Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر صفرپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به وضعیت کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: میزان تولید محصولات زراعی، دامی، باغی و گلخانه‌ای در سال گذشته در شهرضا ۲۷۵ هزار تن بود که سرانه به ازای هر نفر ۱.۷ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه شهرضا یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری در استان اصفهان است، افزود: شهرضا در تولید محصولات کشاورزی، دامی و طیور و عسل در استان رتبه اول تا سوم را دارا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اراضی قابل کشت شهرضا ۲۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است، گفت: از این میزان در سال گذشته سطح زیر کشت محصولات پاییزه گندم هزار و ۹۸۰ هکتار، جو ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار، حبوبات ۹۰ هکتار، محصولات جالیزی ۳۰۰ هکتار، سبزیجات ۴۰ هکتار، نباتات علوفه‌ای هزار و ۱۵۰ هکتار، دانه‌های روغنی ۵۰ هکتار و سایر گیاهان زراعی مانند آفتابگردان ۱۴۰ هکتار، گیاهان دارویی ۳۰ هکتار و زعفران ۶ هکتار کشت شد که تنوع زراعی خوبی در شهرضا داشته‌ایم.

صفرپور با اشاره به اینکه سطح باغات شهرستان شهرضا ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار است و شامل درختان آلبالو، گیلاس، هلو، زردآلود، انار و انگور، بادام، پسته، گردو و زیتون بوده است، عنوان کرد: محصولات گلخانه‌ای در سطح ۷۰ هکتار بوده است که بیشتر تولید فلفل دلمه‌ای خیار و گوجه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سطح کشت در شهرضا خیلی خوب نبوده ولی با این حال در استان رتبه اول را داشته‌ایم، گفت: تنها راهکار خسارت برای کشاورزان بیمه است و برای ترغیب کشاورزان صندوق باید به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح الگوی کشت در شهرضا عنوان کرد: استان اصفهان در طرح الگوی کشت در کشور پیشتاز است، در این راستا طرح‌هایی به صورت پایلوت در شهرضا مانند کشت سورگوم اجرا شده است، این گیاه به عنوان شتر گیاهان زراعی معروف است و بذر آن می‌تواند جایگزین ذرت علوفه‌ای در دامداری‌ها شود، این طرح در سطوح قابل توجه‌ای به صورت آزمایشی اجرا شده است.

صفرپور با بیان اینکه کشاورزان به کشت سورگوم راغب هستند و در سال‌های آینده توسعه پیدا می‌کند، بیان کرد: سورگوم یک محصول کم آب بر و برای کشاورز بهره دارد، این گیاه از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا ادامه داد: ذرت محصولی با نیاز آبی بالا است، سعی داریم سطوح کشت محصولات با نیاز آبی بالا را کاهش دهیم و محصولات کم آب را مانند گلرنگ جایگزین آن کنیم، گلرنگ یک دانه روغنی و صادراتی است و قیمت آزاد آن از قیمت تضمینی بیشتر است و سه دوره می‌توان کشت کرد.

وی با اشاره به کشت کلزا در شهرضا خاطرنشان کرد: اگر بارندگی زمستانه و بهاره خوبی داشته باشیم محصول خوبی برداشت می‌شود، این گیاه جزو محصولات کم آب بر است و نیاز آبی آن در حد جو است و با توجه به نیازهای کشور جزو ضروریات است، اگر کشاورزان واقف شوند و در تناوب محصولات زراعی‌شان قرار بگیرد، می‌تواند علف‌ها را کنترل کند.

صفرپور با اشاره به فرآوری محصول انار شهرضا گفت: زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در شهرک رازی خریداری شد که در کنار یک سردخانه است، اما برنامه تسهیلات آن هنوز به جایی نرسیده است و باید به صورت تعاونی باشد تا تسهیلات پرداخت شود، اگر تسهیلات داده شود نقطه عطفی برای انار شهرضا است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیر جهاد کشاورزی شهرضا طرح الگوی کشت گیاهان آب بر کشاورزی شهرضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست

تین نیوز

جاده هونجان اسفرجان به شهرضا یکی از محورهای مواصلاتی مهم قطب گردشگری جنوب اصفهان به شمار می رود . اگر از شهرضا به سمت جنوب آن بروید، به ییلاق دیدنی هونجان می رسید. روستای هونجان یکی از توابع شهرستان شهرضا در استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یکی از جالب ترین ویژگی های روستای هونجان، آب وهوای آن است. هونجان از لحاظ داشتن پاک ترین آب وهوا توجه ستاره شناس ها را جلب کرد، تا جایی که آن ها به این روستا «آسمان پاک ایران» گفتند.

بیشتر بخوانید:

دسترسی اتوبان اصفهان شیراز به تخت جمشید؛ ماموریت ویژه استاندار کلید خورد

اسفرجان نیز روستایی تاریخی در مرز استان اصفهان و شیراز و از توابع شهرضا است که سالانه بویژه در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور می شود.

حال مردم این منطقه که میزبان گردشگران بسیاری از گوشه و کنار ایران هستند و سالانه شاهد تصادفات دلخراشی در محور ارتباطی هونجان، اسفرجان به شهرضا هستند در کارزاری که در پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا اعلام شده درخواست تعریض این جاده گردشگری را دارند.

در این کارزار خطاب به وزیر راه و شهرسازی، استاندار محترم استان اصفهان و نماینده محترم شهرستان شهرضا آمده است:

وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای مهندس مهرداد بذرپاش

نماینده محترم شهرستان شهرضا

جناب آقای دکتر حبیب قاسمی

استاندار محترم استان اصفهان

جناب آقای دکتر سید رضا مرتضوی

با سلام و احترام؛

باز هم جاده باز هم تصادف باز هم مرگ باز هم غم...

محور ارتباطی هونجان، اسفرجان به شهرضا، یکی از محورهای مواصلاتی مهم قطب گردشگری جنوب اصفهان است و علاوه بر این که تنها مسیر دسترسی عشایر قشقایی و مردم ساکن در روستاهای هونجان، اسفرجان به شهرضاست و در آینده نزدیک با ادامه جاده درحال احداث بین روستا های هونجان و گرموک اتصال این جاده به شهرستان سمیرم برقرار می شود و به دلیل جاذبه های گردشگری بسیار چشم نواز، یکی از پر تردد ترین مسیر های ارتباطی بین شهرستان های سمیرم و شهرضا خواهد شد؛ کما اینکه درحال حاضر هم این جاده به دلیل تردد فراوان یکی از پر حادثه ترین جاده های مواصلاتی شهرضا محسوب می گردد. (آمار حوادث منجر به جرح و فوت در دوسال گذشته مبین این ادعاست.)

در ادامه عنوان شده: این جاده به علت عرض کم، پیچ های زیاد، آسفالت فرسوده و نداشتن شانه خاکی متناسب از یک طرف و تردد زیاد  سالانه جان افراد زیادی را گرفته یا معلول کرده و خانواده های بسیاری را داغدار و گرفتار می کند؛ اما علیرغم پیگیری های متعدد و در جریان قرار گرفتن مسئولان طی سال های گذشته، اقدام شایسته ای در این خصوص بعمل نیامده است.

اگر مثلث انسان، جاده و خودرو را در نظر بگیریم محور فوق یادآور خاطرات تلخ و غم بار برای کسانی است که عزیزانشان را در این محور از دست داده که کماکان تبعات اجتماعی و روانی آن پابرجاست.

در همین راستا از حضور آن مقام محترم درخواست می گردد با تدابیر عالمانه خود نسبت به این درخواست به حق مردم این منطقه توجه خاص مبذول فرمایید ودستور مساعدت به مسئولین ذی ربط صادر فرمایید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در اصفهان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی