Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نوآوری یعنی ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آن‌ها با هدف پاسخگویی به بازار‌های جدید و نیاز‌های متغیر مشتریان. انجام این تغییرات نیازمند دیدن پیوند‌ها کشف فرصت‌ها و استفاده از آن‌ها است و برای تحقق آن بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها باید از دانش مهارت‌های فناورانه و تجربه کافی در مدیریت فرایند نوآوری برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوآوری نه تنها در سطح بنگاه بلکه در سطح فرا بنگاهی نیز اهمیت یافته و می‌رود تا به عنصری کلیدی در سیاست گذاری اقتصادی تبدیل شود، تا آنجا که می‌توان نوآوری را موتور پیشران اقتصاد مدرن امروز دانست. زیست فناوری امروز، به عنوان بزرگترین فناوری در حال حاضر دنیا شناخته می‌شود که می‌تواند بزرگترین فرصت‌های اقتصادی را برای جامعه‌های امروز فراهم کند.

احتمال موفقیت در نوآوری با عبور از ۴ چالش

فرایند نوآوری شامل چهار مرحله کلیدی است که در هر یک چالش‌های خاصی وجود دارند و تنها در شرایطی که بتوان کل این فرایند را مدریت کرد، نوآوری احتمال موفقیت خواهد داشت. اگر بخواهیم مرحله‌های نوآوری را نام ببریم باید از جستجو شروع کنیم که در مرحله اول است. اگر از یک استعاره زیستی استفاده کنیم در این مرحله باید در استخر ژن‌ها تنوع ایجاد کنیم و این کار را با تزریق ایده‌های نوع انجام می‌دهیم.

منشاء ایده‌های نو می‌تواند تحقیق و توسعه، سیگنال‌های بازار، تقلید، قوانین و مقررات و یا رفتار رقبا باشد. فهرست منشاء ایده‌ها بلند و طولانی بوده، اما چالش اصلی آن‌ها یکی است.

چگونه می‌توان فرآیند جستجوی اثر بخشی را سامان داد تا جریان پایداری از تنوع ژنتیک یا همان ایده‌های جدید برقرار شود و به ما شانس بیشتری برای بقا و شکوفایی بدهد، اما ایجاد تنوع به تنهایی کفایت نمی‌کند، باید از میان انبوه گزینه ها، گزینه‌هایی انتخاب شوند که احتمال نقش آفرینی آن‌ها در رشد و توسعه ما بیشتر است. بر خلاف انتخاب طبیعی که فرایندی تصادفی است، در اینجا با نوعی انتخاب راهبردی روبرو هستیم.

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نوآوری اظهار کرد: دو رویکرد نسبت به نوآوری مطرح است؛ رویکرد بسته و رویکرد باز. بنا بر نظر هنری چسبرو، منطق نوآوری بسته به شرح های مختلف است اعم از باید سعی کنیم همیشه بهترین‌ها را استخدام کنیم،  برای عرضه محصولات و خدمات نوین، چاره‌ای جز کشف و توسعه آن‌ها نیست، اگر خودمان کشف کنیم، زودتر از دیگران به بازار می‌رسیم، شرکتی که قبل از همه نوآوری را به بازار برساند، برنده است، اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری پژوهشی را انجام دهیم، بیشترین و بهترین ایده‌ها را کشف می‌کنیم و درنتیجه پیشتاز بازار خواهیم بود، باید دارایی‌های فکری خود را به شدت کنترل کنیم تا رقبای ما به آن دسترسی نیابند.

او افزود: اما افزایش آموزش دانشگاهی و افزایش دسترسی به کارگران ماهر، کاهش سودآوری از گنجینه دانش درون‌شرکتی، جذب کارکنان پژوهشی شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های نوآفرین و تجاری‌سازی ایده‌های روی قفسه‌مانده از مسیرهای بیرونی و با استفاده از سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث فروپاشی رویکرد نوآوری بسته و ظهور نوآوری باز شده است.

فرایند نوآوری باز

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به منطق نوآوری بیان کرد: منطق نوآوری شرح های مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛ تمام انسان‌های باهوش برای ما کار نمی‌کنند. باید با افراد باهوش درون و بیرون سازمان همکاری کنیم، تحقیق و توسعه برون‌سازمانی می‌تواند بسیار ارزش‌آفرین باشد، سرچشمه پژوهش حتما نباید درون سازمان باشد تا از آن سود ببریم، اگر به بهترین شیوه از ایده‌های درون و برون سازمانی استفاده کنیم، برنده‌ایم، باید از استفاده دیگران از دارایی‌های فکری‌مان سود ببریم. اگر دارایی فکری دیگران به پیشبرد مدل کسب‌وکار ما کمک می‌کند، آن را بخریم.

پر رنگ شدن شرکت‌های بزرگ و کوچک نوآور در سال‌های اخیر

او گفت: بر این اساس موضوع همکاری‌های فناورانه و توسعه تعامل بین شرکت‌های بزرگ و کوچک نوآور در سال‌های اخیر پررنگ شده است. در همین راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی با رویکرد نوآوری باز، برگزاری رویدادهای تبادل فناوری را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است تا هم به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و هم به صنایع و شرکت‌های بزرگ کمک کند و با استفاده از توانمندی‌های بیرونی (شرکت‌های دانش‌بنیان) نیازهای فناورانه خود را تأمین کنند.

شاوردی در ادامه با اشاره به ارائه خدمت همراه با کمک هزینه اظهار کرد: در ادامه این مسیر نیز ارائه خدمت کمک هزینه تحقیق و توسعه از سال ۱۳۹۹ آغاز شده تا به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند نیازهای پژوهشی خود را با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی (دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، سایر شرکت‌ها) رفع کنند.

نوآوری فعالیتی پرمخاطره 

نوآوری فعالیتی پرمخاطره است. شرط میبندیم که می‌توانیم پدیده جدید را محقق کنیم، هر چند کلیپ تصادفی عمل نمی‌کنیم و مخاطره حساب شده‌ای را می‌پذیریم، اما در واقع قمار می‌کنیم. تنها با مدیریت این پروژه پیچیده و اجرای موفق آن است که می‌توان ارزشی کسب کرد که بیشتر از هزینه‌های صرف شده برای آن باشد یا حداقل با آن برابری کند.

اگر خروجی کار یک محصول یا خدمت جدید باشد مشتریان به ما هجوم خواهند آورد، و اگر خروجی یک فرآیند جدید باشد مشتریان داخلی ما این روش جدید انجام کار‌ها را می‌خرند و در نتیجه اثر بخش‌تر از پیش عمل خواهیم کرد. اگر خروجی کار یک نوآوری اجتماعی باشد، آیا می‌توانیم دنیا را به یک جای بهتر تبدیل کنیم به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن توجیح پذیر باشد؟

نوآوری در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما سوال این است که چگونه آن را محقق کنیم. پژوهشگران این سوال را مدت‌ها بررسی کردند، کسانی که عملاً دست به نوآوری زده‌اند نه تنها نوآوری‌ها بلکه بخشی از خرد انباشته خود را به سختی درباره مدیریت این فرآیند آموخته‌اند در اختیار ما قرار داده‌اند.

محمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زیست فناوری صنعتی در اروپا به عنوان زیست‌فناوری سفید است. از زیست فناوری با استفاده از میکروارگانیسم‌ها و یا اجزای سلولی آن‌ها همچون آنزیم‌ها برای تولید محصولات صنعتی مفید و در صنایع مختلف مانند مواد شیمیایی، غذا و تغذیه، مواد شوینده، کاغذ و خمیر کاغذ، منسوجات، سوخت‌های زیستی و مواد پلیمری انجام می‌شود.

او با اشاره به نقش زیست فناوری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ادامه داد: توسعه پایدار و تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای رفاه حداکثری انسان بدون آسیب به توانایی نسل‌های آتی، برای برآوردن نیازهایشان است.

او گفت: سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیر زیست فناوری و استفاده از موجودات زنده برای تولید بسیاری از محصولات صنعتی مسیر را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باز کرده است؛ بر این اساس باید گفت زیست‌فناوری صنعتی تاثیر مستقیم و مثبتی به هر سه بخش توسعه پایدار یعنی جامعه، اقتصاد و محیط زیست دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که زیست‌فناوری صنعتی نقش اساسی در اقتصاد زیستی دانش بنیان داشته و باعث افزایش ارزش مواد حاصل از صنعت و کشاورزی شده و همچنین در تولید مواد جدید نقش داشته است.

نوآوری جدید‌ترین عرصه کار بوده و توسط آن بازار کار خوبی در کشور ایجاد شده

مقدسیان بیان کرد: نوآوری جدید‌ترین عرصه کاری شرکت هاست و پرداختن به نوآوری یک شعار تو خالی نیست، بلکه از نگاه تجاری بسیار کلیدی است و به سازمان‌ها امکان می‌دهد که درهنگام رونق، رشد کنند و در هنگام سختی دوام بیاورند.

او افزود: باهمت شبانه روزی در زمینه پروژه‌های نوآوری تدریجی، بازار کار ایجاد کردیم.

بسیاری از دانشگاهیان نیز تلاش کرده‌اند که به روشی نظام‌مند نه تنها فرایند اصلی نوآوری بلکه شرایطی را که شکست یا موفقیت آن را رقم می‌زنند شناسایی کنند. عواملی که می‌توان بر این فرآیند تاثیر گذار باشند و باعث تقویت آن و یا سد راه آن شوند.

نتیجه نهایی این است که ما مجموعه و البته همگرا از دستورالعمل هارا خواهیم داشت وقتی مدیران با مسئله سازماندهی و مدیریت نوآوری روبرو می‌شوند به آن‌ها کمک می‌کند پاسخ مناسب را پیدا کنند.

بیشتربخوانید

استفاده از باکتری‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیست فناوری فناوری نوین شرکت های بزرگ زیست فناوری دانش بنیان ایده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند

با صرف درست و هدفمند منابع و هزینه‌ها، احتمال ثمردهی و موفقیت استارت آپ‌ها افزایش یافته و با سرعت بیشتری شاهد تحولات فناورانه و رشد نوآوری در جزیره کیش خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، درخصوص لزوم هدایت دقیق فعالان حوزه نوآوری در جزیره کیش، باید از بین حدود 2500 حوزه فناورانه موجود در کشور که برای آنها وقت و سرمایه صرف شده است، به سمت فناوری‌هایی پیش رفت که تنها در جزیره کیش امکان رشد و توسعه آنان وجود داشته باشد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران هم به واسطه فرصت‌های قابل توجه کیش در این زمینه رغبت بیشتری جهت سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.‎

‎علیرضا فراهانی روز یکشنبه در نشستی در همین رابطه در خصوص زمینه‌های جذاب فعالیت نوآورانه در این جزیره، اظهار داشت: از جمله فناوری‌های نوآور که به سرعت می‌تواند در جزیره کیش توسعه یافته و به نتیجه برسد، حوزه‌هایی است که ارتباط مستقیم با دریا دارد. به عنوان مثال در حوزه شیلات می‌توان به بحث گیاهان و جانوران دریایی، دارویی و استحصال انرژی از امواج دریا اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه نوآوری در جزیره کیش نیاز به شتاب و قدرت فزاینده دارد، تا توسعه و تحول در جزیره نمود بیشتری پیدا کند، افزود: از دیگر جذابیت‌های جزیره کیش برای نوآوری با قابلیت سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری است.گردشگری به عنوان یک مزیت جدی در کشور می‌تواند با چاشنی نوآوری همراه شده و در بخش‌های مختلف ازجمله گردشگری تفریحی و یا گردشگری سلامت فعالیت کند.

سرپرست مؤسسه علوم و فنون کیش تصریح کرد: از آنجا که کشور ما قابلیت ارائه خدمات باکیفیت و نسبتاً ارزان را در حوزه سلامت دارد، لذا اقبال بسیاری دربین کشورهای همسایه دارد، از این رو جزیره کیش با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند شرایط حضور شرکت‌های نوآور در این حوزه را فراهم کرده و ضمن کمک به توسعه گردشگری، سلامت بازدهی زودهنگامی را نیز برای آنان به همراه داشته باشد.‎

فراهانی، حوزه انرژی را از دیگر ظرفیت‌های معرفی کیش به عنوان پایگاه نوآورانه دانست و گفت: منابع گازی و نفتی زیادی در کنار جزیره کیش تمرکز پیدا کرده است، که این امر می‌تواند یک امکان بی‌نظیر جهت حضور شرکت‌های دانش بنیان و ارائه ایده‌های نو با قابلیت اشتغال‌زایی و خلق پول را فراهم آورد.‎ حوزه فناوری اطلاعات نیز از دیگر حوزه‌های دارای جذابیت و مزیت در بحث نوآوری است و ما در جزیره کیش می‌توانیم سرمایه‌گذاری و حمایت‌های جدی نیز از این حوزه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: فعالیت در این حوزه برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری، تجهیزات و فضای خاصی جز فراهم بودن بستر ارتباطات و اینترنت نداشته، از این جهت جزیره به لحاظ شرایط آب و هوایی و آرامش ذاتی می‌تواند بستر خوبی جهت مستقر شدن فعالان حوزه فناوری اطلاعات از جمله هوش مصنوعی، نرم‌افزار، سرویس‌های ابری و سایر زمینه‌ها جهت رشد و توسعه این بخش باشد.

‎وی در خصوص خدمات و حمایت‌های مرکز نوآوری مؤسسه علوم و فنون کیش افزود: در حال حاضر این مرکز علاوه بر بحث تأمین محل کار برای این شرکت‌ها، می‌تواند خدمات مشاوره‌ای نیز در خصوص أخذ مجوز دانش‌بنیان، دریافت تسهیلات و حوزه تجاری‌سازی محصولات به آنان ارائه دهد.‎

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • ایجاد شهرک مسکونی نخبگان در کلاس جهانی
  • نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح بین المللی
  • شهرک مسکونی نخبگان پردیس رونمایی می‌شود
  • جزیره قشم به قطب نوآوری و فناوری تبدیل می‌شود
  • جزیره قشم به جزیره نوآور کشور تبدیل می‌شود
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • اجتماع یکصد هزار نفری فناوران کشور در بزرگترین رویداد نوآوری کشور