Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:04:38 GMT

تغییرات امنیتی جدید در عراق

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۴۱۰۸

تغییرات امنیتی جدید در عراق

به گزارش ایرنا، دولت عراق سرلشکر «عبدالغنی الاسدی» رئیس سازمان امنیت ملی را برکنار و معاون او را به عنوان رئیس جدید و یکی از مشاوران نخست وزیری را به عنوان مشاور رئیس سازمان امنیت ملی عراق برگزیده است.

براساس حکمی که به امضای «رائد جوحی» مسوول دفتر نخست وزیر عراق در اول نوامبر (دهم آبان ۱۴۰۰) رسیده است فقط ذکر شده که براساس مقتضیات مصلحت عمومی و با توجه به موافقت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، عبدالغنی الاسدی از ریاست سازمان امنیت ملی عراق برکنار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع خبری عراقی ادعا کرده اند که عبدالغنی الاسدی به دلیل عبور از سن قانونی از این مسئولیت کنار گذاشته شده است.

سرلشکر الاسدی در دوره دولت سابق «عادل عبدالمهدی» در ۲۰۱۹ به دلیل عبور از سن قانونی از مسئولیت فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم کنار گذاشته شد اما با روی کار آمدن دولت الکاظمی، در چهارم ژولای ۲۰۲۰ دوباره به خدمت گرفته شد و ریاست سازمان امنیت ملی عراق را برعهده گرفت.

سرلشکر عبدالغنی الاسدی رییس پیشین سازمان امنیت ملی عراق

برخی شنیده ها در عراق حاکی است که برکناری الاسدی مرتبط با دستگیری «صباح الکنانی» رئیس نهاد غیر دولتی «اصلاحات و تغییر» است که از او به چهره سیاسی نزدیک به جریان صدر یاد می شود.

الکنانی در انتخابات اخیر پارلمانی به عنوان نامزد مستقل شرکت کرده بود اما نتوانست آرای لازم را برای راهیابی به پارلمان به دست آورد.

سازمان امنیت ملی عراق در ۲۸ اکتبر (ششم آبان ۱۴۰۰) الکنانی را به اتهام فساد و رشوه به مبلغ ۳۰ هزار دلار در وزارت صنایع و معادن با حکم قضایی دستگیر کرد اما صدری ها با انتشار بیانیه هایی، متعاقبا گفتند که الکنانی قبل از این جریان به اتهام فساد، طرد شده است.

 در همین راستا «عالیه النصیف» نامزد پیروز در انتخابات و عضو ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در بیانیه ای از بازداشت الکنانی استقبال کرده و گفته بود که این گونه عملیات ویژه و دستگیری با جرم مشهود، مانعی برای تمامی کسانی است که ادعای انتساب به برخی جریان های سیاسی دارند.

رائد جوحی در دو حکم جداگانه، «حمید رشید فلیح ساهی» معروف به «حمید الشطری» را به عنوان رئیس جدید سازمان امنیت ملی عراق و «مهند نعیم» را به عنوان مشاور رئیس سازمان امنیت ملی معرفی کرده است.

«سمیر عبید» کارشناس سیاسی و نزدیک به رهبران سیاسی عراق در توئیتی، از انتصاب حمید الشطری به ریاست سازمان امنیت ملی کشورش حمایت کرده است.

وی گفت: «سوالات زیادی از من درباره رئیس جدید سازمان امنیت ملی شده و باید بگویم که حمید الشطری از فرزندان همین سازمان است و با آن غریبه نیست و همواره در کنار سرلشکر عبدالغنی الاسدی بوده و ارتباط خوبی با او دارد و همانند خود الاسدی، انسان محترمی است.»

وی تمامی تحلیل ها درخصوص علت برکناری الاسدی را رد کرده و گفته است که برکناری الاسدی به هیچ وجه نوعی مجازات در حق او نبوده است.

دولت الکاظمی در طول یکسال گذشته دست به تغییرات گسترده ای در دستگاه های امنیتی و نظامی زده است که بعضی از تغییرات همچنان مورد انتقاد برخی جریان های سیاسی است و افزایش فعالیت های تروریستی در عراق را ناشی از این تغییرات می دانند.

برچسب‌ها تروریسم عراق مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم عراق مصطفی الکاظمی تروریسم عراق مصطفی الکاظمی سازمان امنیت ملی عراق عبدالغنی الاسدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا  از تاس، وزارت کشور به اتهاماتی که به لیتویننکو وارد شده است تا در این فهرست قرار بگیرد، اشاره‌ای نکرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چندی پیش آلکسی دانیلوف را از ریاست شورای امنیتی و دفاع ملی این کشور برکنار و لیتویننکو را جایگزین وی کرد. لیتویننکو پیشتر رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین بود.

وزارت کشور روسیه پنجشنبه شب همچنین «والنتین نالیوایچنکو» قانونگذار اوکراین را نیز در فهرست تحت تعقیب قرار داد.

وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رئیس رئیس امنیت اوکراین بود. نالیوایچنکو به فراخوان برای خشونت علیه نیروهای نظامی روسیه متهم شده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • اتخاد تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران
  • اخذ تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران
  • اخذ تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران‌
  • «رخنه» سریالی درباره امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ
  • زلنسکی یک مقام سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • هشدار درباره تاثیر اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی بر امنیت ناوبری هوایی لبنان
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی