Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:30:51 GMT

ادعا؛ آخرین باز مانده فرش اصیل فارس

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۶۰۸۵

ادعا؛ آخرین باز مانده فرش اصیل فارس

ایسنا/فارس فرش دستباف از برجسته‌ترین جلوه‌های هنرهای سنتی ایران به شمار می‌رود، هنری که مفهومی عمیق را در هر گره از تارها بر پود جان بیننده می‌زند و او را تا ژرفای رنگ‌ها و نقش‌ها می‌برد؛ این هر اصیل اما طی ۲ دهه اخیر، به ضعف دچار گشته و چشم به راه چاره‌ای است تا از زوال نجات یابد.

استان فارس هم مانند بسیاری از نقاط ایران، هنر قالی بافی خود را دارد، هنری که عشایر و روستائیان میراث دار آنند و از ابتدای دهه هشتاد و بنا به عللی فراوان، مسیر افول را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز سهم قالی‌های دستباف در خانه‌های ایرانیان، به حداقل رسیده است و تنها دست بافت هایی نظیر گلیم و جاجیم، شاید در گوشه‌ای از بعضی خانه‌ها یافت شود. خانه‌هایی که فرش‌های ماشینی و کفپوش و پارکت، آنها را فرش کرده و جایی برای قالی‌های زیبا و خنیاگر ایرانی نگذاشته است.

بازار فرش دست‌باف جهان هم در سال‌های اخیر سهم بیشتری را به کپی‌های پاکستانی و هندی و چینی اختصاص داده و قالی‌های اصیل ایرانی را آرام آرام به حاشیه رانده و منجر به کوچک شدن کارگاه‌های قالیبافی و محدودیت در تولید فرش‌های ارزشمندی شده است که زمانی سهم بالایی از ارزآوری بخش صنایع دستی ایران را شامل می‌شد؛ شیوع همه گیری کرونا هم قوزی بود بالای قوز، تا سهم اندک فروش قالی دستباف به گردشگران خارجی هم به سمت صفر متمایل شود و بازار این کالای ارزشمند، رکودی بی سابقه را تجربه کند.

رئیس اتحادیه طراحان و تولید کنندگان قالی دستباف استان فارس در گفت و گو با ایسنا ضمن گلایه از نبود حمایت‌های لازم، گفت: زمانی ۷۰۰ بافنده در تولیدی من فعال بودند اما از سال ۸۰ آرام آرام ریزش شروع شد و از روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس تاکنون به حداکثر خود رسید.

آذر نکیسا، ادامه داد: اکنون آن کارگاهی که زمانی پررونق‌ترین تولیدی فرش دستباف در فارس محسوب می‌شد و علاوه بر سهم مناسب در اشتغال، یکی از حلقه‌های مهم تولید و صادرات و ارزآوری محسوب می‌شد، در وانفسای کرونا، رکود اقتصادی و نبود صادرات، با ۱۵ نفر فعالیتی اندک دارد.

نکیسا که بیش از ۵ دهه از عمر ۶۵ ساله را رگ به رگ با تار و پود قالی‌های دست باف گره زده و اولین زنی‌ست که در ۲۰ سالگی پروانه کسب در حوزه تولید و فروش قالی دستباف را اخذ کرد، حالا فرصتش برای آموزش و انتقال مهارت‌های جاجیم و گلیم و خابگاه و فرش‌بافی، به کمترین میزان رسیده است.

رئیس اتحادیه طراحان و تولید کنندگان فرش دستباف استان فارس با بیان اینکه رکود تنها دامن کارگاه تولیدی او را نگرفت بلکه معضلی همه‌گیر بوده است، گفت: از حدود ۳۰۰ کارگاه فعال در فارس، فقط ۱۰ کارگاه تولیدی باقی مانده است که آن ها هم از مشکلات خالی نبوده و آخرین توان هایشان را پای کار گذاشته اند.

این کارآفرین نمونه کشور اضافه کرد: فرش‌ دستباف به واسطه متغییر بودن و گرانی قیمت مواداولیه و رکود صادرات، نفس‌هایش به شماره افتاده و اگر به فکر احیا و بازکردن رگ‌های گرفته قلبش نباشیم، افول کاملش را شاهد خواهیم بود؛ اگرچه ما همچنان چشم به دست حمایتگر مسئولان دوخته داریم.

نکیسا اضافه کرد: فرش‌بافت‌های استان فارس به لحاظ سبک، در نوع خود بی‌نظیر است و همواره طرفداران خاص خود را در سطح جهان داشته، اما با تاسف، به دلیل افت کیفی مواد اولیه، اصالتش تحت تاثیر قرار گرفت و در این سال‌ها، از آن فرش اصیل، تنها یک ادعا باقی‌مانده است.

این فعال در حوزه دستباف‌های داری، گفت: مدیران و مسئولین در مناسبت‌های مختلف و بازدیدها، گاه و بیگاه به سراغمان آمده و نهایت حمایتشان لوحی است که کلمه سپاس در آن درشت به چشم می‌نشیند و بس؛ کاش به جای این‌ها، لباس عمل به وعده‌ها می‌پوشاندند.

او با بیان اینکه تاکنون حمایتی از این صنف نشده و تسهیلات داده شده بیشتر به ضرر مولدان فرش بوده است، گفت: دلمان را با عشق به فرش‌بافی گره زده ایم و همین دلیل زنده بودنمان است، اگرنه بافندگان و تولیدکنندگان این هنر اصیل، نه رمقی دارند، نه انگیزه.

نکیسا، رئیس اتحادیه طراحان و تولیدکنندگان قالی دستباف فارس گفت: بافندگان همه به دنبال راه‌های اقتصادی دیگری برای تامین معیشت خود رفته‌اند؛ در گذشته به دلیل ثبات قیمت در مواداولیه و هزینه‌های جاری، قراردادها با قالیبافان، یکساله بود، اما اکنون، با این قیمت‌های متغییر و کیفیت‌های رو به افول، در پذیرش قراردادهای کوتاه مدت هم ناتوانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قالی دستباف فارس فرش اصیل ایرانی قالی دستباف استان فارس فرش دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

دیوید کامرون با بیان این ادعا که پیشنهاد مطرح شده «سخاوتمندانه» است، گفت: «امیدوارم حماس این پیشنهاد را بپذیرد.»

وی اضافه کرد: «صادقانه بگویم، تمام فشارها و همه چشم ها در جهان امروز باید معطوف به حماس باشد و به آن‌ها بگوید این پیشنهاد را بپذیرید.»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین ادعا کرد که تحقق راه حل موسوم به دو دولتی تنها راه تضمین امنیت پایدار در منطقه است.

وی با بیان اینکه «حماس طرفدار راه حل دو دولتی نیست و فقط به راه‌حل بدون اسرائیل فکر می‌کند» در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار خروج رهبران حماس و کسانی شد که در عملیات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) مشارکت داشتند.

وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال از هفت دهه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین چشم‌پوشی و ادعا کرد که پذیرش راه حل دو دولتی در سایه عملیات طوفان الاقصی برای تل‌آویو دشوار است.

وی گفت: این کار سیاستمداران است که استدلال کنند امنیت منطقه با تحقق راه‌حل دو دولتی، بهتر تضمین خواهد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با تکرار مواضع جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) آزاد نشوند، درگیری‌ها نیز پایان نخواهد یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فرش دستباف هنر مادر است
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد