Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@00:22:22 GMT

وضعیت اورژانسی «اورژانس مشهد»

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۵۱۹۰

وضعیت اورژانسی «اورژانس مشهد»

به محض وقوع هر حادثه‌ای نخستین چیزی که به ذهن همه ما می‌رسد تماس با ۱۱۵ یا همان اورژانس است.

امید حادثه‌دیدگان به امدادرسانی آن‌ها در محل است و چه بسیار انسان‌هایی که ادامه حیاتشان را مدیون به موقع رسیدن اورژانسی‌ها هستند. البته برای امدادرسانی بهتر و به‌موقع باید ابزار و امکانات لازم را نیز در اختیار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کل دنیا شاخص‌ها و استانداردهایی وجود دارد که این موضوع هم در کشور و هم در استان مورد توجه است. هرچه فاصله با استانداردها کمتر باشد بی‌تردید میزان امدادرسانی و رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس بالاتر خواهد رفت.
 رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص وضعیت اورژانس خراسان رضوی می‌گوید: در بحث اورژانس جاده‌ای و شهری در قیاس با شاخص‌های کشوری، در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه به جز مشهد که ۴۰ درصد با استانداردهای کشوری فاصله دارد، در مجموع به ۹۵ درصد از استانداردهای مورد نظر دست پیدا کرده‌ایم. 
دکتر علی یزدانی در پاسخ به این پرسش که چرا مشهد از سایر شهرستان‌ها عقب‌تر است، اظهار می‌کند: مهم‌ترین موضوعی که در این باره تأثیرگذار است تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به جمعیت زیرپوشش است. در استاندارد کشوری اورژانس باید برای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه اورژانس ایجاد شود که بر اساس برنامه ششم توسعه، ۶۳ پایگاه کمبود داریم که بیشتر آن مربوط به مشهد است.
وی ادامه می‌دهد: در مورد نیروی انسانی با اینکه سال گذشته تعداد ۳۴۶ نفر مجوز استخدام به دانشگاه علوم پزشکی برای اورژانس داده شد که ۵۰ درصد آن برای مشهد و مابقی برای دیگر شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود، با وجود این، باز هم ۷۶۵ نفر کمبود نیرو داریم که مشهد بیشترین مشکل را در این خصوص دارد.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ آمبولانس فعال در اورژانس مشهد وجود دارد، می‌گوید: با توجه به وجود کمبودهایی در بحث پایگاه‌ها و اینکه هر پایگاه حداقل باید یک تا دو دستگاه آمبولانس در اختیار داشته باشد، تنها در شهر مشهد ۸۵ دستگاه آمبولانس دیگر نیاز داریم تا به میزان استاندارد مورد نظر برسیم.
دکتر یزدانی می‌افزاید: مدت زمان رسیدن اورژانس به محل در کلانشهرها ۱۰ دقیقه است و در مشهد به طور میانگین این زمان بین ۱۳ تا ۱۴ دقیقه است که از میانگین کشوری عقب هستیم و علت آن به کمبود پایگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پوشش کامل در سطح شهر مشهد مربوط می‌شود.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد پایگاه‌های این دانشگاه را ۱۵۵ مورد اعلام و اظهار می‌کند: تعداد پایگاه‌های فعال در مشهد در حال حاضر با احتساب پایگاه‌های هوانیروز و اتوبوس‌ها، ۷۷ پایگاه است و همان طور که عنوان شد در این بخش در مشهد به دلایل مختلف با مشکل مواجه هستیم.
 وی در خصوص آمار تماس‌های ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در حوزه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می‌گوید: در مجموع در این ۶ ماه، ۶۵۵هزار تماس با اورژانس برقرار شده که متأسفانه از این میزان ۲۰هزار و ۲۷۵ تماس با هدف مزاحمت بوده است! در همین مدت ۱۹۰هزارو۵۶۰ مورد مشاوره توسط نیروهای اورژانس به مردم ارائه شده که توانسته نقش مؤثری در کنترل و بهبود شرایط تماس‌گیرندگان با اورژانس داشته باشد.

 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اورژانس مشهد حادثه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شد.

مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • ۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور آبادان به اهواز
  • مصدوم شدن مرد ۶۰ ساله براثر حمله خرس در دزفول