Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@10:49:52 GMT

تاثیر تغذیه با پوست و دانه انار بر تولید مثل

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۵۳۲۷

تاثیر تغذیه با پوست و دانه انار بر تولید مثل

به گزارش خبرنگار مهر، انار میوه‌ای باستانی و غنی از «پونیکالاگین» است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر شناخته می‌شود. پوست انار منبع فنول و تانین و دانه انار حاوی اسید چرب خاصی به نام «پانیک‌اسید» است.

دانش اندکی درخصوص اثر آنتی‌اکسیدانی پوست و دانه انار بر آنزیم‌ها و پروتئین‌های دستگاه تولیدمثلی مذکر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو محققان کشور طی پژوهشی به بررسی اثر پوست و دانه انار در بیان ژن‌های آنتی‌اکسیدانی و پروتئین DJ-۱ در بیضه گوسفند پرداختند.

در این آزمایش از ۲۱ گوسفند نر ایرانی استفاده شد که به سه گروه هفت‌تایی تقسیم شدند، گروه اول به عنوان گروه کنترل تغذیه عادی داشت و رژیم غذایی دو گروه دیگر به ترتیب محتوی دانه خشک شده و پوست انار بود.

پس از ۸۰ روز نمونه بیضه سه گروه جمع آوری و برای بیان ژن‌های Gpx۱، Gpx۴، Prdx۴، Prdx۵ و Sod۲ و پروتئین DJ-۱ مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در نشریه International Journal of Fertility and Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد بیان ژن-های Gpx۱ و Sod۲ در گروه تغذیه شده با پوست انار به صورت معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود. همچنین میزان بیان Prdx۵ در گروه تغذیه شده با دانه انار نسبت به گروه کنترل بالاتر بود. بیان Gpx۴ و Prdx۴ در سه گروه تفاوت معنی‌داری نداشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد بیان DJ-۱ در گروه تغذیه شده با پوست انار نسبت به گروه کنترل به شکل معنی‌داری بیشتر است.

نتایج این پژوهش نشان داد بیان ژن‌های مربوط به آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین DJ-۱ در گوسفندان نر به واسطه تغذیه با پوست انار بیشتر از دانه آن افزایش می‌یابند.

این پروژه توسط دکتر علیرضا علیزاده، دکتر سید مهدی قریشی، مهدیه نیک فرجام و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه شیراز و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است.

کد خبر 5342633 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: انار ناباروری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فیس بوک حاکمیت سایبری نوآوری خودروی برقی فناوری فضایی آمازون گوگل امنیت سایبری ایالات متحده امریکا شرکتهای فناوری لیزر محمدرضا منظم دانه انار گروه کنترل پوست انار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۵۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو

به گزارش خبرآنلاین، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

به گزاش ایلنا، رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902665

دیگر خبرها

  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • فعالیت گروه جهادی منجی در امین شهر