمیت پیدا می‌کنند زیرا شریان حجم زیادی از خون را وارد مغز یا فضای اطراف آن کرده و اگر به‌موقع درمان جراحی انجام نشود آسیب مغزی و مرگ مغزی اتفاق می‌افتد.

در عین حال موارد نسبتا ناشایعی وجود دارند که خونریزی سیاهرگی بسیار آهسته رخ می‌دهد و حتی در سی‌تی‌اسکن اولیه شاهد هیچ خونریزی‌ای نیستیم و طی روزها یا حتی هفته‌های بعد به‌تدریج خونریزی ادامه پیدا کرده و به حجم قابل‌توجهی می‌رسد.

افراد مسن، بیمارانی که سابقه جراحی مغز یا تشنج دارند و بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مثل آسپیرین، وارفارین و پلاویکس مصرف می‌کنند کسانی هستند که در خطر خونریزی‌های تاخیری خواهند بود.

در این موارد معمولا با تاخیر چندروزه یا حتی چندهفته می‌توان با انجام سی‌تی‌اسکن، خونریزی اتفاق‌افتاده را تشخیص داده و درمان کرد.

دکتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز و اعصاب / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خونریزی مغزی خونریزی های مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۳۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی

مهدی ضیغمی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عرضه خودرو‌های برقی از روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: فعلا عرضه خودرو‌های برقی در همان سامانه قبلی خودرو‌های وارداتی انجام می‌شود.

به گفته وی به زودی سامانه‌ای در زمینه عرضه خودرو‌های وارداتی راه‌اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟
  • دولت با نظام بانکی شوخی ندارد
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟ علم پاسخ می دهد
  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • خدمات تخصصی درمانی با حمایت خیران سلامت شهرستان نور انجام می‌شود
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران